Co i jak ćwiczyć po porodzie?

Zastanawiasz się, jak Twoje ciało będzie wyglądać po porodzie? Cóż, niestety na początku będzie ono dalekie od ideału. Ale ruch z pewnością mu pomoże. Zobacz, na jakie ćwiczenia możesz sobie pozwolić!

Co i jak ćwiczyć po porodzie?

Ćwiczenia mięśni Kegla

Choć z rozpoczęciem gimnastyki lepiej poczekać około sześciu tygodni, to już po porodzie można wykonywać ćwiczenia oddechowe i wrócić do ćwiczeń mięśni Kegla. Wykonuj je tak samo jak przed porodem: zaciśnij mięśnie pochwy tak, jakbyś chciała powstrzymać strumień moczu i po chwili rozluźnij. Powtórz to kilkanaście razy.

Taką serię wykonuj kilka razy dziennie. Ćwiczenia mięśni Kegla przynoszą mnóstwo korzyści młodej mamie: m.in. zapobiegają wysiłkowemu nietrzymaniu moczu (to częsta dolegliwość po ciąży) i zapewniają przyjemniejsze odczucia podczas seksu!

Jak pomóc piersiom wrócić do formy po ciąży i karmieniu piersią?

Polecamy:  Co Cię czeka po porodzie!

Kiedy zacząć ćwiczyć?

Większość kobiet może zacząć ćwiczyć już dwa miesiące po porodzie. Warto jednak, abyś wcześniej skonsultowała się ze swoim ginekologiem, który oceni, czy twój organizm wystarczająco się już zregenerował. Ćwiczenia Kegla, które zapobiegają m.in. kłopotom z nietrzymaniem moczu po porodzie, oraz ćwiczenia oddechowe mogą być wykonywane przez praktycznie wszystkie kobiety zaraz po urodzeniu dziecka.

Z resztą ćwiczeń, szczególnie tych, które wymagają większego wysiłku, lepiej poczekać do kontrolnej wizyty u ginekologa, która odbywa się na ogół po sześciu tygodniach od porodu.

W trakcie tej wizyty lekarz może ocenić m.in., czy nie masz anemii. Młode mamy cierpią na nią dość często, co nie tylko utrudnia gojenie się ran poporodowych lub pooperacyjnych, ale również obniża wydolność organizmu i zmniejsza tolerancję wysiłku. Te same zalecenia dotyczą kobiet po cięciu cesarskim.

Uwaga! Aktywność u kobiet po porodzie jest wskazana!

Pewna aktywność fizyczna u kobiet po operacji jest wręcz bezwzględnie wskazana. Wszystko po to, aby wyeliminować objawy choroby zatorowo-zakrzepowej, bardzo niebezpiecznego stanu, który może mieć poważne konsekwencje dla zdrowia. Dlatego, żeby zmniejszyć zastój żylny w organizmie, już w pierwszych godzinach po cięciu cesarskim staraj się poruszać stopami, a następnie całymi nogami.

Polecamy:  Pomysł na oryginalną pamiątkę z okresu ciąży

I mimo, że czasami dość mocno jeszcze boli, raczej nie zwlekaj z pierwszym spacerem. To dla twojego dobra. Leżenie całymi dniami „plackiem” jest szkodliwe. Pamiętaj o tym. Poza tym wcześnie rozpoczęta aktywność ruchowa zdecydowanie poprawia samopoczucie i zmniejsza ryzyko wystąpienia poporodowych stanów depresyjnych.

Brzuszek po cięciu

Kobietom po cięciu cesarskim często towarzyszy strach, iż w trakcie nawet umiarkowanych ćwiczeń grozi im pęknięcie szwów i rozejście się rany. Nie martw się tym. Współczesna technika operacyjna oraz biomateriały wykorzystywane podczas tego rodzaju operacji praktycznie to uniemożliwiają. To, jak ostatecznie wygląda blizna, w dużej mierze zależy od zdolności tkanki łącznej do gojenia. A z tym jest różnie.

Warto jednak pamiętać, że infekcje rany po cięciu pogarszają wygląd blizny. Jej zaczerwienienie, bolesność, wysięk, opuchlizna, podwyższona temperatura to objawy, które wymagają konsultacji lekarskiej. Czasami konieczna jest antybiotykoterapia. Warto również używać specjalnych preparatów zawierających wyciąg z cebuli oraz heparynę.

Preparaty te pobudzają tkankę łączną do efektywniejszego gojenia i mniejszego odczynu bliznowego. Pamiętaj również o tym, że uczucie zdrętwienia skóry wokół rany po cięciu cesarskim może utrzymywać się przez kilka tygodni. To zupełnie normalne.

Artykuł jest fragmentem książki Kasi Cichopek "Sexy Mama"

Zobacz także: Jak bezpiecznie odchudzić się po porodzie?

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (2)
/4 lata temu
A co myślicie o ćwiczeniach w czasie trwania ciąży? Jesteście, za czy przeciw takiej aktywności?
/5 lat temu
No tak! ćwiczenia po porodzie są niezbędne żeby szybko do formy wrócić! bo każda mama chce byc ładną mamą!