Kilka zasad odpowiedniego reagowania

Co powiedzieć osobie, która nas obraziła? Jak zareagować, kiedy sprzedawca jest nieuprzejmy? Zignorować go czy wyrazić własne zdanie na ten temat? Takie pytania każdego dnia zadaje sobie prawie każdy z nas.  

Kilka zasad odpowiedniego reagowania

Czasem nawet kilkanaście razy w ciągu dnia jesteśmy zmuszeni do zareagowania na specyficzne słowa lub sytuacje. Niekiedy nie wiemy jednak, co zrobić albo powiedzieć, żeby nie sprowokować kogoś do kłótni.

Istnieje kilka podstawowych zasad, które niezależnie od sytuacji, pomogą nam odpowiednio zareagować:

Bartłomiej Topa o Szwecji, emigracji i problemach życia pod "obcym niebem"
  • Zanim coś powiesz, weź kilka głębokich oddechów i zastanów się przez chwilę, czy sposób, w jaki chciałeś zareagować jest właściwy
  • Jeśli nie stało się nic szczególnego, np. ktoś nadepnął Cię niechcący na palec albo delikatnie uderzył łokciem, nie rób z tego problemu. Najlepiej jest w tym wypadku zignorować sytuację;
  • Jeżeli już zdecydujesz się zareagować, zawsze rób to ostrożnie. Nigdy nie odpowiadaj na niemiłe słowa podobnie, bo prowadzi to tylko do większego napięcia i wywołuje kłótnię;
  • Kiedy ktoś lub coś Ci przeszkadza, np. czyjeś dziecko rzuca w Ciebie zabawką, wystarczy powiedzieć jego rodzicom z uśmiechem, że byłbyś wdzięczny, gdyby je uspokoili;
  • Zastanów się, czy nie sprowokowałeś swoim zachowaniem kogoś, kto Cię obraża. Może się bowiem okazać, że to Twoja wina;
  • Zareaguj z poczuciem humoru i rozpocznij inny temat.

Pamiętaj, że to, jak skończy się wymiana zdań z osobą, która nas obraziła, w dużej części zależy od nas. Niekiedy wystarczy jedno słowo albo uśmiech, żeby zupełnie zmienić ton całej rozmowy.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)