Skoki rozwojowe dziecka

Pierwszy rok życia dziecka to okres wielu przemian i adaptacji małego człowieka do nowego, obcego środowiska. Wszystko dzieje się wówczas pierwszy raz... Dziecko zaczyna się też intensywnie rozwijać. W poszczególnych miesiącach wykonuje typowe dla tego okresu czynności, określone mianem skoku rozwojowego. W ciągu pierwszego roku życia jest ich siedem.

Pierwszy rok życia dziecka to okres wielu przemian i adaptacji małego człowieka do nowego, obcego środowiska. Wszystko dzieje się wówczas pierwszy raz... Dziecko zaczyna się też intensywnie rozwijać. W poszczególnych miesiącach wykonuje typowe dla tego okresu czynności, określone mianem skoku rozwojowego. W ciągu pierwszego roku życia jest ich siedem.

Najogólniej i najprościej ujmując skok rozwojowy to zdobycie kolejnej „umiejętności” przez dziecko. W pewnych momentach staje się ono płaczliwe, drażliwe, marudne, mniej śpi i tak jakby „zapominało” wcześniej nabyte zdolności. Po jakimś czasie – najczęściej po paru tygodniach – dziecko jednak pokazuje, że potrafi dużo więcej, a okres „zapomnienia umiejętności” stanowił coś w rodzaju zbierania sił na „pochwalenie się” nową „sztuczką”.

Jak rozwijać pasje dziecka?

Fachowo, skokiem rozwojowym określa się moment intensywnego rozwoju psychicznego dziecka. Na ogół trwa to około 2-4 tygodni, a poprzedza je wyraźna zmiana zachowania maluszka – opisana wyżej. Cenną uwagą jest to, że u dzieci „przenoszonych”, skok rozwojowy pojawia się wcześniej, a u wcześniaków – później.

Poznajmy zatem skoki rozwojowe dziecka:

Pierwszy miesiąc:

  • zwiększenie wrażliwości na bodźce słuchowe, wzrokowe, smakowe i zapachowe
  • płaczliwość, krzyk i łzy to wynik strachu przed bombardowaniem nowymi doznaniami; jednak dziecko zaczyna się również uśmiechać

Drugi miesiąc:

  • rozróżnianie smaku, zapachu i dobiegających dźwięków
  • skupienie wzroku na danym przedmiocie, twarzy (baczny obserwator)
  • „odkrycie dłoni”: bawienie się nimi, oglądanie ich
  • stopniowa kontrola swoich ruchów

Trzeci miesiąc:

  • problemy ze snem, marudzenie, płaczliwość, a nawet krzyki o rożnym tonie (dziecko poznaje świat dźwięków, wydaje różne odgłosy – od pisków, po krzyk)
  • rozpoznawanie głosów rodziców
  • rozpoznawanie intensywności światła (dzień – noc)
  • skoordynowane ruchy oczu i głowy (dziecko odwraca głowę i wzrok w miejsce, które go czymś urzekło)
  • dziecko poznaje świat przez usta – umieszczając w nich to, co nowe

Czwarty/piąty miesiąc:

  • zainteresowanie zabawkami (wyciąganie rączek po zabawkę, potrząsanie nią, wkładanie do ust)
  • wymowna rezygnacja z posiłku, gdy dziecko jest syte (odpychanie miseczki, butelki, łyżki)
  • domaganie się noszenia na rękach (wyciągnięcie rączek)
  • nauka nowych odgłosów, o różnych tonach
  • widoczna reakcja na własne imię
  • rozpoznawanie własnego odbicia w lustrze
  • rozumienie prostych komunikatów

Szósty miesiąc:

  • płacz i krzyk, problemy ze snem, zmniejszenie apetytu – spowodowane lękiem, gdy któreś z rodziców jest nieobecne (lęk separacyjny)
  • nieśmiałość wobec nieznanych maluszkowi osób
  • zauważanie detali i niebywała fascynacja odkrytym szczegółem

Ósmy-dziewiąty miesiąc:

  • rozwój myślenia dziecka (inteligencja)
  • pojawienie się chęci do zabawy
  • porównywanie zapachów i dźwięków – np. odkrycie, że dwie rzeczy mogą mieć jednakowy zapach
  • „zaprzyjaźnienie się” ze swym lustrzanym odbiciem (robienie różnych min do lustra, uśmiechanie się itd.)

Jedenasty miesiąc:

  • rozumienie związków przyczynowo skutkowych – coś dzieje się po czymś
  • wydawanie różnych odgłosów, identyfikowanych jako odgłos zwierząt: „jak robi krówka?” - „muuuuu”
  • pierwsza asertywność – dziecko potrafi powiedzieć „nie” lub przeczenie brzmiące inaczej – np. „ne”
  • wspólna zabawa i zapraszanie do zabawy przez malucha
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (12)
/5 lat temu
moja ciocia urodzila tydzien temu dzidziusia no i trzeba isc w odwiedziny do tego malego szkraba ale nie ma zielonego pojecia co takiemu dziecku mozna kupic z racji tego ze dziecko przywiazuje sie od mlego do roznych rzeczy pomyslalam sobie ze fajnie by bylo kupic mu jakas przytulanke tylko pytanie ktora bedzie bezpieczna...?
/5 lat temu
z zabawkami dla niemowlat trzeba uwazac. raczej tylko nowoczesne mamy biora pod uwage to, ze zabawka musi byc bezpieczna i nie chodzi tutaj tylko o jakies male czescie, tylko ogolnie o materialy z jakich to jest wsyzstko wykonane. ja ostatnio kupilam dla chrzesniaka slonika grzechotke o wdziecznym imieniu Joakim ;) jest cala bawelniania, recznie robiona i ma certyfikat, ktory dopuszcza do uzycia przez niemowleta. kupuje takie rzeczy przez internet zawsze, bo tam akurat sa najtansze o ile sie wie, gdzie dokladnie szukac. cenowo najbardziej pozytywnie wyglada misialala.
/5 lat temu
ja tez skusilam sie i zrobilam u nich zakupy kupilam mojej malej buciki uszyste z bardzo wysokiej jakosci materialow i bardzo starannie wykonczone .Posiadają komfortową wewnętrzną wkładkę i skórzaną zewnętrzną podeszwę. Regulowane zapięcie z tyłu i z boku zapewnia dobre oparcie dla dziecięcej pięty, oraz wygodne zakładanie i zdejmowanie bucików.rewelka w normalnych sklepach ciezko takie dostac a tu trafilam od razu jestem bardoz zadowolona z tego sklepu
/5 lat temu
moj synek idzie idealnie z ksiazkowymi skokami.
POKAŻ KOMENTARZE (9)