Czy poród musi boleć

Czy można złagodzić ból porodowy? Przedstawiamy kilka sposobów, które pomagają zmniejszyć dolegliwości podczas porodu!

Przyszłe mamy najbardziej boją się bólu podczas porodu. Dla tych, które rodzą pierwszy raz, jest to głównie strach przed nieznanym. Dopóki nie doświadczysz tego sama, trudno brać pod uwagę odczucia innych kobiet, bo każda z nas ma inny próg bólu. To, co dla jednej jest wielkim cierpieniem, dla ciebie może być zwykłą dolegliwością.

Licytacje, kogo jak bolało, i porównania właściwie nie mają sensu. Ale jest kilka pewników, np. dane statystyczne, z których wynika, że tylko dla 20 procent kobiet ból przy porodzie był nie do zniesienia. Znanych jest też kilka sposobów, które pomagają zmniejszyć dolegliwości towarzyszące porodowi. Metody naturalne, które opisujemy, są równie skuteczne jak klasyczne znieczulenie, ale wymagają wcześniejszego przygotowania i znajomości, jak przebiega proces narodzin. Taką wiedzę zdobywa się np. w szkole rodzenia.

Masaż
Może go wykonać położna albo twój partner, jeśli będzie towarzyszył ci w szpitalu. Masaż można stosować przez cały poród. Dotyk drugiej osoby, zwłaszcza bliskiej, niesie ze sobą nie tylko ciepło, ale i poczucie bezpieczeństwa. Przez to bardzo dobrze oddziałuje na psychikę kobiety, która rodzi. Jej organizm pod wpływem masażu wydziela endorfiny. Nazywa się je czasem hormonami szczęścia, ponieważ poprawiają nastrój, jednocześnie łagodząc ból.

Oddech
Prawidłowy sposób oddychania, którego nauczysz się w szkole rodzenia, pozwoli dotlenić organizm, zmniejszyć napięcie mięśni i złagodzić zmęczenie. Ma wpływ nawet na pracę macicy, która wtedy funkcjonuje sprawniej. Dzięki temu maleństwo, które pokonuje drogę na świat, dostaje więcej tlenu, a poród przebiega spokojniej.

Ciepła woda
Prysznic skierowany na brzuch i plecy przynosi ulgę natychmiast. Powoduje, że skurcze są mniej dokuczliwe, a mięśnie stają się bardziej elastyczne. Przy rozwarciu 5–6 cm możesz skorzystać z kąpieli. Po 20–30 minutach odczujesz ulgę. W wannie można przebywać aż do rozwiązania. Co pół godziny warto wyjść z niej na chwilę, by unormowało się ciśnienie krwi i krążenie.

Wsparcie bliskiej osoby
Bardzo podnosi komfort psychiczny i fizyczny. Zastanów się, kto będzie odpowiedni. Niekoniecznie podczas porodu musi być z tobą mąż. Czasem kobiety lepiej czują się w towarzystwie mamy, siostry, przyjaciółki, a nawet teściowej.

Jak się robi znieczulenie zewnątrzoponowe
Zanim je otrzymasz, położna podłączy ci kroplówkę. Chodzi o to, by dodatkowe płyny złagodziły niepożądany efekt obniżenia się twojego ciśnienia krwi. Potem anestezjolog poprosi, byś położyła się na lewym boku i podciągnęła kolana do brzucha. Okolicę krzyżową pleców umyje zimnym płynem dezynfekcyjnym, po czym znieczuli miejscowo skórę tam, gdzie wkłuje igłę. Przez jej światło wprowadzi do przestrzeni zewnątrzoponowej cienki, silikonowy cewnik (jego końcówkę przymocuje ci na plecach). Poprosi, żebyś leżała płasko i bez ruchu, by mógł przez niego podać środek znieczulający. Doświadczony lekarz potrzebuje na to 10–15 minut. Efekt zabiegu poczujesz już po kwadransie, a znieczulenie będzie działać około dwóch godzin. W tym czasie będziesz mogła aktywnie uczestniczyć w porodzie, czyli chodzić, przyjmować różne pozycje. Jeśli w ciągu tych dwóch godzin nie uda ci się urodzić (co się często zdarza), otrzymasz kolejną dawkę leku. Pamiętaj, że podanie znieczulenia zależy głównie od tego, jakie jest rozwarcie. Będziesz mogła je otrzymać, gdy osiągnie minimum 2 cm, ale jeśli wyniesie 8–10 cm – najpewniej będzie już na nie za późno.

Oddychanie w czasie porodu
Na początku, kiedy skurcze macicy nie są jeszcze zbyt mocne, twój oddech w ich trakcie nie wymaga zmiany rytmu. Ma być spokojny, miarowy. Potem, gdy skurcze stają się bardziej uciążliwe, a rozwarcie coraz większe, będziesz musiała dostosować oddech do siły skurczu. Im silniejszy, tym oddech powinien być płytszy i szybszy. Dopiero kiedy skurcz zacznie ustępować, możesz swobodnie odetchnąć przeponą. To tak jak przy powolnym spacerze – oddychasz głęboko i spokojnie, ale kiedy długo biegniesz, twój oddech przyspiesza.


Konsultacja: dr n. med. Bożena Kowalska, ginekolog położnik z Kliniki Położnictwa i Ginekologii IMiD w Warszawie, pomaga kobietom w ciąży i podczas porodu
Jak pomóc piersiom wrócić do formy po ciąży i karmieniu piersią?
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)