Problemy z cerą po porodzie

Trądzik, plamy i przebarwienia, sucha i pękająca skóra rąk – to dolegliwości, z którymi zmaga się wiele młodych mam. Podpowiadamy, jak skutecznie sobie z nimi poradzić!

Problemy z cerą po porodzie
Jeśli i ciebie podczas ciąży dopadły problemy z cerą i nie znikają, mimo że od porodu minęło już trochę czasu – nie jesteś sama. Choć to słaba pociecha. Możesz spróbować zastosować dietę lub poprosić o pomoc dermatologa.

Zobacz jednak, co radzą nasi specjaliści. Przekonasz się, czy nie popełniasz jakiegoś błędu w diecie lub pielęgnacji skóry, który utrudnia odzyskanie zdrowego wyglądu. Karmiąc piersią, nie możesz wprawdzie skorzystać ze wszystkich możliwości walki z problemami, ale i tak da się zrobić wiele, by poprawić trochę jej kondycję.

U kosmetyczki
dr n. med. Ewa Chlebus, dermatolog, Gabinet Nova Derm w Warszawie, www.novaderm.pl

Niektórym kłopotom z skórą da się zaradzić samemu, z innymi warto wybrać się do lekarza. Jak więc pielęgnować cerę z problemami?

- Trądzik.
Jeśli po porodzie jego objawy nie zniknęły, to dopóki karmisz piersią, nie możesz przyjmować środków doustnych. Stosuj za to kosmetyki do cery trądzikowej, najlepiej tzw. dermokosmetyki z apteki, które m.in. wysuszają zmiany. Nie wyciskaj krost! To tylko nasili ropne zmiany. W czasie karmienia piersią niewskazane są zabiegi w gabinetach kosmetycznych, wyjątkiem jest mikrodermabrazja.
- Przebarwienia. Pojawiają się podczas ciąży głównie na skutek zmian hormonalnych i złego zabezpieczenia skóry przed promieniami UV. Także po porodzie stosuj pełną ochronę przed słońcem (SPF 50), zwłaszcza latem, i kremy przeciw przebarwieniom z apteki. Jeśli mimo to w ciągu roku od porodu plamy nie znikną, idź do dermatologa. W ponad 95% przebarwienia można trwale usunąć, ale zabiegi (głównie specjalne peelingi) są kosztowne i trudne. Leczenie trwa około dwóch lat.
- Skóra atopowa. Ten problem (suchość, szorstkość, swędzenie, zaczerwienienie) dotyczy głównie dłoni, bo mają częsty kontakt z wodą i środkami czystości. Leczenie atopii jest długotrwałe, w czasie karmienia piersią nie można stosować zbyt wielu preparatów na receptę. Unikaj kontaktu z wodą: zmywaj, pierz w gumowych rękawiczkach założonych na bawełniane. Wybieraj łagodne środki myjące i piorące (najlepiej tzw. szare mydła, płyny do prania), a po kontakcie rąk z wodą natłuszczaj je, najlepiej tzw. bazami dostępnymi w aptekach.

Na diecie
mgr inż. Magdalena Jarzynka, Specjalista ds. żywienia człowieka, dietetyk, Poradnia Dietosfera w Warszawie, www.dietosfera.pl

Oto najważniejsze zasady diety, która poprawia wygląd skóry. Wypróbuj je.

- Skóra sucha.
Surowe owoce i warzywa sprzyjają jędrności i elastyczności skóry. Jedz produkty bogate w witaminy A (np. morele, dynia, marchew), E (migdały i orzechy, oleje: sojowy, słonecznikowy, rzepakowy), D (tran i ryby: łosoś, tuńczyk, śledź, makrela oraz wątróbka, jajka, mleko i jego przetwory) i NNKT (ryby, oleje). Polecam olej z wiesiołka, który zapobiega wysuszeniu naskórka. Trzeba też pić dużo soków i wody mineralnej.
- Przebarwienia. Są objawem zaburzeń hormonalnych związanych z ciążą, więc dieta może pomóc zniwelować skutki. Sięgnij po produkty bogate w witaminy A, D, E i C. Ta ostatnia jest w owocach cytrusowych, kiwi, ananasach, truskawkach, brukselce, kapuście, cebuli, szpinaku, brokułach, zielonym groszku, kalarepie, szparagach.
- Trądzik. Jedz produkty bogate w cynk (mięso, ryby, owoce morza), pełnoziarniste przetwory zbożowe (chleb razowy, kasza gryczana, ryż brązowy), pestki dyni. Pomocne będą też produkty bogate w witaminy z grupy B, np. kiełki brokułu, słonecznika, soi.

Czego unikać?
- tłustych dań, smażonych w głębokim tłuszczu, fast foodów. Zawierają tłuszcze trans.
- potraw solonych oraz z glutaminianem i benzoesanem sodu. Nadmiar sodu powoduje obrzęki – skóra staje się napęczniała, a potem wiotka. Nadmiar soli przyczynia się do trądziku.
- gorących napojów i potraw oraz ostrych przypraw, np. chilli, papryki, pieprzu, kardamonu. Rozszerzają naczynia włosowate.
- używek. Kawa, herbata, alkohol zawierają wiele toksyn i zatrzymują wodę w organizmie.
- cukru i słodyczy, np. chałwy, czekolady, które mogą być przyczyną trądziku.

W co wzbogacić dietę?
- ryby, głównie tłuste. Są bogate w korzystne dla cery kwasy tłuszczowe omega-3.
- owoce i warzywa. Zawierają antyoksydanty, przeciwdziałające starzeniu się skóry, poprawiają koloryt i świeżość cery.
- oleje roślinne. Zapobiegają powstawaniu krost i wysuszeniu naskórka.
- produkty pełnoziarniste. Zawarty w nich błonnik oczyszcza organizm z toksyn.
Jak powrócić do pracy po urlopie macierzyńskim?
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (3)
/3 lata temu
UiXFXb Great post. Really Great.
/7 lat temu
Słyszałam o tym suplemencie, jest na bazie białek serwatkowych, mojej znajomej pomógł :)
/7 lat temu
Może wystarczy łykać witaminy i suplementy. Do cery n przykład face Okey, naprawdę, jesli stosuje się go regularnie i jest się w miarę cierpliwym - efekty są zdumiewające:)