Jak załagodzić ból porodowy metodami naturalnymi?

Jeśli podczas porodu dla złagodzenia bólu porodowego nie chcesz korzystać ze znieczulenia farmakologicznego, możesz zdecydować się na metody naturalne. Podpowiadamy jak bezpiecznie załagodzić ból porodowy metodami naturalnymi.

fot. Fotolia

Nie będziemy cię czarować – poród  jest bolesny. Jeśli jednak jesteś przeciwniczką metod farmakologicznych do zniwelowania bólu porodowego masz do wyboru metody naturalne, które są skuteczne.

Zobacz: Poród naturalny - film

Metody naturalne

Metody niefarmakologiczne tzn. naturalne można zastosować bez względu na to, czy zdecydowałaś się urodzić swoje dziecko w szpitalu, czy też w domu.  Większość z nich polega na zajęciu cię czymś innym w momencie, kiedy ból się pojawia, a nie kiedy się on zmniejsza. Metody niefarmakologiczne łagodzenia bólu w dużej mierze zależą także od wsparcia udzielanego przez twojego partnera, jeśli jest on obecny w czasie porodu.

Wśród metod zwalczania bólu jest wiele prostych w zastosowaniu jak ciepłe lub zimne okłady, ciepły prysznic, siedzenie w wannie z ciepłą wodą czy aromaterapia. Bywają także metody naturalne, które  wymagają jednak pewnej wprawy lub fachowej pomocy, a nawet specjalnego oprzyrządowania – na przykład TENS czy biofeedback. Masaż okolicy krzyżowej lub masaż odpowiednich punktów akupresury na stopach będzie najskuteczniejszy jeśli wykona ci go wprawny masażysta.

Warto zapoznać się z naturalnymi technikami walki z bólem jeszcze długo przed wyznaczonym terminem porodu. Nawet jeśli nie wyobrażasz sobie porodu bez znieczulenia zewnątrzoponowego, warto przygotować sobie awaryjny „plan B” -  na wypadek, gdyby z jakiś nieoczekiwanych powodów wykonanie znieczulenia nie było możliwe.

Polecamy: Szpitalna wyprawka - co zabrać ze sobą do szpitala na poród?

Akupunktura i akupresura

Akupunktura jest znana już od tysiącleci i pomagała kobietom wschodu rodzić możliwie bezboleśnie swoje dzieci. Akupunktura, która jest jednym z filarów starożytnej medycyny chińskiej polega na nakłuwaniu specyficznych punktów cienkimi igłami, co w rezultacie ma pobudzić (na zasadzie odruchu) odpowiadające tym punktom narządy wewnętrzne, przywrócić prawidłowe krążenie energii w organizmie, a także ogólną harmonię, która ma przyczynić się do złagodzenia odczucia dyskomfortu i bólu.

W trakcie trwania porodu najczęściej wykorzystuje się stymulację punktów odruchowych położonych na dłoniach, stopach, a także małżowinach ucha.

Medycyna tak naprawdę do dnia dzisiejszego nie wyjaśniła tajemnicy działania akupunktury.  Większość teorii twierdzi, że polega ona na blokowaniu dopływu bodźców do ośrodków bólu w mózgu i rdzeniu kręgowym.

Działanie akupresury jest podobne do działania akupunktury, ale zamiast nakłuć do pobudzania tych samych punktów służy dotyk i ucisk. Aby załagodzić ból porodowy stosuje się ucisk pewnych punktów na dłoniach i paluchach u stóp.

Polecamy: Poród z doulą - kim jest doula, jakie ma zadania?

Ciasto Rafaello bez pieczenia - Kasia gotuje z Polki.pl

Biofeedback

Biofeedback to metoda kontroli nad stresem dzięki znajomości towarzyszących mu reakcji fizjologicznych własnego organizmu.  W ich identyfikacji pomaga ci specjalne urządzenie elektroniczne, które na bieżąco rejestruje takie parametry , jak napięcie mięśni, przepływ skórny, ciepłota ciała, czynność serca, a także aktywność fal mózgowych.  

Podczas treningów biofeedbacku będziesz musiała nauczyć się identyfikacji  wcześniej wymienionych podstawowych funkcji życiowych i wpływania na nie za pomocą relaksacji, głębokiego oddychania, medytacji, a także technik wizualizacyjnych. Terapia zwykle trwa do sześciu tygodni i w miarę nabierania wprawy elektroniczne czujniki przestają być potrzebne i możesz całkowicie się bez nich obejść. Metoda Biofeedback ma ogromną zaletę, bo nadaje się nie tylko do stosowania w czasie porodu, ale także w innych sytuacjach życiowych.

Aromaterapia

W  aromaterapii wykorzystuje się naturalne zapachy roślinnych olejków eterycznych w celach relaksacyjnych i leczniczych. Wcierane w twoją skórę lub wdychane przez ciebie olejki pomogą pobudzić organizm do produkcji endogennych związków chemicznych o działaniu kojącym i przeciwbólowym.

