Przyszła mama

Pierwsza wizyta u lekarza powinna odbyć się jeszcze przed planowana ciążą. Wówczas lekarz powie Ci jak przygotować się na nadzwyczajne 9 miesięcy w Twoim życiu oraz przyjście Maleństwa na świat. Na drugą wizytę powinnaś udać się wtedy gdy podejrzewasz, że jesteś w ciąży.

Regularna opieka medyczna
Pierwsza wizyta u lekarza powinna odbyć się jeszcze przed planowana ciążą. Wówczas lekarz powie Ci jak przygotować się na nadzwyczajne 9 miesięcy w Twoim życiu oraz przyjście Maleństwa na świat. Na drugą wizytę powinnaś udać się wtedy gdy podejrzewasz, że jesteś w ciąży. Wykonywane wówczas badanie wewnętrzne pozwoli potwierdzić Twój stan i wykryć potencjalne problemy zdrowotne. Lekarz podczas takiej wizyty przeprowadzi wywiad medyczny, aby zapewnić Ci jak najlepszą opiekę w czasie ciąży. Przygotuj się i przeglądnij swoje karty chorobowe i książeczkę zdrowia, abyś umiała odpowiedzieć na pytania dotyczące: schorzeń genetycznych, chorób przewlekłych, alergii, operacji, zażywanych leków, palenia papierosów, picia alkoholu, diety, długości cyklu miesiączkowego, daty pierwszej i ostatniej miesiączki, poronień itp.). Po przeprowadzeniu wywiadu i wykonaniu badań (m.in. badanie serca, płuc, piersi, brzucha, krwi, moczu, pomiar ciśnienia tętniczego krwi) otrzymasz od lekarza swoją własną książeczkę ciąży. Od tej pory będzie ona regularnie uzupełniana podczas kolejnych wizyt. Częstotliwość Twoich dalszych wizyt u lekarza będzie uzależniona przede wszystkim od Twojego stanu zdrowia i stopnia ryzyka występującego w ciąży. W przypadku ciąży małego ryzyka powinnaś odwiedzać gabinet lekarski przynajmniej raz w miesiącu, aż do 8. miesiąca. W trakcie dwóch ostatnich miesięcy ciąży lekarz indywidualnie wyznaczy terminy koniecznych wizyt, ale średnio będziesz udawała się na badania kontrolne 2-4 razy w miesiącu.

Samopoczucie psychiczne
Potraktuj siebie z dużą wyrozumiałością. W okresie ciąży w Twoim organizmie szaleją hormony. Masz prawo być rozdrażniona, płaczliwa, wystraszona, przygnębiona, niepewna swoich decyzji. Ale teraz musisz dbać o siebie szczególnie! Wyeliminuj wszelkie przyczyny stresu. Twoje samopoczucie jest ważne nie tylko dla Twojego dobra, ale i dobra dziecka, któremu wynajmujesz teraz mieszkanko. Postaraj się w tym specjalnym okresie znaleźć czas na odprężenie ciała i umysłu. Zadbaj o odpoczynek. Usiądź w wygodnym fotelu i słuchaj łagodnej muzyki, czytaj pogodne książki. Spróbuj nawiązać kontakt ze swoim ciałem, wsłuchaj się w Jego sygnały. Może dasz się namówić na proste i nieforsowne ćwiczenie jogi? Joga pomaga nawiązać kontakt z ciałem, uczy świadomego oddechu i wycisza. Możesz też wybrać inny rodzaj aktywności fizycznej: pływanie lub spacery. Ważne, żebyś nie żałowała czasu poświęcanego dla siebie.
Jak powrócić do pracy po urlopie macierzyńskim?

Wygląd zewnętrzny

Sylwetka:
W trakcie tych szczególnych dziewięciu miesięcy w Twoim organizmie zachodzą nadzwyczajne zmiany. Niektóre z nich będą widoczne gołym okiem, inne odczuwalne i zauważalne tylko przez Ciebie. W ciąży każda kobieta przybiera na wadze. Przyrost masy ciała ma dwa zadania: odżywiać rozwijający się nowy organizm w Twoim ciele oraz magazynować pokarm potrzebny w okresie karmienia piersią. Nie zamartwiaj się jednak z powodu dodatkowych kilogramów, które przybyły Ci w trakcie ciąży. Większość z nich stracisz przy porodzie lub w kilka miesięcy po urodzeniu dziecka. Aby szybko powrócić do formy nie możesz jednak zapomnieć o odpowiedniej diecie i ćwiczeniach, dzięki którym odzyskasz dawną sylwetkę.

