Co powinno się jeść w ciąży, aby maluszek urodził się zdrowy?

Nasz styl życia, to główny czynnik kształtujący nasze zdrowie. Podobnie jest w ciąży: to co jemy, jaki wiedziemy tryb życia i jak dbamy o siebie – jest nie tyle istotne dla przyszłej mamy, co dla dziecka. Najwięcej kontrowersji pojawia się jednak wokół żywienia kobiety ciężarnej. Zabrania się pewnych produktów, wyjaskrawia zalety innych... A wystarczy jedynie zachować umiar i rozwagę.

Nasz styl życia, to główny czynnik kształtujący nasze zdrowie. Podobnie jest w ciąży: to co jemy, jaki wiedziemy tryb życia i jak dbamy o siebie – jest nie tyle istotne dla przyszłej mamy, co dla dziecka. Najwięcej kontrowersji pojawia się jednak wokół żywienia kobiety ciężarnej. Zabrania się pewnych produktów, wyjaskrawia zalety innych... A wystarczy jedynie zachować umiar i rozwagę.

Dieta ciężarnej musi być urozmaicona. Oczywiście, w ciąży istnieje duże ryzyko niedoborów, dlatego trzeba udawać się na wizyty kontrolne u lekarza i stosować jego wskazówki. Z naszej strony zapewniamy przystępną informację na temat żywienia kobiety ciężarnej, zaznaczając na co szczególnie warto zwrócić uwagę.

„Tej miłości trzeba się nauczyć. Pięknie się mówi, że kocha się od pierwszego dnia, ale...” Małgorzata Socha o byciu mamą

Jaka obróbka pożywienia?
Zdrowe potrawy, to potrawy gotowane w wodzie, na prze, pieczone i duszone. I właśnie przewaga takich dań, powinna gościć w jadłospisie przyszłej mamy. Nie oznacza to jednak, że ciężarna nie może pozwolić sobie czasem na smażoną rybę, placka ziemniaczanego czy kotleta. Trzeba uważać, by smażone potrawy nie były przypalone, a do ich obróbki używać np. oleju rzepakowego lub palmowego.

Jakie substancje trzeba mieć na uwadze?
Jak już wcześniej wspomniano, w ciąży dochodzi do różnych niedoborów. Trzeba temu przeciwdziałać, a gdy się pojawią – współpracować z lekarzem i stosować jego wskazówki. Substancje, które w szczególności są potrzebne ciężarnej, to:

  • białko, warunkujące prawidłowy rozwój tkanek płodu i matki; źródła: mięso, ryby, produkty mleczarskie, warzywa strączkowe
  • witaminy z grupy B, w tym kwas foliowy; są one niezbędne dla prawidłowego rozwoju układu nerwowego dziecka, zapobiegają wadom cewy nerwowej (takich jak np. bezmózgowie, przepukliny mózgowe, oponowo-rdzeniowe) i innym chorobom neurologicznym u dziecka; zapobiegają też niedokrwistości u matki;
  • żelazo, to pierwiastek potrzebny organizmowi matki do tworzenia się czerwonych krwinek, czyli też zapobiega groźnej niedokrwistości; więcej o żelazie tutaj: Źródła żelaza w diecie
  • potas, jest niezbędny z uwagi na pracę mięśni i serca; organizm kobiety w miarę zaawansowania ciąży dźwiga większe ciężary, potas jest także wskazany u mam aktywnych, źródła potasu: pomidory, brokuły, kapusta, brukselka, ziemniaki, szpinak, orzechy, daktyle, banany, morele;
  • cynk i selen, to pierwiastki poprawiające odporność, która ciężarnej jest niezbędna, jak również wpływające pozytywnie na skórę (która w tym czasie ulega licznym przemianom) i włosy; źródła cynku: chude czerwone mięso, produkty mleczarskie, jaja, otręby, a jak ktoś lubi to jeszcze owoce morza; źródła selenu: orzechy brazylijskie, ryby i owoce morza, podroby, wieloziarniste pieczywo
  • jod, zapobiegający chorobom tarczycy i zaburzeniom rozwojowym u dzieci (m.in. upośledzenie umysłowe); niedobór identyfikowany jest w badaniu moczu; źródła jodu: mięso, jaja, wodorosty, sól kuchenna jodowana, ryby, produkty mleczne i wody mineralne
  • wapń i witamina D, są niezbędne do utrzymania mineralizacji kości matki na prawidłowym poziomie, jak również mogą zapobiegać nadciśnieniu indukowanemu ciążą; źródła wapnia: nabiał: mleko, sery, żółty ser, jogurty, a także brokuły, natki i sardynki w oleju; źródła witaminy D: ryby i promienie słoneczne
  • witamina A, zapobiegająca takim patologiom płodu, jak zaburzenia wzrostu, martwe płody, wcześniactwo czy wady cewy nerwowej; źródła witaminy A: mleko pełne i jego produkty, masło, jaja, ryby tłuste, tran, wątroba, żółtko jaj; beta-karoten: szpinak, papryka, brokuł, marchew, pomidory
  • niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, wywierające pozytywny wpływ na układ krążenia kobiety ciężarnej, jak również rozwój płodu; prawdopodobnie wspomagają rozwój układu nerwowego; więcej na temat kwasów tłuszczowych tutaj: Kwasy tłuszczowe

Zatem dieta kobiety ciężarnej, opiera się na zasadach zdrowego żywienia. Ma zawierać wszystkie niezbędne składniki pokarmowe, po to by dostarczyć kobiecie niezbędnych substancji i zapobiec niedoborom. Warto ze swojej strony zapewnić dziecku właściwe warunki rozwojowe, by później cieszyć się jego zdrowiem. Właściwy styl życia, to podstawowy warunek zdrowia. Geny i choroby rodzinne w dużo mniejszym stopniu je determinują...

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (8)
/6 miesięcy temu
Philipiak jest najgorszą firmą... Nigdy w życiu nie kupie tego G.... Miałam i sie popsuł - ludzie od gwarancji mnie olali. Nie polecam.
/10 miesięcy temu
Olej palmowy? Radzę unikać w ogóle, to tłuszcze trans, bardzo niekorzystne. Zamiast Oleju palmowego można użyć oleju/masła kokosowego. Kto pisze takie artykuły nie sprawdzając produktów?
/2 lata temu
Trzeba jeść to co się lubi w rozsądnych porcjach. Warto pomyśleć o gotowaniu a nie smażeniu mięs, ryb czy warzyw. Dobry do takiego odżywiania będzie z pewnością parowar philipiaka, który ułatwia takie przygotowywanie posiłków.
POKAŻ KOMENTARZE (5)