Ćwiczenia fizyczne chronią przed chorobą Alzheimera

Czy wiesz, że aktywność fizyczna może uchronić cię przed chorobą Alzheimera? Dowiedz się, jakie ćwiczenia fizyczne wykonywać!

ćwiczenia a alzheimer

Fot. Fotolia

Jak wykonać jogiczne powitanie słońca?

Ćwiczenia fizyczne a choroba Alzheimera

Ćwiczenia są dobre w wielu obszarach, a mózg jest jednym z nich. Kiedy twoje serce pompuje krew, możesz wyobrazić sobie krew i tlen wpływające do twojego mózgu, wypłukując nieczystości i odmładzając jego komórki. I to jest prawda.

Osoby, które regularnie ćwiczą, mają odmienny od osób żyjących w bezruchu fizyczny wygląd mózgu, jaki można zaobserwować w badaniach obrazowych.

Hipokamp – struktura mózgu będącą kluczową częścią dla pamięci – wzmacniana jest wszelką aktywnością, powodującą pracę serca.

Okazuje się to być prawdą bez względu na wiek. W miarę upływu lat, osoby trenujące mają mniejsze ryzyko zachorowania na chorobę Alzheimera lub udaru mózgu w porównaniu z prowadzącymi „kanapowy” styl życia przyjaciółmi. Choćbyśmy nie wiem jak bardzo pragnęli oddać się lenistwu w czasie wolnym od zajęć, imponująca potęga ćwiczeń fizycznych skusi nas do zalewania się potem.

Zobacz także: Cholesterol a choroba Alzheimera

Badania nad wpływem ćwiczeń na wystąpienie choroby Alzheimera

Badacze z Uniwersytetu w Columbia zaprosili grupę młodych (w wieku od dwudziestu jeden do czterdziestu pięciu lat) ochotników w złej formie, aby rozpoczęli program ćwiczeń. Każdy z nich miał do wyboru bieżnię stacjonarną, rower, schody lub cross trainera do ćwiczenia przez czterdzieści minut, cztery razy w tygodniu przez dwanaście tygodni.

Następnie, badacze wykonali skan ich mózgów za pomocą obrazowania metodą rezonansu magnetycznego MRI. Wyniki wykazały, że mózgi ochotników były w trakcie budowania nowych naczyń krwionośnych i nowych komórek mózgowych – nie w jakimkolwiek miejscu, ale właśnie w hipokampie.

Im lepszej formy fizycznej nabierali uczestnicy badania, tym więcej zmian zachodziło w ich mózgach i tym lepiej radzili sobie w testach, sprawdzających funkcje poznawcze.

„Ale ja nie mam dwudziestu jeden lat!”, powiesz. Cóż, wygląda na to, że ćwiczenia działają w taki sam sposób – a nawet lepiej – na starsze osoby. W rzeczy samej, ćwiczenia mogą nawet odwrócić stopniowe, związane z wiekiem, kurczenie się twojego mózgu.

Zobacz także: Jak sport wpływa na zdrowie kości?

Badania nad wpływem ćwiczeń fizycznych na zdrowie osób w podeszłym wieku

Badacze na Uniwersytecie w Illinois zrekrutowali pięćdziesiąt dziewięć dorosłych osób – wszystkie powyżej sześćdziesiątego roku życia, prowadzące siedzący tryb życia – do programu ćwiczeń. Trzy razy w tygodniu ochotnicy uczęszczali razem na ćwiczenia aerobowe, to znaczy ćwiczenia służące poprawieniu rytmu serca (np. bieganie, step), w przeciwieństwie do podnoszenia ciężarów czy ćwiczeń rozciągających, które nie przyspieszają pulsu.

Po sześciu miesiącach naukowcy zbadali wielkość mózgu każdego z uczestników. Wykorzystując MRI, zmierzyli istotę szarą – to znaczy część mózgu składającą się głównie z komórek mózgowych (pomyślmy o niej, jako o biznesowej części mózgu). Zmierzyli także istotę białą, zbudowaną głównie z aksonów – długich, podobnych do przewodów pasm, rozciągających się między komórkami mózgowymi (...).

Obraz MRI pokazał, że rzeczywiście, ćwiczenia odwróciły stopniowe kurczenie się mózgu, jakie następuje z wiekiem. To znaczy, zwiększyły one wielkość przedniego hipokampu. W tym procesie poprawiła się też pamięć.

Czy to oznacza więc, że ćwiczenia mogą nas rzeczywiście chronić przed utratą pamięci, kiedy się starzejemy? Odpowiadając jednym słowem, tak. Naukowcy z Grupy Współpracy nad Zdrowiem z Seattle stwierdzili, że wśród dorosłych powyżej sześćdziesiątego piątego roku życia ci, którzy trenowali trzy razy w tygodniu, mieli o około 40% procent mniejsze prawdopodobieństwo zachorowania na jakikolwiek typ demencji w porównaniu z osobami, które nie były tak aktywne. Pięcioletnie badanie w Nowym Jorku pokazało dokładnie to samo.

Ludzie, którzy ćwiczyli i stosowali zdrową dietę, obniżali swoje ryzyko zachorowania na chorobę Alzheimera o aż 60%.

Zobacz także: Jak zachęcić seniora do ćwiczeń?

Wiele innych zespołów badawczych oceniło korzyści, płynące z ćwiczeń fizycznych w zapobieganiu demencji. Chociaż w różnych badaniach wyniki te różniły się między sobą, ogólnie pokazują one, że regularne ćwiczenia aerobowe zmniejszają ryzyko demencji o około 30%, a choroby Alzheimera – mniej więcej o połowę.

Łatwo zauważyć, jak bieganie, jazda na rowerze czy gra w tenisa wzmacnia serce. Ale co takiego dokładnie ćwiczenia robią dla twojego mózgu? Cóż, ćwiczenia działają w połączeniu ze zdrową dietą, utrzymując twoje naczynia krwionośne w czystości i bez blokad, zapewniając dobrą dostawę krwi. To znaczy tlen i substancje odżywcze wchodzą, a odpady są usuwane. Ćwiczenia pomogą ci też uporać się z ciśnieniem krwi, cukrzycą i nadwagą, a wszystko to ma wpływ na twój mózg.

Część zasług można przypisać substancji, zwanej BDNF, czyli brain-derived neurotrophic factor (neurotropowy czynnik pochodzenia mózgowego), który pomaga mózgowi rozwijać nowe połączenia (synapsy) między komórkami mózgowymi oraz chroni te komórki i połączenia, które już posiadasz.

Ćwiczenia aerobowe zwiększają ilość BDNF w mózgu. Jest to istotne, ponieważ poziom BDNF może być niższy u osób z chorobą Alzheimera.

Niektórzy badacze dopuszczają również możliwość, że ćwiczenia pomagają mózgowi usuwać toksyny, które mogły doprowadzić do utraty komórek mózgowych (...).

Ćwiczenia są korzystne bez względu na wiek. Nawet dzieci w wieku dojrzewania, które są w dobrej formie fizycznej, lepiej rozwiązują testy na funkcje poznawcze. Tak więc, czy masz lat dwanaście, czterdzieści dwa, sześćdziesiąt dwa czy dziewięćdziesiąt dwa, ćwiczenia pobudzające twój puls są dobre dla twojego mózgu.

Fragment pochodzi z książki „Żywność dla mózgu” autorstwa Neal D. Barnard (Wydawnictwo Vital, 2014). Publikacja za zgodą wydawcy.

Zobacz także: Na czym polega diagnostyka sportowa?

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)