Eksperci radzą: jak schudnąć po ciąży?

Po ciąży zostało ci sporo dodatkowych kilogramów? Dietetyk, trener fitness oraz dermatolog podpowiadają, jak wrócić do formy!

Eksperci radzą: jak schudnąć po ciąży? fot. Fotolia

W czasie ciąży kobieta powinna przybrać na wadze średnio 11–15 kilogramów. Tyle mówią zalecenia lekarskie, zdarza się jednak często, że z różnych powodów tyjemy o wiele bardziej, co utrudnia nam powrót do dawnej figury po porodzie. Co wtedy robić?

Jak schudnąć po ciąży dzięki treningom?

Podpowiada Agnieszka Grochowska, trener, rehabilitant, Studio Zdrowia w Warszawie:
Możesz zacząć ćwiczyć już miesiąc po porodzie fizjologicznym, a po cesarskim cięciu – po 6 tygodniach. Wcześniej poproś położną, lekarza lub fizjoterapeutę o sprawdzenie stanu mięśni brzucha. Na początek wystarczy gimnastyka 2 razy w tygodniu. Możesz zapisać się do fitnessklubu na zajęcia dla mam lub ćwiczyć sama w domu. Postaw na treningi kondycyjne – wystarczy, że raz dziennie wyjdziesz na godzinny spacer z wózkiem, a trasę pokonasz szybkim marszem. Ważne są ćwiczenia rozciągające, np. kręcenie hula-hop. To sposób na wyszczuplenie talii.

Ćwiczenia do wykonywania w domu

1. Leżenie na boku
To ćwiczenie na mięśnie skośne brzucha. Rękę od strony podłogi połóż przed sobą, drugą na karku. Podciągaj łokieć do kolana, starając się wydłużyć wydech.

2. Leżenie na plecach
Dziecko może wtedy leżeć na twoim na brzuchu. Unieś obie proste nogi do góry, złącz pięty, palce rozstaw na boki. Staraj się utrzymać nogi w takiej pozycji do momentu, kiedy poczujesz drżenie mięśni.
Sylwia Wiesenberg o tym, jak wrócić do formy po ciąży

3. W klęku podpartym
Prawą rękę oprzyj na łokciu, lewe kolano unieś i skieruj na bok (stopa musi być w linii kolana). To samo ćwicz drugą ręką i nogą.

4. Damskie pompki
Wykonuj je w klęku podpartym (nie wypinaj pupy). Jeśli maluszek leży między twoimi dłońmi, baw się z nim w "a kuku", posyłaj mu buziaki przy każdym skłonie.

5. W siadzie płaskim – możesz chodzić na pośladkach do przodu i do tyłu (nogi proste). Wersja druga: plecy mocno wyprostuj i unieś jedną nogę do góry. Wytrzymaj, ile możesz – do momentu zmęczenia uda. Potem unieś drugą nogę.

Jak schudnąć po ciąży dzięki zabiegom kosmetycznym?

Podpowiada dr n. med. Ewa Chlebus, dermatolog, Gabinet Nova Derm w Warszawie:
Problemu nadwagi nie da się zlikwidować w gabinecie kosmetycznym. Zabiegi wyszczuplające oparte są zwykle na drenażu i masażu poprawiającym ukrwienie skóry, co redukuje nagromadzone płyny, a nie tkankę tłuszczową. Mimo to warto polecić mezoterapię i endermologię. Odchudzając się, warto dbać o skórę, bo jest narażona na utratę jędrności. Z zabiegów pielęgnujących najważniejszy jest regularny masaż, nawilżanie i odżywianie skóry. Jej gładkość i jędrność poprawią również środki z dodatkiem mocznika, kwasów glikolowych i witaminy C.

Jakich kosmetyków używać?

Jeśli karmisz piersią, pamiętaj, żeby używać tylko tych preparatów do ciała, które są przeznaczone dla mam karmiących. To samo dotyczy specjalistycznych zabiegów w salonie kosmetycznym.

Jak schudnąć po ciąży dzięki diecie?

Podpowiada mgr inż. Magdalena Jarzynka, Specjalista ds. żywienia człowieka, dietetyk, Poradnia Dietosfera w Warszawie:
Niestety, zaraz po porodzie nie można od razu przejść na dietę ubogoenergetyczną. To może osłabić wyczerpany ciążą organizm. Jeśli karmisz piersią, jest to absolutnym priorytetem. Choć wówczas nie możesz się odchudzać, wykorzystaj fakt, że masz teraz największe zapotrzebowanie kaloryczne, więc jeśli nie będziesz się przejadać, to i tak schudniesz. Jeżeli zaś z jakichś powodów nie karmisz piersią, możesz stosować dietę ubogoenergetyczną zaraz po połogu, pod warunkiem że nie było komplikacji w czasie porodu, czy cesarskiego cięcia.

Jak jeść na diecie odchudzającej?

  • Jeśli karmisz piersią powinnaś być na diecie lekkostrawnej, by uchronić dziecko przed kolką, biegunkami, zaparciami. Nie możesz jeść potraw smażonych, tłustych, wzdymających i uczulających. Jeśli mimo to nie tracisz na wadze to znaczy, że jesz za duże porcje, podjadasz lub za dużo słodzisz. Przez kilka dni zapisuj dokładnie to, co zjadłaś, a zorientujesz się, w czym tkwi błąd.
  • Jeśli skończyłaś karmienie piersią, możesz przejść na bardziej rygorystyczną dietę. Najprościej jest wyeliminować potrawy tłuste i o dużej zawartości węglowodanów. Niezależnie od wybranej diety, by schudnąć, jedz wolno, dziel dzienną porcję na pięć mniejszych posiłków i nie podjadaj między nimi. Ostatni posiłek zjadaj nie później niż 4 godziny przed snem.

Przykładowy jadłospis dla mamy niekarmiącej piersią

ŚNIADANIE Na czczo: napój z imbiru, miodu i cytryny zalanych gorącą wodą (przyspiesza przemianę materii); Do tego: kromka ciemnego pieczywa, twarożek ze 100 g białego chudego sera z jogurtem naturalnym i szczypiorkiem lub kromka ciemnego pieczywa, jajko na miękko i pomidor; herbatka ziołowa lub kawa bez cukru.
DRUGIE ŚNIADANIE Mały niesłodzony jogurt naturalny z musli bez cukru.
OBIAD Pierś z kurczaka grillowana lub duszona w ziołach i leczo warzywne lub filet z pstrąga pieczony w folii z czosnkiem, koperkiem i odrobiną masła, sałata w sosie winegret.
PODWIECZOREK Pieczone jabłko z cynamonem (bez cukru) lub kisiel (z połową porcji cukru).
KOLACJA Kromka ciemnego pieczywa z chudą wędliną albo plasterkiem odtłuszczonego sera, ogórkiem, papryką; do picia sok ze świeżych owoców, herbatka ziołowa.

Dowiedz się więcej o dbaniu o formę:


napisane na podstawie tekstu autorstwa Aleksandry Szmigielskiej/Twoje Dziecko
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/6 lat temu
katowac sie i co moze jeszcze na glowie stanąc i iscdo pracy, brednie! jedzmy to na co mamy ochote i wara wszystkim od tego! kobiety faceci powinni nas akceptowac takie jakie jestesmy, nauczmy ich rozume, nie uczmy facetow dizadostwa ze bedziemy na kazde ich skinienie super laskami, abdzcie soba a nie sztucznymi materialami