Jaką czcionkę wybrać w e-mailu?

Jaką czcionkę wybrać w e-mailu?
Dobry e-mail to nie tylko taki, który zawiera jasną i konkretną treść, równie ważny jest także sam zapis informacji. Przedstawiamy kilka praktycznych porad, które pozwolą na właściwy dobór czcionki, oraz wielkości i koloru liter.
/ 19.07.2010 11:27
Jaką czcionkę wybrać w e-mailu?

Może niektórym wydawać się to mocno przesadzone, ale naprawdę dla odbiorcy wiadomości równie istotnym, co sama treść, jest sposób jej przekazania. Wielu ludzi uważa, że nietypowa czcionka urozmaici adresatowi czytanie. Podczas gdy efekt jest całkowicie odwrotny do zamierzonego.

Krój czcionki

Jeżeli chcemy skonstruować prawdziwie formalną informację, nie powinno się raczej sięgać po nietypowe czcionki. W takim razie najlepiej jest po prostu użyć jednej ze standardowych czcionek, np.:

  • Times New Roman,
  • Courier New,
  • Helvetica,
  • Arial.

Wielkość czcionki

Każda z tych czcionek jest powszechnie znana przez użytkowników komputerów, a zapisane nimi informacje są czytelne i łatwe w odbiorze. Wielkość liter w danej czcionce zwykle waha się od 10 do 12 punktów, chociaż formalnie przyjęło się raczej używanie rozmiaru 12 punktowego, który jest odpowiedni dla każdego adresata.
W niektórych sytuacjach dozwolone jest użycie liter o większym rozmiarze niż 12. Najczęściej w celu wyróżnienia jakiejś informacji lub w nagłówku. W pozostałych jednak sytuacjach zaleca się stosowanie standardowej wielkości liter.

Zobacz także: Podstawowe zasady pisania e-maili

W przypadku wiadomości o charakterze nieformalnym, osobistym, istnieje znacznie szerszy wybór kroju czcionki. Należy jednak pamiętać zawsze o tym, by e-mail był łatwy w odczycie dla adresata. Bez problemu można jednak sięgnąć po takie czcionki jak:

  • Monotype Corsiva,
  • Calibri,
  • Bookman old style,
  • Bahamas.

Warto jednak przed wyborem czcionki sprawdzić, czy można nią zapisać wszystkie polskie znaki. Zdarza się, bowiem, że niektóre kroje czcionek nie obejmują takich znaków jak: ś, ż czy ę, które zastępują odpowiednimi symbolami.

Przeczytaj: Korespondencja mailowa - jak nie dać się sprowokować

Wielkie czy małe litery?

Jeżeli chodzi o wybór wielkości liter, to nie powinno się w tym miejscu zbytnio eksperymentować. Informacja zapisana wyłącznie małymi lub wielkimi literami jest po prostu, najczęściej, nieczytelna dla odbiorcy. W sytuacji, gdy zaś wiadomość zapisana jest odpowiednio małymi i wielkimi literami, zgodnie z zasadami gramatyki języka polskiego, staje się ona znacznie bardziej czytelna dla adresata. Oto przykład:

  • wiadomość zapisana wyłącznie małymi literami poniżej:

walka z wszechmogącym brudem z jednej i chaosem z drugiej strony rozgrywała się na wielu płaszczyznach; w pierwszym jednak rzędzie musiała objąć relacje między ludzkie. Kaznodzieje wszystkich wyznań i obrządków, pisarze i publicyści piętnowali – stosownie do społecznej i politycznej opcji – arogancję i próżniaczy tryb życia arystokracji, chciwość przedsiębiorców, rozpustę i lenistwo warstw niższych. (T. Cegielski, Tabu a samotność w kulturze wiktoriańskiej Anglii, [w:] Kobieta i rewolucja obyczajowa, pod red. A. Żarnowskiej i A. Szwarca, wyd. DiG, Warszawa 2006, s. 31-55).

  • wiadomość zapisana wyłącznie wielkimi literami poniżej:

WALKA Z WSZECHMOGĄCYM BRUDEM Z JEDNEJ I CHAOSEM Z DRUGIEJ STRONY ROZGRYWAŁA SIĘ NA WIELU PŁASZCZYZNACH; W PIERWSZYM JEDNAK RZĘDZIE MUSIAŁA OBJĄC RELACJE MIĘDZYLUDZKIE. KAZNODZIEJE WSZYSTKICH WYZNAŃ I OBRZĄDKÓW, PISARZE I PUBLICYŚCI PIĘTNOWALI – STOSOWNIE DO SPOŁECZNEI I POLITYCZNEJ OPCJI – AROGANCJĘ I PRŻNIACZY TRYB ŻYCIA ARYSTOKRACJI, CHCIWOŚC PRZEDSIĘBIORCÓW, ROZPUSTĘ I LENISTWO WARSTW NIŻSZYCH.
(T. Cegielski, Tabu a samotność w kulturze wiktoriańskiej Anglii, [w:] Kobieta i rewolucja obyczajowa, pod red. A. Żarnowskiej i A. Szwarca, wyd. DiG, Warszawa 2006, s. 31-55).

