Rozszerzone naczynka po porodzie

Masz problem z pękającymi naczynkami i żylakami po ciąży? Oto trzy sposoby, by odzyskać dawną formę i urodę!

Rozszerzone naczynka po porodzie
Naczynka to nie tylko defekt urody, w zaawansowanym stanie stają się poważnym problemem zdrowotnym. Jeśli na twojej skórze pojawiły się już pajączki, puchną ci nogi, a żyły wydają się nabrzmiałe, czas działać.

Problemy z naczyniami dotykają około 40 proc. kobiet, które urodziły dziecko. Jest to związane z działaniem progesteronu w czasie ciąży, który zmniejsza napięcie ścian naczyń żylnych, w wyniku czego są one podatne na rozszerzanie. Poza tym w krwiobiegu płynie znacznie więcej krwi, a to sprawia, że żyły rozszerzają się, zastawki żylne pracują niewłaściwie, co powoduje wsteczny przepływ krwi.

Problemy naczyniowe mogą mieć postać zmian wokół kostek u nóg, tzw. pajączków, sinych, grubych wypukłości wystających nad powierzchnię skóry, mogą występować w okolicy odbytu (hemoroidy). Bardzo dotkliwy charakter mają żylaki sromu. Pajączki mogą się też pojawić na twarzy.


Na treningu
mgr Agnieszka Grochowska, trener, rehabilitant, Studio Zdrowia w warszawie, www.studiozdrowia.hbz.pl

Oto zasady, które przeciwdziałają problemom naczyniowym lub ich pogarszaniu się:
- Zapobiegaj żylakom:
1. Kontroluj wagę – jeśli przytyłaś w ciąży więcej niż 12 kg, postaraj się schudnąć.
2. Unikaj długiego stania i siedzenia – siedząc, trzymaj nogi na poziomie bioder. Jeśli musisz długo stać lub siedzieć, co 30–40 minut przejdź się lub poruszaj stopami. Wieczorem połóż się, uniesione nogi oprzyj o ścianę (pogimnastykuj stopy).
3. Unikaj zakładania nogi na nogę, gdy siedzisz.
4. Spaceruj pół godziny dziennie, zapisz się na basen.
5. Noś buty z szerokimi noskami, na średnim lub płaskim obcasie.
6. Unikaj uciskających ubrań – majtek, skarpetek, pasków.
7. Nie dźwigaj ciężarów.
8. Zrezygnuj z gorących kąpieli, sauny, solarium, długiego opalania.
- Gdy masz już żylaki:
1. Ćwicz, by pobudzić krążenie w nogach: stojąc: chodź na palcach, na piętach i na zewnętrznych krawędziach stóp; siedząc: unieś nogi, ruszaj stopami do góry, do dołu, ściskaj palce, krąż stopami.
2. Masuj stopy i łydki – masaż trzeba wykonywać do serca, czyli od stóp w górę.
3. Noś antyżylakowe rajstopy lub pończochy.
4. Nacieraj nogi kremami i żelami z wyciągiem z kasztanowca lub z heparyną.
Pocieszające jest to, że w 80 proc. żylaki same znikają w kilka miesięcy po porodzie.


U kosmetyczki
dr n. med. Ewa Chlebus, dermatolog, Gabinet Nova Derm w warszawie, www.novaderm.pl

Rozszerzone lub popękane naczynka krwionośne to tzw. pajączki, które mogą pojawić się w czasie ciąży lub po porodzie. Część z nich wchłania się samoistnie, a te, które zostały, można zlikwidować w gabinecie kosmetycznym za pomocą lasera. Laser i skleroterapię wykorzystuje się też w gabinetach medycyny estetycznej do leczenia żylaków. Jednak wcześniej trzeba odwiedzić chirurga naczyniowego. Żylakami i hemoroidami powinien zająć się specjalista.
Ale towarzyszący hemoroidom alergiczny wyprysk można leczyć, smarując skórę kremami natłuszczającymi (najlepiej tzw. bazą z apteki) i rezygnując z pachnących mydeł, płynów do kąpieli.
Jeśli masz skórę skłonną do rozszerzonych naczynek:
- Zapobiegaj obrzękom nóg, możesz korzystać z maści przeciwobrzękowych dostępnych w aptece. Korzystne są też zabiegi drenażowe w salonach kosmetycznych.
- Unikaj gwałtownych zmian temperatury. Zwłaszcza zimą chroń skórę twarzy specjalnymi kremami.
- Nie korzystaj z sauny, gorących kąpieli, zabiegów rozgrzewających itp.
- Dbaj o skórę. Musi być nawilżona i natłuszczona. Inaczej będzie podatna na mikrourazy i rozszerzanie się naczynek.


Na diecie
mgr inż. Magdalena Jarzynka, Specjalista ds. żywienia człowieka, dietetyk, Poradnia Dietosfera w Warszawie, www.dietosfera.pl

Bardzo istotne jest niedopuszczenie do nadwagi – nadmiar kilogramów sprzyja żylakom, utrudniając krążenie krwi. Jeśli już masz nadwagę, postaraj się schudnąć. Zrezygnuj ze słodyczy, nadmiernych ilości tłuszczów zwierzęcych, produktów wzdymających i powodujących zaparcia (np. czekolady, kakao, czarnej herbaty), bo sprzyjają one hemoroidom. Dieta bogata w błonnik zapobiega natomiast żylakom, jest też najlepsza, jeśli już masz hemoroidy. Błonnik jest głównie w owocach (jabłka, figi, jagody, pomarańcze, gruszki, suszone śliwki) i warzywach (kalafior, brukselka, groszek, marchew, fasola). Jest go dużo w ciemnym pieczywie i brązowym ryżu, otrębach, owsiance.
W diecie powinno znaleźć się sporo witaminy C i rutyny – uszczelniają one ściany naczyń krwionośnych. Ważne jest też picie, głównie wody mineralnej, herbatek ziołowych i owocowych (2–3 litry), a także kefiru i maślanki, bo ułatwiają wypróżnianie się. A napar z lipy i brzozy poprawia napięcie naczyń włosowatych. Unikaj soli, która zatrzymuje wodę w organizmie. Możesz pić napar z czarnego bzu lub tarniny. Pomoże też kuracja z siemienia lnianego. Trzeba je zmielić, zalać ciepłą wodą i wypić.
Jak powrócić do pracy po urlopie macierzyńskim?
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)