Piersi:
Począwszy od pierwszego miesiąca ciąży możesz zaobserwować zmiany w wyglądzie Twoich piersi. Zmiany te mogą być nawet zwiastunem tego, że jesteś w ciąży. Będą one bardziej widoczne u kobiet, u których widoczne są podobne zmiany przed miesiączką. Twoje piersi mogą być nabrzmiałe i opuchnięte. Możesz odczuwać lekką bolesność, ogólne napięcie, uczucie pełności i ciężkości piersi. Otoczka wokół brodawek będzie ciemniejsza, a pod skórą na piersiach zaobserwujesz siateczkę niebieskich naczynek krwionośnych (efekt intensywnego dostarczania krwi do piersi). Około 20. tygodnia ciąży w piersiach zaczyna gromadzić się siara (colostrum) czyli gesty żółty płyn, który w porównaniu do mleka właściwego matki, jest szczególnie bogaty w białka. Większość z nich jest mało odżywcza dla dziecka, ale pełni ważną rolę w dojrzewaniu przewodu pokarmowego Malucha. Pod koniec ciąży siara może samoistnie wyciekać z piersi, ale u niektórych kobiet pojawia się ona dopiero po porodzie. Wielu lekarzy uważa, że kobieta powinna przygotować się do karmienia piersią poprzez codzienne wyciskanie małej ilości siary z brodawek począwszy od 8. miesiąca. Inni specjaliści twierdzą jednak, że karmienie rozpocznie się samoistnie i specjalne przygotowania piersi są zbędne w przypadku prawidłowo rozwijającej się ciąży.

Cera:
Niektóre kobiety w trakcie ciąży mają problemy z cerą. Ich skóra zachowuje się zupełnie tak, jak w okresie dojrzewania. Ma to związek ze zmianami hormonalnymi, a w szczególności ze wzrostem substancji endogennych w organizmie. W przypadku wykwitów skórnych lub nadmiernej suchości przydatne mogą być łagodne toniki czy preparaty nawilżające, picie dużej ilości płynów, nawilżanie powietrza w pomieszczeniu, w którym śpisz i przebywasz. Jeśli zmiany skórne budzą Twój niepokój powinnaś skontaktować się z lekarzem internistą lub dermatologiem, który zaleci formę terapii odpowiednią dla Ciebie i bezpieczną dla Maleństwa.

Ćwiczenia fizyczne
Aktywność fizyczna jest ważna dla każdego człowieka, pod warunkiem, że pozwala mu na nią stan zdrowia. Podobnie jest w przypadku kobiet w ciąży. Umiarkowane ćwiczenia fizyczne u kobiet w prawidłowo rozwijającej się ciąży są nie tylko dozwolone, ale wręcz wskazane i korzystne dla matki i dziecka. Gimnastyka w czasie ciąży pozwala zmniejszyć bóle kręgosłupa, zapobiec zaparciom, żylakom, poprawia samopoczucie, przygotowuje do porodu, który dzięki wzmocnieniu organizmu będzie łatwiejszy i krótszy. Kobiety, które nie wykonują regularnych ćwiczeń w czasie ciąży, stają się coraz mniej sprawne, gdyż przybierają stale na wadze. Zapobiec temu może odpowiednio dobrany i cyklicznie powtarzany zestaw ćwiczeń fizycznych. Jednak przed rozpoczęciem regularnych aktywności powinnaś skontaktować się z lekarzem, który pomoże Ci dobrać zestaw ćwiczeń odpowiedni dla Ciebie.

Wskazane jest, aby około 0,5h - 1h przed rozpoczęciem serii ćwiczeń spożyć niewielką ilość produktów zawierających potas, np. banana. Przygotuj wygodny strój sportowy, odpowiednie podłoże (zadbaj aby nie było zimne) oraz wybierz pomieszczenie, które zagwarantuje najbardziej komfortowe warunki (temperatura i wilgotność powietrza). W spokojnym tempie rozpocznij rozgrzewkę. Jeśli ćwiczyłaś przed ciążą możesz stosować ten sam typ ćwiczeń, dostosowując go do wskazówek lekarza. Jeśli nie - bądź ostrożniejsza. Nie forsuj swojego ciała. Możesz uprawiać aerobik, jogę, calanetics, ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia mięśni Kegla. Przez cały okres ciąży wskazane jest wykonywanie tzw. kociego grzbietu, które pomaga zmniejszyć obciążenie kręgosłupa. Jeśli odczuwasz dyskomfort w mięśniach szyi powinnaś zadbać o relaks i rozluźnienie tej partii ciała. Zamknij oczy i powoli zataczaj głową duże okręgi. Oddychaj spokojnie i równomiernie, wdychając powietrze przy opuszczaniu głowy. Zmieniaj kierunek ruchu i powtarzaj ćwiczenie kilka razy dziennie. Jeśli nie masz odpowiednich warunków do ćwiczeń w domu lub też nie jesteś wystarczająco zdyscyplinowana by ćwiczyć w pojedynkę, możesz zapisać się na gimnastykę dla kobiet w ciąży. Pamiętaj, że w ostatnim trymestrze ciąży musisz zmniejszyć intensywność ćwiczeń. Powrócisz do nich około 1,5 miesiąca po porodzie.