Walka z wszechmogącym brudem z jednej i chaosem z drugiej strony rozgrywała się na wielu płaszczyznach; w pierwszym jednak rzędzie musiała objąć relacje międzyludzkie. Kaznodzieje wszystkich wyznań i obrządków, pisarze i publicyści piętnowali – stosownie do społecznej i politycznej opcji – arogancję i próżniaczy tryb życia arystokracji, chciwość przedsiębiorców, rozpustę i lenistwo warstw niższych. (T. Cegielski, Tabu a samotność w kulturze wiktoriańskiej Anglii, [w:] Kobieta i rewolucja obyczajowa, pod red. A. Żarnowskiej i A. Szwarca, wyd. DiG, Warszawa 2006, s. 31-55).

18-24 KWIETNIA
szaleństwo zakupów
-40% na co 2 sztukę
-40% na co 2 sztukę
Rabat nalicza się automatyczni... więcej»
Zobacz
+
-40% na co 2 sztukę
Online

Rabat nalicza się automatycznie w koszyku. Oferta dostępna na aniakruk.pl. Promocja obowiązuje na prawie całą ofertę, z wyjątkiem produktów przecenionych, kart podarunkowych i zestawów. Szczegóły na stronie.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Zobacz
-20% na wybrane produkty
-20% na wybrane produkty
Rabat 20% na kolczyki oraz akc... więcej»
Kod rabatowy:SZALENSTWO24
Zobacz
+
-20% na wybrane produkty
Online
Stacjonarnie

Rabat 20% na kolczyki oraz akcesoria przy zakupach za min. 299 zł. Rabat 20% na zegarki do 8 000 zł. Szczegóły w salonach i na wkruk.pl

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:SZALENSTWO24
Zobacz
-40% przy zakupach za min. 50 zł
-40% przy zakupach za min. 50 zł
Skorzystaj z kodu WIOSNA40 i o... więcej»
Kod rabatowy:WIOSNA40
Zobacz
+
-40% przy zakupach za min. 50 zł
Online

Skorzystaj z kodu WIOSNA40 i otrzymaj 40% zniżki na produkty nieprzecenione, oznaczone tym kodem na eveline.pl/skorzystaj-z-promocji przy zakupach za min. 50 zł. Oferta ważna tylko na eveline.pl w dniach 18-24.04.2024. Kody rabatowe nie łączą się. Szczegóły na stronie.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:WIOSNA40
Zobacz
Rabat 25% na zakupy za min. 499 zł
Rabat 25% na zakupy za min. 499 zł
Rabat 25% na zakupy za minimum... więcej»
Kod rabatowy:SZALENSTWO25
Zobacz
+
Rabat 25% na zakupy za min. 499 zł
Online

Rabat 25% na zakupy za minimum 499 zł w sklepie internetowym www.karcher.pl. Oferta dotyczy produktów nieprzecenionych z kategorii Home&Garden i nie łączy się z innymi promocjami. Szczegóły na stronie www.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:SZALENSTWO25
Zobacz
Rabat 25%
Rabat 25%
Rabat obowiązuje w salonach re... więcej»
Zobacz
+
Rabat 25%
Online
Stacjonarnie

Rabat obowiązuje w salonach regularnych i na www.ochnik.com przy zakupie nieprzecenionych produktów z kolekcji Wiosna-Lato 2024 za min. 199 zł. Szczegóły dostępne w salonach i na stronie www.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Zobacz
-20% przy zakupach za min. 499 zł
-20% przy zakupach za min. 499 zł
Rabat 20% dla wszystkich klien... więcej»
Kod rabatowy:SZALENSTWO20
Zobacz
+
-20% przy zakupach za min. 499 zł
Online
Stacjonarnie

Rabat 20% dla wszystkich klientów przy zakupach za min. 499 zł. Oferta obowiązuje w sklepach stacjonarnych oraz na www.falconeri.com, nie łączy się z innymi promocjami. Szczegóły w sklepach i na stronie.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:SZALENSTWO20
Zobacz
REKLAMA