Savoir-vivre w SPA

Poznaj zasady savoir-vivre'u w SPA - czyli jak zachować się przed, po i w trakcie zabiegów estetycznych. Poznaj 7 zasad, którymi powinien kierować się klient w SPA oraz 7 najważniejszych praw klienta SPA i sprawdź, co one oznaczają w praktyce.

Savoir-vivre to dobre maniery, konwenans towarzyski, znajomość obowiązujących zwyczajów i reguł grzecznościowych obowiązujących w danej grupie. Poznanie nowych zwyczajów zajmuje często sporo czasu i wymaga wsparcia przedstawiciela nowego środowiska. W Polsce gabinety kosmetyczne nie są tak popularne jak w innych krajach, ale z roku na rok liczba odwiedzających je osób stale rośnie. Warto wiedzieć jak powinniśmy zachowywać się w takim miejscu, bo ono także wiąże się z określonymi pożądanymi zwyczajami. Jak zatem powinniśmy się zachowywać i o czym mamy pamiętać udając się do SPA?

Kodeks Postępowania w SPA

W wypadku odwiedzin w SPA klient dla którego jest to nowe doświadczenie, powinien otrzymać pomoc od pracowników ośrodka, do którego się udaje. Ale czy cały personel centrum SPA wie jaka obowiązuje tam etykieta? International SPA Association (ISPA), organizacja skupiająca najlepsze ośrodki SPa na całym świecie, opracowała Kodeks Postępowania w SPA, który obowiązywać powinien we wszystkich centrach niezależnie od położenia geograficznego.

7 zasad, którymi powinien kierować się klient SPA

Kodeks ten obejmuje najważniejsze elementy etykiety i podaje 7 zasad, którymi powinien kierować się klient:

  • komunikować swoje potrzeby, oczekiwania i wątpliwości;
  • przekazać właściwe informacje na temat swojego zdrowia i powodu wizyty;
  • odnosić się z szacunkiem wobec personelu i innych gości;
  • używać produktów, sprzętu i terapii zgodnie z zaleceniami;
  • pytać personel w przypadku jakichkolwiek niejasności;
  • angażować się w działania przyjazne środowisku;
  • przestrzegać pewnych procedur i postępowania w SPA.

7 najważniejszych praw klienta SPA

Kodeks przedstawia także 7 najważniejszych praw klienta SPA:

  • czystego, bezpiecznego i wygodnego otoczenia;
  • możliwości zaprzestania zabiegu w każdym momencie z jakiejkolwiek przyczyny;
  • bycia traktowanym z szacunkiem;
  • poufnego traktowania informacji dotyczących zdrowia;
  • wyszkolonego personelu, który będzie przeprowadzał zabiegi zgodnie z protokołami oraz procedurami;
  • zadawania pytań dotyczących odczuć;
  • informacji na temat szkoleń personelu, licencji i certyfikatów.

Savoir-vivre w SPA w praktyce

Powyższe założenia przekładają się na rzeczywiste zachowania podczas usług wykonywanych w SPA. Choć pracownikom i stałym bywalcom mogą wydać się oczywiste, osobom korzystającym po raz pierwszy ze SPA lub takich, które pojawiają się tam sporadycznie, warto wyjaśnić niektóre elementy etykiety, aby w pełni mogły rozkoszować się przeprowadzanymi zabiegami.

- Warto rozpocząć już od uwag wstępnych przy ustalaniu terminu zabiegu. Klient powinien wiedzieć, że powinien zgłosić się na miejsce około 10 minut przed wizytą. Dzięki temu będzie mógł ochłonąć lub skorzystać z prysznica, wypełnić ewentualne formularze dotyczące stanu swojego zdrowia (niektóre zabiegi mogą być niewskazane przy pewnych dolegliwościach) lub zadać pytania dotyczące planowanego zabiegu. Już wtedy klient powinien być także poinformowany o ewentualnych wymogach dotyczących odstępu czasowego od posiłku. Szczególnie w wypadku masażu ważna może być płeć osoby go przeprowadzającej. Jeżeli istnieje taka możliwość należy zapytać klienta o jego preferencje w tej kwestii – podkreśla Rafał Bielawa – Dyrektor ds. Marketingu i PR w Nova Group, który od ok20 lat pracuje w branży Wellness &SPA, doradzając i nadzorując szkolenia personelu SPA.

Polecamy: Jak zachować się na polu golfowym?

