Dzień Dziecka w internecie

Tegorocznymi hitami zakupowymi z okazji Dnia Dziecka są: słodycze, ubrania, zabawki, książki oraz kosmetyki – wynika z najnowszego badania Gemius SA.

Dzień Dziecka planuje uczcić wiele, bo aż 61,8 proc. internautów – najczęściej kupując prezent (38,5 proc.) i składając życzenia (24,2 proc.). Niestety, wymarzony prezent ma zastąpić dziecku rodziców, bo tym co najtrudniej nam ofiarować jest czas... Jedynie nieliczni respondenci przyznali, że pragną w tym dniu spędzić z dzieckiem więcej czasu – pójść do kina, restauracji, odwiedzić dziecięce centrum rozrywki lub po prostu wybrać się na rodzinny spacer.

Słodki prezent
W Dzień Dziecka dzieci mogą spodziewać się przede wszystkim słodyczy. Na tę opcję wskazał bowiem prawie co drugi respondent, który planuje kupić z okazji święta najmłodszych prezent. Niemal równie popularnym upominkiem są ubrania i buty (42,4 proc.). Jedynie jedna trzecia badanych zamierza kupić dziecku na prezent zabawkę (39,4 proc.) lub książkę (32,0 proc.). Warto podkreślić, że odnotowano znaczne różnice w tym względzie ze względu na płeć. Kobiety dwa razy częściej od mężczyzn planują zakup ubrania lub butów (odpowiednio: 39,0 proc. kobiety i 15,2 proc. mężczyźni). Mężczyźni zaś częściej od swoich partnerek chcą obdarować dziecko sprzętem sportowym (odpowiednio: 26,3 proc. mężczyzn i 19,1 proc. kobiet) oraz grami komputerowymi (29,9 proc. mężczyzn i 22 proc. kobiet). Czyżby zatem prezenty ofiarowywane dzieciom odzwierciedlały zainteresowania i upodobania obdarowujących?

Oporni na modę, wrażliwi na cenę
Kupując prezent, internauci uwzględniają przede wszystkim zainteresowania dziecka (59,5 proc.) oraz jego oczekiwania (48,7 proc.). Ważnym kryterium wyboru są również własne możliwości finansowe. Cena upominku różnicuje konsumencką decyzję niemal co drugiego badanego, który zamierza z okazji zbliżającego się święta obdarować dziecko.
Jak powrócić do pracy po urlopie macierzyńskim?

Respondenci planujący zakup upominku w mniejszym stopniu zwracają uwagę na takie kwestie jak: bieżące potrzeby dziecka (42,2 proc.) oraz walory użytkowe prezentu (32,5 proc.). Warto podkreślić, że jedynie co siódmy badany wybierając upominek uwzględni popularność danego produktu i modę (14,4 proc.). Można zatem założyć, że decyzje konsumenckie związane z wyborem prezentu uzależnione są przede wszystkim od racjonalnych i rzeczywistych potrzeb dzieci.

W hipermarkecie
W związku ze świętem i poszukiwaniem prezentów, mężczyźni nieco częściej od swoich partnerek odwiedzają sklepy specjalistyczne oraz internetowe, kobiety zaś chętniej skorzystają z oferty hipermarketów. Interesujących informacji dostarcza również analiza domowego budżetu, który obchodzący Dzień Dziecka planują przeznaczyć na zakup prezentu. Ponad połowa respondentów zamierza wydać na zakup nie więcej niż 100 zł. Jednocześnie, aż prawie co dziesiąty badany deklaruje przeznaczyć na ten cel ponad 500 zł.

Kto dostanie więcej prezentów?
Na prezent mogą liczyć przede wszystkim jedynacy. Ponad dwie trzecie rodziców posiadających tylko jedno dziecko planuje właśnie w ten sposób uczcić jego święto (68,5 proc.). Z otrzymanych danych wyłania się następująca zależność - im więcej dzieci w rodzinie, tym rzadziej rodzice deklarują chęć kupienia jakiegoś upominku z okazji Dnia Dziecka. W rodzinach wielodzietnych, tj. pięcioro dzieci i więcej, prezent planuje kupić 44,5 proc. badanych. Jest to związane z kwestiami finansowymi lub też z trudnością wyboru tak wielu prezentów. Dzieci z rodzin wielodzietnych tego dnia czeka jednak wiele atrakcji – ich rodzice planują bowiem wspólny spacer, zabawę w dziecięcym centrum rozrywki, wizytę w kinie lub teatrze oraz wyjście do restauracji.
Jaki zatem jest tegoroczny Dzień Dziecka? Otrzymane dane wskazują jednoznacznie, że pełen prezentów praktycznych – tańszych i droższych, kupionych w hipermarkecie i specjalistycznym sklepie, rozwijających zainteresowania. Warto jednak byśmy w tym ferworze zakupów nie zapomnieli o rzeczy najważniejszej – o spełnieniu dziecięcych marzeń.


Źródło: gemiusAdHoc, 25-27 maja 2005






SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)