Baby blues - jak sobie pomóc

Początki macierzyństwa nie zawsze są radosne. Bywa, że zamiast błogiego szczęścia młodą mamę ogarnia smutek. To tzw. baby blues.

Baby blues - jak sobie pomóc
Smutna, bezradna, płaczliwa, rozdrażniona. I przytłoczona nowymi obowiązkami. Czy właśnie tak czujesz się kilka dni po porodzie? Nie rozumiesz, dlaczego dziecko płacze, nie wiesz, jak je uspokoić, nie radzisz sobie z karmieniem i kąpaniem.

W końcu zapłakana dochodzisz do wniosku, że nie potrafisz się nim opiekować. "Nie nadaję się do tego, by mieć dziecko" – oskarżasz samą siebie.

Winne hormony
Takiego emocjonalnego rozchwiania krótko po porodzie doświadcza około 80% kobiet. To tzw. "depresja dnia trzeciego" lub "baby blues". Zaczyna się w trzeciej lub czwartej dobie po przyjściu maluszka na świat i jest normalnym stanem kobiety po porodzie, zwłaszcza pierwszym. Powodują go przede wszystkim zmiany hormonalne (spadek poziomu progesteronu i estrogenów – ich poziom w ciąży był bardzo wysoki). Na szczęście baby blues zazwyczaj mija po kilku lub kilkunastu dniach, gdy uspokoi się poporodowa burza hormonalna.

Jak powrócić do pracy po urlopie macierzyńskim?
Pomóż sobie
Im szybciej odzyskasz równowagę i radość, tym lepiej dla Ciebie i Twojego dziecka.
- Szukaj wsparcia u partnera i rodziny, wypłakuj się w rękaw przyjaciółce, korzystaj z telefonów zaufania.
- Nie wymagaj od siebie zbyt wiele. Jesteś w zupełnie nowej sytuacji i musisz się jej nauczyć. Do macierzyństwa czasami dojrzewa się pomału.
- Nie staraj się być perfekcjonistką. Mieszkanie nie musi lśnić, obiad nie musi składać się z trzech dań, a goście, którzy chcą poznać Twoje maleństwo, mogą poczekać.
- Odpoczywaj – śpij, kiedy dziecko śpi. Nie rezygnuj z pomocy najbliższych.
- Dbaj o siebie – nie chodź całymi dniami w szlafroku, zrób sobie makijaż, znajdź czas na posłuchanie ulubionej płyty, spraw sobie coś nowego.
- Porozmawiaj z innymi kobietami – nie jesteś jedyną osobą przeżywającą macierzyńskie smutki, a wysłuchanie opowieści innej mamy o jej trudnej sytuacji pomoże Ci przetrwać trudne chwile.
- Uwierz, że baby blues mija – prawdopodobnie już za kilka tygodni będziesz go tylko wspominała i wesprzesz koleżankę, która właśnie urodziła dziecko.

Niebezpieczna samotność
Kobieta, która zna objawy "baby blues", przyjmie je z większym spokojem i dystansem. Uwolni się od myśli, że "coś z nią nie tak". Wie, że zmienność nastrojów i przechodzenie od euforii do płaczu to fizjologia, a nie zaburzenia psychiczne. Mama, która jest pozostawiona sama sobie właśnie wtedy, kiedy najbardziej potrzebuje wsparcia i opieki, nie rozumie, co się z nią dzieje, a widząc lekceważącą reakcję otoczenia, wstydzi się swoich odczuć i boi się mówić o tym, co przeżywa. Pomocne w walce z "depresją dnia trzeciego" jest życzliwe nastawienie męża i członków rodziny do młodej mamy. Pomoc przy opiekowaniu się dzieckiem i w pracach domowych, wyrozumiałość, umacnianie w przekonaniu, że wspaniale realizuje się jako matka, a także umożliwienie odpoczynku i wyjścia z koleżanką do kawiarni – to najlepsze sposoby na uniknięcie lub przezwyciężenie baby blues.

Marta Fidecka, psycholog
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (2)
/9 lat temu
miałam jak urodziłam trzecie dziecko wszystko mi się zwaliło na głowę ale pomógł mi mąż teraz już sobie radzę i powiem że to kwestia dobrej organizacji dwoje dzieci mam w szkole w tym czasie zajmuje sie więcej Gabrysią jak śpi to gotuję sprzątam a czasami ten czas wykorzystuje dla siebie
/9 lat temu
na terenie poznania dzielnica piątkowo potrzebna osoba do pracy w kwiaciarni najlepiej z doświadczeniem!!! więcej informacji pod numerem 502 936562 Magda