Zobacz, jak zorganizować wieczór panieński w SPA

Rozmowy w SPA

Klient musi mieć także świadomość, że podczas zabiegu tylko on sam jest w stanie określić, czy pewne czynności nie są bolesne, czy nie jest mu za ciepło lub za zimno. Trzeba mu uzmysłowić, że zawsze powinien przekazywać chęć zmiany nasilenia zabiegu, podniesienia temperatury w pomieszczeniu lub pytać o szczegóły terapii. Jednak poza rozmowami na temat prowadzonych czynności, regułą jest, że podczas zabiegu się nie rozmawia. Jeśli klient ma ochotę porozmawiać, personel może się do tego dostosować i podjąć rozpoczęty temat, jednak z pewnością nie powinien sam rozpoczynać dyskusji, szczególnie na tematy osobiste lub drażliwe. Wszystkie rozmowy w SPA prowadzone być powinny przyciszonym głosem.

Także rozmowy przez telefon komórkowy na terenie całego SPA nie są wskazane. Należy uczulić klientów, że dla ich własnego relaksu, powinni wyłączyć telefony lub w ogóle nie zabierać ich ze sobą. Dzięki temu unikną też konieczności przerywania zabiegu i nie będą zakłócać spokoju innych ludzi.

Zachowanie wobec innych osób

Jeśli więcej osób znajduje się w tym samym pomieszczeniu, co ty (na przykład w saunie), nie wypada rozglądać się wśród ludzi i przypatrywać im. To samo dotyczy osób prowadzących zabieg. Choć figura czy wygląd klienta mogą być różne, personel nie powinien w żaden sposób dawać klientowi odczuć, że niedoskonałości jego fizyczności są zauważane. Klient przychodzi na zabieg, aby się zrelaksować albo by poprawić swój wygląd. Podobnie rzecz się ma w odwrotnej sytuacji.

Zdejmować bieliznę, czy nie

- Dla wielu klientów nie jest jasne, do których zabiegów trzeba zdjąć bieliznę. Szczególnie w kwestii masaży ciała możemy mieć taki dylemat. Masażysta z własnej woli powinien polecić zmianę bielizny bądź pozostawienie swojej, a podczas zabiegu poinstruować, aby klient był zrelaksowany – dodaje Rafał Bielawa.

Napiwek w SPA

W wielu krajach zwyczajowo daje się napiwek osobie prowadzącej zabieg. Pamiętajmy, że czasem napiwek stanowi jedyną zapłatę dla masażystki, która nie dostaje stałej pensji, ale tylko procent z zarobku oraz napiwki. Polacy za granicą hojniej dzielą się napiwkami niż w naszym kraju. W Polsce obcokrajowcy rozumieją napiwek jako formę dodatkowej nagrody dla pracownika. Pracownik natomiast napiwek przyjmuje z zadowoleniem, ale jego brak nie może rzutować na traktowanie klienta podczas następnej wizyty.

Obecność dzieci w SPA

Spa to wspaniałe miejsce do odprężenia, a zatem zaleca się nie przyprowadzać tam dzieci (chyba że w SPA jest specjalny kącik i generowana osoba do opieki nad nimi). Niektóre SPA mają także wyznaczone godziny, w których taka opiekunka jest gotowa do zajęcia się ich pociechami podczas gdy one mogą korzystać z zabiegów. Większość ośrodków oferuje zabiegi jedynie dla gości powyżej 16 roku życia. Chcąc się wybrać do SPA z dzieckiem, warto wspomnieć o tym podczas umawiania się na wizytę.

To jak spędzimy czas w SPA zależy od naszego nastawienia ale także i naszego przygotowania przed wizytą. Nie zostawiajmy zapisów na ostatnią chwilę, nie spóźniajmy się, gdyż wiąże się to ze skróceniem wizyty lub przesunięciem u kolejnej osoby, a przede wszystkim zrelaksujmy się i w pełni odprężmy. O to chodzi przecież w SPA.

Zobacz także: Savoir-vivre w hotelu

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (3)
~Aśka/3 lata temu
Oferty banków w zakresie produktów finansowych non stop się zmieniają - dlatego warto stale przeglądać oferty różnych banków i kiedy znajdziemy najlepszą ofertę przenieść tam swoje oszczędności. Jeśli nie masz wprawy w oszczędzaniu - zacznij po prostu od dobrze oprocentowanego OKA (Otwarte Konto Oszczędnościowe), a jak uzbierasz większą kwotę wtedy pomyśl np. o lokacie, nie bawiłabym, się natomiast w fundusze - można łatwo stracić.
~pola/3 lata temu
Ja nie mam za dużych pieniędzy więc staram się je na lokatach w geitn banku odkładać. Może nie uzberao się tego nei wiadomo ile ale mam nadzieję, że systematycnzość przyniesie zamierzony efekt.
~gość/3 lata temu
pojechałabym w takie miejsce.. w końcu naładować akumulatory.tylko że póki co nie mam całej kasy i muszę gdzieś pooszczędzać. gdzie najlepiej to zrobić żeby było bezpiecznie?