Jakie są korzyści z ćwiczenia tai-chi?

Badania wykazały, że tai chi ma pozytywny wpływ na zdrowie. To chińskie połączenie sportu i medytacji może działać kojąco nawet na ból kolan w reumatoidalnym zapaleniu stawów. Jakie jeszcze zalety ma ćwiczenie tai chi? Dowiedz się, dlaczego tai chi to idealna forma wysiłku fizycznego dla seniorów.

fot. Fotolia

Korzyści z ćwiczenia tai-chi

Korzyści dla różnych układów: mięśniowego, kostnego, oddechowego, krążenia itd.

  • doskonalenie ciała i umysłu;
  • poprawa koordynacji ruchów;
  • łagodzenie bólu pleców;
  • oczyszczanie umysłu z natłoku niepotrzebnych myśli;
  • odczuwanie rozluźnienia ociężałego korpusu;
  • opanowanie artretyzmu: bólu, poczucia sztywności w stawach;
  • polepszenie ruchomości stawów,
  • polepszenie, a nawet zwiększenie koncentracji użytkowej i tzw. koncentracji świadomości;
  • poprawa krążenia;
  • powrót do normalnej równowagi ciała;
  • powrót do głębszej koncentracji;
  • pozbywanie się bólu głowy;
  • pozbywanie się bólu żołądka;
  • przywracanie siły;
  • redukowanie napięcia;
  • redukowanie stresu;
  • synchronizacja medytacyjnych technik oddechowych;
  • uelastycznianie mięśni;
  • uelastycznienie stawów;
  • ułatwianie pracy nóg i całego ciała;
  • unormowanie przemiany materii;
  • uwalnianie się od napięć w mięśniach, więzadłach i ścięgnach;
  • wspomaganie krążenia krwi;
  • wspomaganie regulacji oddechu;
  • wyciszanie układu nerwowego;
  • wyrównywanie ciśnienia krwi;
  • zwiększanie w organizmie przyswajalności tlenu;
  • zwiększanie miękkości ruchu;
  • zwiększanie wytrzymałości stawów.

Polecamy: Jak zachować dobrą kondycję fizyczną i umysłową?

O ruchu w tai chi

Na zakończenie kilka słów o cudownych ćwiczeniach ruchowych tai-chi, które doskonalą, łagodzą, uwalniają, normują, redukują, polepszają, oczyszczają, wspomagają ciało i duszę.

Jak powrócić do pracy po urlopie macierzyńskim?

Każdy ruch składa się z dwu faz. Pierwsza faza to ruch pasywny, polegający na przeniesieniu ciężaru ciała na nogę wysuniętą do tyłu i wykonaniu wdechu. Ruch aktywny, czyli druga faza, to przeniesienie ciężaru ciała do przodu i wykonanie wydechu. Jest to tak zwana zasada cyklicznej dwubiegunowości. Kolejne ruchy wykonywane w trakcie ćwiczeń przypominają ruchy człowieka płynącego w akwenie wodnym. Ćwiczący powoli nabiera poczucia utraty wagi ciała i ma wrażenie, jakby otaczająca go przestrzeń stawiała opór. W tym samym czasie ręce poruszają się wolno i naśladują ruchy płynącego. Połączeniem ruchów gimnastycznych z oddechami i mediacją (koncentracją świadomości) harmonizujemy krążącą wewnątrz nas energię. Oddech odczuwamy w całym ciele. Z każdym ruchem współdziałają oczy.

Wszystkie te powolne, płynne, a z estetycznego punktu widzenia piękne ruchy rąk i nóg wymagają wewnętrznego skupienia i kontrolowania miejsca, z którego wychodzą (tzw. środek ciężkości). Wtedy odczuwamy równowagę. Przedłużanie skupienia prowadzi do uspokojenia umysłu. Już po pierwszym seansie wracamy do domu pogodniejsi, spokojniejsi, silniejsi, młodsi.

Czytaj też: Jak umilić seniorowi posiłek?

Fragment pochodzi z książki „Jak się nie nudzić na emeryturze? Poradnik dla emerytów i rencistów”, Stanisław Mędak (Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2010). Publikacja za wiedzą wydawcy.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)