7 rad, dzięki którym pokochasz ciało po ciąży!

Nie jesteś zadowolona z wyglądu swojego ciała? Spokojnie, niebawem odzyskasz dobrą formę. Zobacz, jak przyspieszyć ten moment!

fot. Fotolia

Problem nr 1 - Rozciągnięta skóra na brzuchu

W ciągu dwóch tygodni macica powinna obkurczyć się na tyle, że brzuch stanie się dużo mniejszy. O skórę trzeba jednak dodatkowo zadbać.

Co robić? Gimnastykuj się (zacznij 6 tygodni po porodzie) – dzięki temu mięśnie odzyskają sprawność. Skórę smaruj kremami i żelami ujędrniającymi. Staraj się często wciągać brzuch - w ten sposób trenujesz go bez konieczności wizyt na siłowni.

Problem nr 2 - widoczne przebarwienia skóry

Ostuda na twarzy, linea nigra na brzuchu i inne przebarwienia to efekt działania hormonów ciążowych. To zdarza się każdej kobiecie.

Sylwia Wiesenberg o tym, jak wrócić do formy po ciąży
Co robić? Plamki zwykle znikają same, gdy spada poziom hormonów. Kiedy? To zależy od ilości pigmentu w skórze. Jeśli po kilku miesiącach skończysz karmienie piersią, a przebarwienia pozostaną, idź do dermatologa. Dodatkowo możesz zainwestować w kremy wybielające.

Problem nr 3 - Pragnienie posiadania jędrnego biustu

Jeśli karmisz naturalnie, piersi mogą być większe nawet o 2 rozmiary. Skóra na nich jest rozciągnięta, ale po skończeniu karmienia biust wróci do normalnych rozmiarów, więc dbaj o niego. Dzięki temu skóra nie zwiotczeje!

Co robić? Noś dobrze dobrany, nieuciskający stanik na szerokich ramiączkach, bez fiszbin. Stosuj żele ujędrniające, ale tylko te, przeznaczone dla mam karmiących. Dobre efekty przynoszą masaże i ćwiczenia na biust oraz chłodny prysznic.

Problem nr 4 - Wszędobylskie rozstępy

Najlepiej im zapobiegać, ale jeśli już się pojawiły, trudno je zlikwidować. Z czasem jaśnieją na tyle, że stają się niemal niewidoczne.

Co robić? Zadbaj o dietę bogatą w witaminę E (warzywa liściaste, awokado, kiełki) oraz cynk (fasola, kasza, orzechy) i gimnastykuj się. Możesz stosować masaż, ale tylko jeśli wcześniej już to robiłaś – skóra w tych miejscach jest bardzo delikatna i możesz jej zaszkodzić. Na czerwone rozstępy pomaga retinol i zabiegi u kosmetyczki, ale zdecyduj się na nie dopiero, gdy przestaniesz karmić piersią.

Problem nr 5 - Pajączki na nogach

Pojawiły się już w ciąży, gdy progesteron ułatwiał naczyniom krwionośnym rozciąganie się. Z pajączkami czy żylakami sama sobie nie poradzisz. Lekarz dermatolog może zlikwidować popękane naczynka laserem, a jeśli masz żylaki, wybierz się do flebologa.

Co robić? Nie korzystaj z sauny ani solarium, bo wysokie temperatury i gwałtowne ich zmiany źle wpływają na naczynia krwionośne. Zrezygnuj też z długich, gorących kąpieli. W walce z żylakami pomogą specjalne rajstopy przeciwżylakowe. A łydki? Są sercem układu naczyniowego, więc gimnastykuj je. To poprawia krążenie.

Problem nr 6 - Wstydliwe włoski wokół brodawek

Za pojawienie się ich winne są hormony. W czasie ciąży w twoim organizmie mógł spaść poziom estrogenów, a wzrosnąć androgenów (hormonów męskich). To często powoduje wzmocnienie włosów i meszku na ciele, w tym na brodawkach.

Co robić? Jeśli w ciągu pół roku objawy nie miną, idź do endokrynologa. Jeśli konsultacja wypadnie pomyślnie, spróbuj poradzić sobie z nimi sama. Możesz je wyrywać pęsetą albo poddać się zabiegowi laserowego usuwania owłosienia.

Problem nr 7 - Wypadające włosy

Po porodzie u większości kobiet włosy zaczynają wypadać. Winne są estrogeny, które w ciąży stymulowały mieszki włosowe i hamowały wypadanie włosów. Teraz poziom estrogenów spada, więc włosy się przerzedzają. Najgorzej jest między 11. a 16. tygodniem po porodzie.

Co robić? Wszystko powinno wrócić do normy w 6–9 miesięcy po porodzie. Pamiętaj o właściwej diecie – jedz razowe pieczywo, grube kasze i brązowy ryż, bo zawierają witaminę B1.

napisane na podstawie tekstu Małgorzaty Zduńskiej, "Twoje dziecko"
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
mama /2 lata temu
Ja w rok po porodzie i karmieniu piersią (obecnie tez karmię) z rozmiaru B mam -AA:). Niestety cos za coś:(