7 zasad rozszerzania diety dziecka

Jak nauczyć dziecko picia wody? A jedzenia warzyw? Chce tylko jeść kaszkę z butelki, co robić? Tu znajdziesz odpowiedzi na te pytania!

7 zasad rozszerzania diety dziecka fot. Fotolia

Błędy? Tak, warto się na nich uczyć, ale lepiej na cudzych niż na swoich :) Dlatego ucząc malca nowych smaków, skorzystaj z podpowiedzi mam, które rozszerzanie diety mają już z sobą. Tych błędów nie popełniaj!

1. Nie karm bez przerwy

Niezależnie od tego, czy dziecko zjadło dużo czy mało, nie podtykaj mu bez przerwy czegoś do jedzenia: banana, chrupek, soczku (a już szczególnie słodyczy). Przewód pokarmowy musi mieć okresy, kiedy pracuje i takie, gdy odpoczywa. Już od drugiego półrocza przyzwyczajaj malca do jedzenia pięciu–sześciu posiłków dziennie.

2. Nie podawaj za długo papek

Już pierwsze zmiksowane posiłki podawaj dziecku łyżeczką, a nie butelką przez smoczek (dotyczy też kaszek!). W ósmym miesiącu dań całkiem nie miksuj, tylko pozostawiaj w zupce drobne cząstki dobrze ugotowanych warzyw (mięso wystarczy drobno posiekać). Najlepiej, żeby dziecko jak najszybciej zaczęło jeść pokarmy stałe. Początkowo posiłek będzie trwać nieco dłużej, ale dzięki temu unikniesz sytuacji, gdy przedszkolak przez pół godziny trzyma mięso w buzi, nie mogąc go pogryźć!

3. Nie przyzwyczajaj do herbatek

Ucz malca picia wody (niegazowanej, niskozmineralizowanej). Gdy skończy cztery miesiące (karmiony piersią – sześć), może dostawać też soki owocowe i warzywne, jednak nie więcej niż 60–120 ml dziennie. Możesz mu też podawać herbatki ziołowe albo owocowe, ale niesłodzone!

4. Nie dosładzaj

Przyzwyczajaj dziecko do naturalnego smaku owoców, warzyw, kasz, zupek. Nie dosładzaj ich. Dziecko bardzo szybko przyzwyczaja się do słodkiego smaku i potem nie chce już jeść potraw niesłodkich. W efekcie 80% dzieci w wieku od roku do trzech lat dostaje za dużo cukru! Powoduje to nadwagę, otyłość, próchnicę i... brak apetytu.

5. Nie stosuj diety bez tłuszczu

Tłuszcz jest niezbędny, m.in. do rozwoju mózgu i całego układu nerwowego. Koniecznie dodawaj do zupki jarzynowej łyżeczkę masła lub oleju rzepakowego (albo oliwy z oliwek).

6. Nie zapominaj o rybach

Gdy dziecko skończy pół roku, zacznij wprowadzać do jego diety ryby: jeden–dwa razy w tygodniu (dodawaj je do zupy, zamiast mięsa). W rybach (szczególnie morskich) są cenne składniki: białko, jod, kwasy omega-3.

7. Nie dosalaj

Dodatek soli nie jest maluchowi potrzebny, a mocno obciąża pracę nerek. Jeśli malec nauczy się jeść rzeczy solone, innych już nie chce. A nadmiar soli, gromadzony przez lata, prowadzi do nadciśnienia i chorób serca. Używaj naturalnych przypraw, jak natka pietruszki, koperek, a w drugim roku życia – także szczypiorek, tymianek, majeranek, bazylia, imbir. Nie tylko poprawiają smak, ale też trawienie. I wzmacniają odporność!
O czym świadczą białe plamki na paznokciach?
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/3 lata temu
Blw:)