POLECAMY

Pozytywny test ciążowy, czyli witamy w gronie przyszłych mam

Wykonałaś już raz test ciążowy – wyszedł pozytywnie. Wykonałaś kolejny wtedy gdy powinnaś dostać okres – również pozytywny... Pojawia się radość w Twoim sercu, bo bardzo prawdopodobne i niemal pewne, że to właśnie Ty będziesz nosić pod sercem maleństwo, któremu wraz z partnerem podarowaliście życie. To magiczne i wzruszające dziewięć miesięcy, to przełom w życiu kobiety. To kolejny etap w jej życiu i kolejna rola do wypełnienia...

Wykonałaś już raz test ciążowy – wyszedł pozytywnie. Wykonałaś kolejny wtedy gdy powinnaś dostać okres – również pozytywny... Pojawia się radość w Twoim sercu, bo bardzo prawdopodobne i niemal pewne, że to właśnie Ty będziesz nosić pod sercem maleństwo, któremu wraz z partnerem podarowaliście życie. To magiczne i wzruszające dziewięć miesięcy, to przełom w życiu kobiety. To kolejny etap w jej życiu i kolejna rola do wypełnienia...

Jednak na samym początku, trzeba nam potwierdzenia, czy aby na pewno mamy do czynienia z ciążą. Dlatego też przedstawiamy, co powinnaś zrobić – krok po kroku – gdy otrzymasz pozytywny wynik testu ciążowego.

1. Idź do lekarza
Ginekolog-położnik to ten lekarz, do którego powinnaś się zgłosić, wtedy gdy podejrzewasz, że jesteś w ciąży. Skieruje Cię on na specjalistyczne badania, w tym badania krwi (morfologia, grupa krwi, poziom glukozy, hormony tarczycy, testy kiłowe, WZW B, C, HIV, przeciwciała przeciw toksoplazmozie, różyczce, cytomegalii) i USG. Gdy upewni się, że jesteś w ciąży, zrobi Ci badanie cytologiczne i przy każdej następnej wizycie, będzie dokonywał pomiaru Twojej masy ciała i ciśnienia tętniczego krwi. Lekarz zleci także stosowny suplement z kwasem foliowym (w celu zapobiegania wadom układu nerwowego u dziecka), a także ustali dalszy plan postępowania – czyli np. częstotliwość wizyt kontrolnych. Pamiętaj, by poinformować go o wszelkich przyjmowanych lekach, także tych bez recepty. Niektóre mogą negatywnie wpływać na rozwój płodu i utrzymanie ciąży.

2. Zmień sposób żywienia
Sposób żywienia w ciąży jest niezwykle istotny, dla matki, jak i dla rozwijającego się płodu. Musisz zrezygnować z używek na czas trwania stanu błogosławionego. Powinnaś też ograniczyć picie kawy, słodkich i kolorowych napojów. Musisz też zrezygnować z surowych, półsurowych i wędzonych wędlin, a także serów pleśniowych, które mogą być przyczyną zakażeń i inwazji pasożytniczych. Dobrze by było także ograniczyć przyjmowanie owoców o dużej zawartości cukru oraz produktów o wysokiej zawartości soli (fast foody, chipsy, paluszki).

Gdy cierpisz z powodu mdłości, popijaj małymi łykami wodę niegazowaną. Możesz do niej dołożyć liść świeżej mięty lub plasterek cytryny lub imbiru. W przypadku uporczywych wymiotów, konieczna będzie interwencja lekarska.

3. Zadbaj o specyficzną higienę intymną
Musisz wspomagać naturalne bariery ochronne pochwy, bowiem jej kwasowość się zmienia na niekorzyść. Powinnaś używać płynów do higieny intymnej dla kobiet w ciąży, a także pamiętać o właściwym kierunku podmywania się i wycierania krocza (od wzgórka łonowego, do tyłu). Warto również zrezygnować z bielizny typu stringi oraz wykonanej ze sztucznego materiału. Dodatkowo, możesz wspomagać florę pochwową, przyjmowaniem probiotyków dostępnych w aptece, a także wzbogacając dietę w jogurty i kefiry. Powinnaś bacznie obserwować wydzielinę z dróg rodnych, ponieważ podczas ciąży, nie trudno o zakażenia pochwy.

4. Zmień kosmetyki
Upewnij się u lekarza, jakie kosmetyki możesz używać podczas ciąży. Niektóre bowiem zawierają substancje, które negatywnie oddziałują na dziecko. Na preparatach przeznaczonych dla kobiet w ciąży, na ogół istnieją adnotacje, na ten temat. Powinnaś zrezygnować z zabiegów fryzjerskich. Możesz używać delikatnych i naturalnych szamponów koloryzujących. Podobnie ma się sprawa z wizytami u kosmetyczki i manicurzystki.

5. Gimnastykuj ciało
Delikatna gimnastyka jest wskazana w ciąży, wtedy gdy nie jest ona zagrożona. Lekarz z pewnością poleci nam coś odpowiedniego. Można bezkarnie chodzić na spacery, wykonywać ćwiczenia dla ciężarnych, a także pływać. Pomoże to w przygotowaniu do porodu, jak również pozwoli na szybszy powrót dobrej formy po porodzie i zapobiegnie zbędnemu przyrostowi tkanki tłuszczowej. Gdy nie ma przeciwwskazań można zapisać się na specjalny fitness dla ciężarnych.

6. Zainwestuj w literaturę dla przyszłych mam i zapisz się do szkoły rodzenia
Wiedza w okresie ciąży jest nam bardzo potrzebna. Im będziemy więcej wiedzieć, tym lepiej przejdziemy przez ten okres. Znalezienie odpowiedzi na nurtujące problemy, minimalizuje lęk przed porodem i okresem poporodowym. W specjalistycznych poradnikach dla mam, znajdują się także rzeczowe wskazówki, o tym jak sobie radzić z dyskomfortami podczas ciąży.

Zapisanie się do szkoły rodzenia to świetny pomysł. Podczas zajęć, w których można uczestniczyć z partnerem, uczymy się technik porodowych, pozycji pomagających się rozluźnić, a także sposobu oddychania podczas porodu. Położne udzielają również podstawowych informacji o tym, co warto mieć spakowane, w razie wyjazdu do szpitala (dokumenty, bielizna, piżama, ręczniki, podpaski, kosmetyki dla mamy i dziecka itd...).

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)