Jaśmin i szałwia korzystnie działają w bólach mięśniowych. Lawenda ma właściwości odkażające i przeciwbólowe, natomiast kadzidło – uspokaja i pogłębia oddech.

Jeśli chciałabyś skorzystać podczas swojego porodu z aromaterapii, wcześniej upewnij się czy w szpitalu w którym będziesz rodzić, dozwolone jest rozpylanie olejków. Bywa, że personel na oddziale nie zgadza się  na jakiekolwiek substancje zapachowe. Pamiętaj jednak, że noworodek uczy się rozpoznawać naturalny zapach swojej mamy, tak więc nie jest wskazane, żebyś po zakończonym porodzie pachniała obcym zapachem.

Polecamy: Jaka antykoncepcja po porodzie? Co wybrać?

Opróżniane pęcherza

 Często za wzmożony ból podczas skurczów macicy odpowiedzialny jest przepełniony pęcherz moczowy, który położony jest w bezpośrednim sąsiedztwie. Dlatego też podczas porodu powinnaś pamiętać o regularnym oddawaniu moczy ( najlepiej co godzinę). Z pewnością przyniesie ci to ogromną ulgę.

Świadomy relaks

Twoja umiejętność odprężenia się podczas porodu ma ogromne znaczenie dla jego prawidłowego przebiegu. Nadmierny stres, który ci towarzyszy może doprowadzić do wzmożonego napięcia mięśni. Ponadto hormony, które wydzielają się podczas twojego stresu mogą niekorzystnie wpływać na czynność macicy w konsekwencji prowadząc do nieskoordynowanych i bardzo bolesnych skurczów. Przedłużający się stres może także doprowadzić do zmniejszenia utlenowania krwi (nie tylko twojej, ale i dziecka), przyspieszenia czynności serca, niestrawności, bólów głowy.

Jeśli chcesz tego uniknąć, a z pewnością tak, postaraj się wykorzystać techniki relaksacyjne. Najpopularniejsza z nich to metoda autogeniczna inaczej nazywana metodą Schulza. Według doktora Johanna Schulza, który opracował tę metodę, w relaksacji  pomaga przede wszystkim skupienie się na konkretnych fizycznych doznaniach, na przykład chłodu, lekkości, gorąca, lekkości czy ociężałości.

Opanowanie tej metody wymaga od ciebie serii kilku treningów, w czasie których musisz „przerobić” poszczególne wrażenia na poziomie kolejnych części ciała. Zaczynając na przykład od odczucia ciężaru własnej ręki i nogi po stronie dominującej, następnie wyobrażając sobie ogarniające ciepło, rozchodzące się na okolice serca w trakcie oddychania, by zakończyć ćwiczenie odczuciem chłodu w okolicy czoła.

Każdemu etapowi musi towarzyszyć powolne oddychanie i  „konsolidacja” narzuconych sobie doznań przez powtarzanie zdań „moja noga jest ciężka”, „moje serce jest gorące” itp. Dopiero wtedy możesz otworzyć oczy i rozluźnić swoje ciało.

Tego typu ćwiczenia najlepiej powtarzać przynajmniej dwa razy dziennie, by nauczyć się swojego ciała.

Ruch

Jest to niewątpliwie najstarsza (i instynktowna) metoda walki z bólem porodowym.  Przemiany hormonalne, które zachodzą  w końcowym okresie ciąży sprzyjają rozluźnieniu ścięgien i więzadeł miednicy, tak aby poszerzyć jej płaszczyzny i zrobić miejsce na przejście dziecka. Pamiętaj, że podczas porodu im więcej się ruszasz – kołyszesz biodrami, kucasz, spacerujesz, tym bardziej ułatwiasz kościom i chrząstkom swojej miednicy dopasowanie się kształtu twojego nienarodzonego dziecka, a także jego zstępowanie ku dołowi z wykorzystaniem siły grawitacji.

Ruch i pozycja wyprostowana przyczyniają się także do większej skuteczności skurczów macicy.

Oddychanie relaksacyjne

Sposób w jaki oddychasz w trackie trwania porodu, ma duże znaczenie dla twojego dziecka, a dodatkowo może zmienić twój sposób odczuwania bólu.

Oddychając zbyt płytko i szybko uruchamiasz w swoim organizmie cały łańcuch niekorzystnych zjawisk, których następstwem może być wysyceniem tlenem krwi pępowinowej, która zaopatruje twoje dziecko w życiodajny gaz. Dodatkowo przyspieszone oddychanie nasila twój niepokój, zwiększając napięcie mięśniowe, a także odczucie bólu.

Podczas porodu staraj się oddychać powoli i głęboko, torem brzusznym, a nie piersiowym. Wciągaj powietrze nosem i wydychaj przez zaciśnięte usta. Ważne jest, aby każdy twój wdech – jak i wydech – trwał nie krócej niż pięć – sześć sekund, a cały rytm oddechów zwolnił się do pięciu lub siedmiu oddechów na minutę. Przez cały ten czas postaraj się utrzymać mięśnie klatki piersiowej w stanie rozluźnienia, a główną pracę oddechową przeżuć na mięśnie brzucha.

