Co zrobić, żeby dziecko dobrze spało?

Twoje dziecko często się budzi w nocy albo nie chce zasnąć? Mamy na to sposób!

Katarzyna Krajewska / 11 miesięcy temu
Co zrobić, żeby dziecko dobrze spało? fot. Fotolia

Sen dziecka zarówno w nocy jak i w ciągu dnia to dla rodziców chwila wytchnienia. Kiedy maluch zasypia, mama śpi razem z nim, przygotowuje obiad, bierze kąpiel albo po prostu odpoczywa z książką. Co zrobić, żeby dziecko miało spokojny sen i nie budziło się co chwilę? To bardzo ważne zarówno dla niemowlaka jak i dla jego opiekunów.

Jak ustalić naturalny harmonogram snu dziecka?

Jest kilka sprawdzonych sposobów na to, aby dziecko mogło zasnąć bez problemu i przespać całą noc. Oto najważniejsze z nich!

Wybierz odpowiednie miejsce do spania

Naukowcy zapewniają, że najbezpieczniejszym miejscem do spania dla dziecka jest łóżeczko lub kołyska, która jest ustawiona w sypialni rodziców. Spanie na jednym łóżku z opiekunami nie jest zalecane, gdy niemowlak przyszedł na świat jako wcześniak lub ważył mniej niż 2,5 kg. Jest to też niebezpieczne, jeśli opiekunowie są zmęczeni, palą papierosy lub pili alkohol.

Ułóż malucha w bezpiecznej i wygodnej pozycji

Najbezpieczniejsze dla dziecka jest spanie na plecach. Nie należy układać malucha na boku ani na brzuszku, ponieważ te pozycje zwiększają ryzyko wystąpienia SIDS (nagła śmierć łóżeczkowa). Główka pociechy powinna być odchylona na bok, bo to chroni go przed zachłyśnięciem się pokarmem w przypadku ulania.

Wybierz posłanie dopasowane do dziecka

Zarówno w łóżeczku, jak i wózku należy zadbać o odpowiednie posłanie dla dziecka, ponieważ to ono zadba o komfortowy sen. Używanie tradycyjnej pościeli jest ryzykowne. Nawet kilkumiesięczne maluszki mogą nakryć kołderką głowę. Dlatego posłanie powinno być dopasowane do wzrostu i wieku dziecka. W wózku maluszka sprawdzi się polecana przez dermatologów i fizjoterapeutów wkładka z reluganu. Ma on właściwości termoregulacyjne, które sprawiają, że dziecko nie przegrzewa się i nie poci, a zarazem nie marznie. Dodatkowo jest ona miękka i delikatna w dotyku. Poza tym relugan zawiera naturalną lanolinę, która nawilża skórę dziecka. Posiada on także działanie antybakteryjne, dzięki czemu nie pochłania mikroorganizmów i bakterii.

Ustaw właściwą temperaturę

W pokoju, w którym śpi maluszek powinna być utrzymana temperatura w granicach 16-18 stopni. Jest ona najbardziej komfortowa dla spokojnego snu dziecka. Należy zatem wyposażyć się w termometr pokojowy i sprawdzać czy w pokoju nie jest za chłodno, ani za ciepło. Pediatrzy przestrzegają przed zostawianiem włączonego na całą noc na temperaturę maksymalną centralnego ogrzewania. Może to doprowadzić do przegrzania malucha. Aby sprawdzić, czy dziecku nie jest ani za zimno, ani za gorąco należy dotknąć mu karku.

Nie zapominaj o rutynie

Każdego dnia przed położeniem dziecka spać należy powtarzać te same czynności o tej samej porze. Taka rutyna pomoże maluchowi zasnąć. Kąpiel, czytanie ulubionej książeczki, przytulanie będą sygnalizować zbliżającą się porę snu i sprawią, że maluch będzie odczuwał potrzebę odpoczynku. Mów do pociechy spokojnym, cichym głosem i zadbaj o relaksującą atmosferę – przytłumione światło i cisza ułatwią noworodkowi zaśnięcie.

Niemowlak przesypia prawie całą dobę (22 godziny). Im starsze dziecko, tym mniej snu potrzebuje. Przedszkolaki powinny spać 10-12 godzin dziennie. Nie wiesz, jak sprawdzić, czy maluch przesypia odpowiednią liczbę godzin? Wyspane dziecko jest spokojne i ciekawe otaczającego świata. Jeśli jednak maluch jest nerwowy i często trze oczy prawdopodobnie potrzebuje dodatkowej drzemki.

Czy niespokojny smak dziecka może być oznaką alergii?

Na podstawie materiałów prasowych Dear Eco

Tagi: sendzieckoniemowlę
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (2)
/5 miesięcy temu
My przebrnęliśmy przez naprawdę mnóstwo nieprzespanych nocy i mnóstwo metod zawodziło, najlepiej chyba jednak pomagało wsadzenie małej w barlettę i spacerowanie po mieszkaniu w tę i z powrotem :D czasami w aktach desperacji w fotelik i jazda autem- też bardzo skuteczna, ale generalnie przetrwanie tego okresu wiecznie zarwanych nocy to było spore wyzwanie
/10 miesięcy temu
Dopiero po przeczytaniu artykułu psychologa o śnie na Portalu Zdrowia Dziecka dowiedziałam się jak dziecko potrafi się szybko przyzwyczaić do określonych zachowań i nawyków. Mój bardzo szybko "nauczył" się zasypiać z problemami. Majganie, huśtanie, noszenie, śpiewanie, godzinny marton, po którym zasypiałam razem z nim.