Jak zapewnić dziecku odpowiednią dawkę wapnia w diecie?

Badania mówią, polskie dzieci mają wciąż za mało w diecie tego budulca kości. Gdzie więc go szukać?

/ 10 miesięcy temu
fot. Fotolia

To, że wzmacnia układ  kostny i zęby wiemy wszyscy. Niewiele z nas zdaje sobie jednak sprawę, że wapń jest także konieczny do właściwego funkcjonowania układu nerwowego i mięśniowego. Ponadto reguluje pracę  serca i korzystnie wpływa krzepliwość krwi.  Dlatego warto zadbać, by dziecko zawsze miało go pod dostatkiem.

Wapń w diecie dziecka

Najlepszym źródłem wapnia jest mleko (także modyfikowane i to od mamy). Niestety, starsze dzieci raczej za nim nie przepadają. Na szczęście, pierwiastek ten świetnie przyswaja się też z mlecznych przetworów oraz dań z dodatkiem mleka. Warto więc serwować maluchowi jogurty, sery, kaszki z mlekiem, kakao. Wapń zawarty jest także w ziarnach sezamu, słonecznika, dyni, fasoli i soi, płatkach owsianych, natce pietruszki, rybach.

Jak powrócić do pracy po urlopie macierzyńskim?

Ważna witamina

Żeby dostarczony z jedzeniem wapń mógł być przyswojony, potrzebna jest witamina D.  Nasz organizm sam ją wytwarza, ale tylko pod wpływem promieni słonecznych. Można ją znaleźć także w olejach i rybach morskich. Ponieważ jednak trudno ją dostarczyć organizmowi w odpowiedniej ilości, warto podpytać pediatrę o witaminę D w postaci kropelek.  

Trochę liczb

Maluchy potrzebują naprawdę dużo wapnia. W pierwszym półroczu życia jest to 600 mg, w drugim – 800 mg. Roczniak powinien otrzymywać nawet 1000 mg (do 3. roku życia). W szklance mleka znajdziemy 300 mg wapnia, w plastrze żółtego sera - 200 mg, a  w 100 g słonecznika – 100 mg.

Chcesz wiedzieć więcej? Przeczytaj:

Co dać dziecku na drugie śniadanie do szkoły?Co przygotować dziecku na drugie śniadanie do szkoły?Smakowite pomysły na drugie śniadanie do szkoły i pracy

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)