Czy wiesz jak zapobiegać osteoporozie?

Osteoporoza to przewlekła choroba, określana mianem „cichy złodziej kości”. Cechuje ją postępujący ubytek masy kostnej, osłabienie struktury przestrzennej kości i wzrost podatności na złamania.

Czy wiesz jak zapobiegać osteoporozie? fot. Czy.wieszjak.pl

Wapń jest pierwiastkiem szczególnie ważnym (tzw. budulcowym) kości. By organizm dostawał go dostatecznie dużo, zadbaj, by w diecie było sporo mleka i jego przetworów, warzyw strączkowych, ryb (np. sardynek jedzonych wraz ze szkieletem). Codzienna dawka wapnia to ok. 1500 mg. 300 mg wapnia znajduje się np. w szklance 2%. mleka, 30 g żółtego chudego sera, 300 g chudego twarogu, 200 g warzyw strączkowych, 150 g fig.

Witamina D zwiększa przyswajanie wapnia przez organizm nawet o 80%. Występuje m.in. w mleku i jego przetworach, jajach, wątróbce, łososiu, sardynkach, śledziach, makreli i tranie.

Jak powrócić do pracy po urlopie macierzyńskim?

Spędzaj dużo czasu na świeżym powietrzu, zwłaszcza w pogodne, słoneczne dni - skóra wytwarza witaminę D pod wpływem promieniowania ultrafioletowego.

Dbaj o prawidłową masę ciała - nie dopuszczaj do nadwagi czy otyłości, żeby dodatkowo nie obciążać układu kostnego.

Dużo się ruszaj - osoby, które regularnie ćwiczą i uprawiają sport, mają mocniejsze kości. Wskazane są: dynamiczny chód (może być z kijkami - tzw. nordic walking), aerobik, pływanie, jazda na rowerze i nartach biegowych.

Nie pal papierosów - jedno ze szkodliwych działań nikotyny na organizm kobiety to przyspieszenie metabolizmu estrogenów - zmniejszenie ich stężenia we krwi, co może spowodować wcześniejszą menopauzę. Im jest ona wcześniejsza, tym większe ryzyko rozwoju osteoporozy.

Unikaj alkoholu - wzmaga wydalanie wapnia wraz z moczem, zakłóca też funkcjonowanie osteoblastów - komórek, które budują kości.

Nie jedz dużych ilości białka zwierzęcego (np. zawartego w mięsie) i soli - powodują zwiększone wydalanie wraz z moczem wapnia z organizmu. Dziennie możesz spożywać łyżeczkę soli (łącznie we wszystkich produktach).

Rozważ stosowanie HTZ - w okresie menopauzalnym, w wyniku zmniejszenia stężenia estrogenów w organizmie, tracimy do 3% masy kostnej rocznie. Po kilkunastu latach kości mogą być tak słabe, że łatwo o złamania. Zmniejszaniu masy kostnej w okresie menopauzy może zapobiec dostarczanie estrogenów z zewnątrz - hormonalna terapia zastępcza (H1Z).

Rozsądnie zażywaj leki – niektóre (m.in. przeciwdrgawkowe, kortykosteroidy, antybiotyki, środki moczopędne, hormony tarczycy) przyspieszają utratę tkanki kostnej. Porozmawiaj z lekarzem, aby zamienić stosowany lek na inny.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/5 lat temu
Lekarz mojej mamy mówił ze dieta swoja droga, ale i tak najlepiej zacząc suplementacje witaminy D - wtedy mamy pewnośc ze dostarczyliśmy odpowiednią dawkę witaminy D. Tu znalazłam o tymm więcej informacji http://www.witaminad.info/