Jak sobie poradzić po stracie męża lub żony?

Seniorki częściej niż seniorzy zostają na starość same. Śmierć współmałżonka to trudne doświadczenie. Jak sobie z nim poradzić? Eksperci radzą, co zrobić, by uniknąć negatywnych skutków osamotnienia po okresie żałoby!

żałoba seniora

fot. Fotolia

Po śmierci współmałżonka…

Najpierw są negacja i szok – to pierwsza reakcja na śmierć bliskiej osoby. Później, na krótko, zwykle w trakcie pogrzebu, przychodzi pozorne uspokojenie. Po nim następują złość, bunt i niezgoda na to, się wydarzyło. Towarzyszy temu ból, zarówno psychiczny, jak i fizyczny, a często także poczucie winy... W końcu pojawia się doznanie wewnętrznej pustki.

– Ostatni etap pod względem emocjonalnym nie jest już tak intensywny jak poprzednie, ale trwa najdłużej. Pojawia się wtedy poczucie osamotnienia i braku sensu. W przypadku osób starszych istotne jest, żeby ten etap nie przerodził się w trwałą izolację społeczną i osamotnienie – mówi Patryk Piotrowski z Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu, specjalista od psychogeriatrii.

Żałoba to naturalna reakcja na śmierć bliskiej osoby i każdy etap ma swoje psychologiczne znaczenie. Ten okres powinien jednak mieć swoje zamknięcie. Poczucie pustki ma charakter przejściowy i przypomina wewnętrzną przemianę, po której zwykle wraca się do normalności. To także trudny czas, chociaż z innego powodu. Wymaga od osoby po żałobie podjęcia aktywności i relacji społecznych.

Motywacja po żałobie

Osobom starszym nieraz trudno znaleźć w sobie do tego motywację po śmierci małżonka. W przeciwieństwie do młodszych, nie zmusza ich do tego na przykład praca. Jest jeszcze jedna ważna sprawa: opieka nad chorym mężem wymagała znacznego wysiłku, pełnego zaangażowania i podporządkowania temu całego życia. Seniorki często podświadomie obawiają się nawiązywania nowych relacji, żeby sytuacja się nie powtórzyła.

– Brak motywacji i obawy tego rodzaju są całkowicie zrozumiałe. Samotność i zamykanie się w domu na dłuższą metę mogą jednak skutkować depresją, lękami i wieloma innymi problemami ze zdrowiem, wynikającymi z braku ruchu i kontaktów społecznych. Obniżenie sprawności fizycznej i intelektualnej może się bardzo szybko pogłębiać. Dlatego na początku warto przyjąć pomoc ofiarowaną przez bliskich i znajomych i jednak wychodzić do ludzi – podkreśla prof. Shlomo Noy, międzynarodowy lider opinii w zakresie rehabilitacji geriatrycznej oraz zarządzania opieką zdrowotną, współzałożyciel Angel Care we Wrocławiu, pierwszego kompleksowego centrum dla seniorów w Polsce.

Zobacz też: Na co chorują seniorzy w Polsce?

Jak odzyskać radość życia?

Ruch remedium na problemy?

Regularna aktywność fizyczna jest wskazywana jako remedium na wiele problemów w starszym wieku. Pamiętajmy, że ruch oprócz korzystnego wpływu na kondycję fizyczną, dobroczynnie oddziałuje także na kondycję psychiczną.

Kiedy się ruszamy, wydzielają się hormony poprawiające samopoczucie. Obniża się także poziom stresu. To pomaga zachować równowagę na co dzień, a poza tym daje starszej osobie powód i energię do wychodzenia z domu – dodaje prof. Shlomo Noy.

Warto szukać także innych sposobów na zmotywowanie się do działania i do bycia między ludźmi. Można się poświęcić pasji, znaleźć ciekawe hobby czy zaangażować się społecznie. Istotne jest, żeby spotykać się
z ludźmi, zawierać nowe znajomości, brać udział w różnych wydarzeniach. Intuicyjnie każdy z nas czuje, że bycie między innymi, otwartość, możliwość wymiany wrażeń czy opinii, dają nam satysfakcję, poczucie sensu
i wypełniają nasze życie. Potwierdzają to także wieloletnie badania naukowe. Smutek po stracie ukochanej osoby przez to nie zniknie (i nie powinien), ale można w ten sposób uniknąć negatywnych skutków osamotnienia.   

Jak zmotywować się do wyjścia z domu?

  • Odwiedzaj kluby seniora – można tam znaleźć szeroką ofertę warsztatów, wykładów, wyjść i spotkań.
  • Co tydzień sprawdzaj repertuar kin i teatrów – dobry film lub spektakl to świetna motywacja do wyjścia.
  • Aktywnie realizuj swoją pasję – szukaj ludzi o podobnych zainteresowaniach i odpowiednich wydarzeń.
  • Dołącz do grupy nordic walking, bierz udział w wycieczkach rowerowych lub wspólnych ćwiczeniach fitness – poprawisz kondycję i samopoczucie.
  • Ucz się nowych rzeczy (na przykład języków), graj w szachy lub brydża – poznasz nowych znajomych i zadbasz o sprawną pracę mózgu.

Zobacz też: Dieta na dobrą pamięć

Źródło: materiały prasowe Angel Care/mn

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)