Grzeczność w mailach

Jak ważna jest grzeczność w mailach. Jakie są podstawowe zasady etykiety w korespondencji elektronicznej?

Grzeczność w mailach

Maile są mniej formalną korespondencją niż pisma i dokumenty na papierze, ale również wymagają przestrzegania zasad wysokiej kultury i taktu. Dlatego warto zapoznać się z podstawowymi zasadami grzeczności w poczcie elektronicznej:

1. Pamiętaj zawsze o wpisaniu tytułu swojej wiadomości. Zadbaj, aby nagłówek dokładnie odzwierciedlał treść Twojego maila. 

Z kim Ewa Farna siedziała w ławce?

2. Nie zapomnij o zwrotach grzecznościowych. Nawet jeśli z odbiorcą swojej wiadomości jesteś „na ty”, w mailach służbowych zwracaj się do niego formalnie na „per pan”. 

3. Zredaguj swoją mailową wizytówkę: w której znajdzie się standardowy zwrot grzecznościowy zamykający list, imię, nazwisko, stanowisko, nazwa firmy, numer telefonu i faksu.

4. Precyzyjnie formułuj swoje myśli i staraj się by Twoja wiadomość nie przekraczała dwóch ekranów.

5. W odpowiedzi na maila cytuj jego części. Przypomnisz w ten sposób nadawcy treść jego maila i pytania w nim zawarte. Jednocześnie zwolnisz się z objaśniania na nowo wielu kwestii.

6. Dbaj o poprawność językową swoich e-maili. Sprawdzaj wnikliwie wszystkie rodzaje błędów: ortograficzne, stylistyczne, gramatyczne, składniowe oraz bagatelizowaną przez wielu interpunkcję.

7. Nie przesyłaj treści czyichś maili innym osobom bez wcześniejszego uzyskania zgody. 

8. Jak najczęściej sprawdzaj swoją skrzynkę odbiorczą i odpowiadaj na otrzymane wiadomości, tak szybko jak możesz.

9. Dopasuj treść i styl do odbiorcy swojego maila. Inaczej przecież piszemy do dyrektora firmy, a inaczej do pracownika tej firmy, z którym utrzymujemy stały kontakt. 

10. Nie zajmuj się w miejscu pracy korespondencją prywatną.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/7 lat temu
Witam, jesli chodzi o punkt: 8. Jak najczęściej sprawdzaj swoją skrzynkę odbiorczą i odpowiadaj na otrzymane wiadomości, tak szybko jak możesz. takie podejście może tylko sparaliżować pracę, chyba, ze jest nią odpowiadanie na e-maile. Dobrym i poprawnym rozwiązaniem jest zaplanowanie czasu pracy tak, aby np. poświecać na przegląd i odpowiadanie na wiadomości (w zależności od potrzeby): - 15-30 minut po rozpoczęciu pracy - 30-45 minut powiedzmy około godz. 12-13 - 15-30 minut przed zakończeniem pracy. Pozdrawiam,