Dieta
Dieta kobiet w ciąży może mieć wpływ na prawidłowy jej przebieg oraz na rozwój płodu. Dlatego w tym szczególnym okresie Twojego, a właściwie Waszego życia, musisz zwracać szczególną uwagę na to co jesz i w jakich warunkach jest to przygotowane. Przed każdym posiłkiem umyj dokładnie ręce wodą i mydłem. Kupując produkty w sklepach czytaj etykiety umieszczone na opakowaniach, w szczególności dane dotyczące składników i wartości odżywczej.

Kobieta w ciąży je za dwóch. Powinnaś jednak również myśleć za dwoje i wybierać produkty o najwyższej jakości, bezpieczne i zdrowe. Unikaj jasnego pieczywa, makaronów i ryżu. Spożywaj duże ilości białka. Drób, ryby i cielęcina to najlepszy wybór. Wystrzegaj się dań smażonych lub pieczonych, zastąp je potrawami z rusztu lub gotowanymi. Wybierając restaurację sprawdź oferowane menu. Najlepsze dla Ciebie będą miejsca specjalizujące się w lekkiej kuchni, stosujące tłuszcze roślinne zamiast smalcu i oferujące w karcie dań bogaty wybór warzyw i owoców. Dobrym rozwiązaniem będą także coraz powszechniejsze bary sałatkowe. Unikaj jednak ciężkich sosów majonezowych i śmietanowych oraz zbyt pikantnych przypraw. Wiele kobiet w okresie ciąży rozsmakowuje się w słodkościach. Możesz sprawić by deser nie był dla Ciebie zakazanym owocem. Pamiętaj jednak, że żadna kaloria nie jest tak pusta, czy wręcz szkodliwa, jak ta pochodząca z cukru. Od czasu do czasu możesz pozwolić sobie na lody i bitą śmietanę. Każdego dnia powinnaś jednak pamiętać o włączeniu do Twojej diety dużej ilości świeżych lub gotowanych owoców.

Pamiętaj, że masz tylko 9 miesięcy, aby zapewnić swojemu Maleństwu jak najlepsze wejście w otaczający go świat. Od pierwszego dnia ciąży jesteś za niego odpowiedzialna. Spraw by wszystko co dostaje miało najwyższą jakość, było bezpieczne i zdrowe.

Kiedy jesteś w ciąży z pewnością widzisz siebie z jednej strony jako najszczęśliwszą kobietę na świecie, z drugiej zaś jako najbardziej zatroskaną. Pamiętaj, że z ciążą i macierzyństwem radzą sobie z powodzeniem miliony kobiet na świecie. Tobie też się uda!

Więcej informacji na http://www.jacekiagatka.pl
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (2)
Gość We-Dwoje.pl genia/4 lata temu
Ja byłam pierwszy raz w 4 miesiącu ciąży i był zawsze i jest mąż podczas każdego badania u ginekologa przy mnie i nie za parawanem bo to nie przedszkole.Podczas porodów mnie wspierał lecz u nas to zacofanie w tych sprawach a przecież decyduje pacjent a nie ginekolog o obecności partnera!.
Gość We-Dwoje.pl/6 lat temu
Kochane, razem z koleżanką organizujemy imprezę, specjalnie dla przyszłych mam w resturacji The Towers (budynek Sea Towers). Czeka na Nas wiele atrakcji: Specjalne menu przyjazne przyszłym mamom, przygotowane przez szefa kuchni, konsultacje lekarzy, pokaz mody dla mam i ich pociech, prezentacja najnowszych akcesori, projekcja filmu i obowiązkowe na każdej imprezie drinki WYSOKOwitaminowe. Myślę, że fajnie by było się poznać i pogadać. Dla kazdej mamy drink powitalny "Mamma mia"gratis. Zapraszamy w sobotę 10 kwietnia na godzinę 17.00 , prosimy o wcześniejszą rezerwację. Kontakt: tel 694 419 582 e-mail carolaina@vp.pl