Dobre maniery w każdym miejscu pracy są obecnie na wagę złota. Dzięki dobrym manierom można zyskać przychylność kolegów z pracy, zaufanie przełożonych i kontrahentów. Dlatego, gdy rozpoczynasz pracę postaraj się być wzorem do naśladowania w kwestii savoir – vivre.
Niepisane zasady
Dobrego wychowania należy oczekiwać od każdej dorosłej osoby. Dlatego w momencie przyjęcia do pracy nikt nie będzie Cię pytał, czy wiesz jak się zachować wobec innych pracowników i przełożonych. Po prostu musisz wiedzieć, że mijając się na korytarzu z osobą wyższą rangą, starszą czy w przypadku mężczyzn – z koleżanką pracującą na równorzędnym stanowisku powinieneś ukłonić się i powiedzieć „Dzień dobry”.
Jak okazać szacunek
Ważnym elementem dobrych manier są sposoby okazywania szacunku. Wystarczy wywiązywać się ze swojego zadania w wyznaczonym terminie.
Możesz też grzecznie zwracać się do współpracowników z zachowaniem form grzecznościowych, np. Pani Aniu, Panie Wojtku. Poprawiając czyjąś pracę możesz powstrzymać się od kąśliwych uwag. Kiedy zalewasz wrzątkiem swoją kawę czy herbatę, możesz zaproponować swoją pomoc inne osobie.
Strój
Elementem dobrych manier jest również strój jaki zakładasz do pracy. Pamiętaj by zawsze był schludny, czysty i skromny, aczkolwiek elegancki.
Polecamy: Prezenty w biznesie
Mowa
Sposób w jaki mówisz, intonacja głosu, słowa jakich dobierasz to wszystko świadczy o Tobie. Dlatego w miejscu pracy zapomnij o koleżeńskim żargonie – przynajmniej na początku.
Uważaj też na żarty – niekiedy możesz kogoś oburzyć zamiast rozśmieszyć. Jeśli w firmie, w której pracujesz istnieje możliwość odbycia kursu z zakresu savoir – vivre – skorzystaj z niego, dobre maniery jeszcze nikomu nie zaszkodziły.
Czytaj także: Kultura języka