Czy osoby w starszym wieku mogą uprawiać sport? [wywiad]

Większość osób w wieku 60+ jest sprawna ruchowo. Czy jednak osoby w starszym wieku powinny uprawiać sport? Czy podejmowana aktywność fizyczna nie nasili ewentualnych dolegliwości bólowych? Przeczytaj wywiad z lek. med. Ewą Jakubowicz.

sport w podeszłym wieku

Fot. Fotolia

Jakie korzyści wynikają z uprawiania sportu w starszym wieku?

Lek. med. Ewą Jakubowicz: Korzyści takich jest wiele. Zalety regularnego wysiłku fizycznego nie ograniczają się jedynie do zdrowia fizycznego. Znane nam wszystkim powiedzenie „w zdrowym ciele zdrowy duch” jest aktualne także w starszym wieku. Regularna aktywność fizyczna polepsza samopoczucie. Za sprawą endorfin, które wydzielają się podczas wysiłku, stajemy się bardziej radośni.

Poprawia się przepływ naczyniowy, a to powoduje lepsze dotlenienie i odżywienie wszystkich narządów i tkanek. Pod wpływem wysiłku fizycznego w organizmie zachodzą zmiany biochemiczne i fizjologiczne, które poprawiają gospodarkę hormonalną.

Przykładowo – zmniejszenie ilości insuliny w organizmie obniża ryzyko zachorowania na cukrzycę. Ponadto mobilizuje układ immunologiczny, co wzmaga odporność.

Aktywność fizyczna wywołuje wiele pozytywnych zmian w układzie krążenia, a tym samym zmniejsza ryzyko wystąpienia zatorów, zakrzepów oraz chorób naczyniowo-sercowych, takich jak zawał serca, udar mózgu czy miażdżyca.

Inne zalety aktywności fizycznej w starszym wieku:

  • przeciwdziała osteoporozie,
  • poprawia jakość snu,
  • pomaga uporać się z zaburzeniami emocjonalnymi i depresją,
  • zmniejsza zapadalność na choroby nowotworowe, m.in. raka jelita grubego, piersi, gruczołu krokowego.

Uprawianie sportu jest także świetną okazją do nawiązania kontaktu z innymi ludźmi.

Zobacz także: Jak zachęcić seniora do ćwiczeń?

Jak wykonać jogiczne powitanie słońca?

Dlaczego starsze osoby niechętnie ćwiczą?

Dzieje się tak ponieważ w społeczeństwie funkcjonuje stereotyp osoby starszej jako niedołężnej, która ma kłopot z poruszaniem się oraz wykonywaniem podstawowych czynności dnia codziennego.

Inną barierą jest przekonanie – niestety podzielane także przez niektórych lekarzy – że w podeszłym wieku, szczególnie w przypadku osób, które zmagają się z różnymi ograniczeniami bądź też schorzeniami narządu ruchu, aktywność fizyczna może powodować nasilenie dolegliwości bólowych.

Wiele starszych osób nie ćwiczy w mylnym przekonaniu, że aktywność fizyczna musi być intensywna i długotrwała, aby dała pozytywne efekty.

W rzeczywistości jest zupełnie inaczej. Większość osób w wieku 60+ cieszy się dobrym zdrowiem i jest sprawna ruchowo. Co więcej, odpowiednio dobrane ćwiczenia mogą znacznie złagodzić przypadłości wieku dojrzałego. Pamiętajmy, że we wszystkich przypadkach, w których nie występują przeszkody natury zdrowotnej, korzyści płynące z regularnej aktywności fizycznej są ogromne.

Zobacz także: Dlaczego polscy seniorzy są mało aktywni fizycznie?

Jak dbać o kondycję fizyczną w podeszłym wieku?

Dobrym pomysłem na rozpoczęcie regularnych ćwiczeń jest gimnastyka pod kontrolą lekarza, rehabilitanta lub instruktora. Terapia rehabilitacyjna ma na celu potrzymanie wśród seniorów ogólnej sprawności fizycznej, a także przekazanie praktycznych wskazówek jak prawidłowo wykonywać czynności wokół siebie.

O dobrodziejstwach płynących z regularnej aktywności fizycznej wśród seniorów rozmawialiśmy z koordynatorem Oddziału Dziennego dla Seniorów Scanmed Multimedis lek. med. Ewą Jakubowicz.

Źródło: Materiały prasowe Scanmed Multimedis S.A.

Zobacz także: Ćwiczenia fizyczne chronią przed chorobą Alzheimera

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)