Sztukę takiego oddychania warto opanować jeszcze długo przed porodem. Jeśli masz możliwość, staraj się wykonywać takie ćwiczenia oddechowe przynajmniej trzy- cztery razy dziennie.

Wydawanie dźwięków

Twoje gardło i dźwięki przez ciebie wydawane mogą okazać się podczas twojego porodu bardzo pomocne. To co wypowiedziane na głos, ma pewną moc oddziaływania na twój stan fizyczny. Dlatego nie walcz z potrzebą wydawania z siebie dźwięków. Spróbuj zastąpić swoje jęki podczas porodu, słowami, które opisują twoją ciężką pracę. W fazie aktywnego parcia staraj się nie hamować swoich krzyków i nie wstrzymuj oddechu. Spróbuj rozluźnić swoje gardło i zostawić w nim szparę, zamykaną na chwilę.

Do dnia dzisiejszego w wielu kulturach panuje przekonanie, że pochwa każdej kobiety ma tajemniczy związek z jej narządami fonacji, a także funkcją wydawania głosu.

TENS

TENS, to inaczej przezskórna elektryczna stymulacja nerwów. To stosowany coraz częściej sposób zmniejszania bólu porodowego. Stymulację wykonuje się za pomocą urządzenia, które wytwarza impulsy elektryczne o niskim napięciu. Są one przenoszone przez elektrody umieszczone na plecach kobiety rodzącej.

 Impulsy pobudzają zakończenia nerwowe w skórze pleców i interferują z bodźcami nerwowymi przenoszonymi do mózgu. W konsekwencji sprzyja to powstawaniu w mózgu naturalnych związków chemicznych endorfin, które działają przeciwbólowo.

Intensywność stymulacji możesz regulować sama. TENS wykazuje największą skuteczność w bólach przewlekłych i niezbyt intensywnych. Dlatego też nadaje się przede wszystkim do wykorzystania we wczesnych fazach porodu.

Aparat TENS znajduje się już na wyposażeniu większości szpitali położniczych. Jeśli jednak wybrany przez ciebie oddział nie dysponuje taką aparaturą, TENS możesz wypożyczyć w specjalnych wypożyczalniach, których adresy znajdziesz w Internecie.

Masaż

Masaż podczas porodu to jeden z najskuteczniejszych sposobów na złagodzenie bólu porodowego. Badania wykazują, że masowanie ciężarnej  przez 20 minut podczas każdej godziny pierwszej fazy porodu, zmniejsza niepokój u kobiety, a także odczuwany przez nią  ból.

Poproś swojego partnera o masowanie głowy, karku, pleców i stóp. Taki masaż przyniesie ci uspokojenie i rozluźnienie.

Lekkie głaskanie czubkami palców brzucha i górnej części ud, to najlepszy sposób masowania w pierwszej fazie porodu. Ruchy masujące twojego partnera powinny być delikatne, ale nie powinny łaskotać! Pod żadnym pozorem nie należy także odrywać dłoni od ciała masowanej osoby.

Poproś partnera o przyłożenie dłoni do twojego brzucha po obu stronach pępka. Następnie niech twój partner przesuwa je do góry i na zewnątrz, a następnie do spojenia łonowego i z powrotem do pępka.

Uciskanie pleców to także doskonała technika masażu łagodząca ból porodowy. Poproś partnera, by przyłożył podstawę swojej dłoni lub płaską część pięści do twojej kości ogonowej. Uciski powinny być mocne i zataczające niewielkie kółka.

Masaż można wykorzystać w każdej fazie porodu, ale jego intensywność i skala zależą wyłącznie od twoich potrzeb.

Wsparcie bliskiej osoby

To ważne, by w czasie porodu mieć przy sobie osobę bliską, która będzie ci pomagać, dodawać otuchy i napełniać poczuciem bezpieczeństwa. Na sali może znaleźć się twój partner życiowy, ale również przyjaciółka, kuzynka, siostra czy mama. Powinna to być osoba, która obdarzona jest odpowiednimi cechami charakteru – spokojem, opiekuńczością, empatią.

Badania wykazują, że stałe wsparcie podczas porodu ma ogromne znaczenie. Zmniejsza zapotrzebowanie na leki przeciwbólowe, zwiększa szanse na poród siłami natury, poprawia ogólną jakość przeżycia.

Pamiętaj, że jeśli planujesz poród w sposób naturalny, bez środków farmakologicznych lub z ograniczeniem ich do niezbędnego minimum, przygotuj się do tego z odpowiednim wyprzedzeniem. Zanim zdecydujesz się na któryś z podany wyżej sposób naturalnego zmniejszenia bólu porodowego, dokładnie wypytaj o niego swojego lekarza, a także ustal czy i w jakim zakresie jest on dostępny w twoim szpitalu w którym zdecydowałaś się urodzić swoje maleństwo.

Zobacz także: Co cię czeka po porodzie?

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)