Relaks malucha – jak nauczyć dziecko odpoczynku?

W prawidłowym rozwoju dziecka równie ważna, co stymulowanie wyobraźni przez zabawę, jest nauka prawidłowego odpoczynku. Umiejętne odreagowywanie stresu i niepokoju obniża u maluchów poziom agresji i lęku, a także wypływa na poprawę ich zdrowia, także fizycznego.

Powrót do natury

Dzisiejsze niespokojne czasy wpływają także na zachowania naszych dzieci, które zbyt pobudzone nadmiarem informacji i stresogennym środowiskiem stają się rozkojarzone i często nadaktywne, nerwowe i agresywne w kontaktach z innymi, po prostu zagubione. Ich słaba i wrażliwa jeszcze psychika nie zawsze potrafi sobie poradzić z problemami, które je spotykają. Dzieci instynktownie izolują się wówczas w innym, lepszym dla nich świecie, jakim jest świat przyrody. Uciekają od świata cywilizacji w świat natury, gdzie panuje inny porządek i łagodna cisza. Tam mogą wypłakać swoje żale, krzywdy czy niespełnienia i odnaleźć, choć na chwilę, spokój. Odnajdują warunki niezbędne do zgłębienia siebie i refleksji nad tym, co przeżywają.

Zobacz też: Relaks w ciąży – korzyści dla dziecka i mamy

Równowaga pomiędzy aktywnością a ciszą i wewnętrznym spokojem jest im potrzebna do zdrowego, normalnego funkcjonowania, do odzyskania pewności siebie i ufności we własne siły.

Jak wykonać savasanę na relaks?

Relaks kontrolowany

Jeśli dzieci nie odkryły jeszcze dla siebie tej możliwości relaksowania się, można pozwolić im tego doświadczyć czy to w sali przy wykorzystaniu muzyki relaksacyjnej lub naturalnych okazów, czy też bezpośrednio w przestrzeni naturalnej przy okazji wycieczek. Obserwacje przyrody, jej corocznych przemian i harmonijnego piękna, słuchanie jej odgłosów, dotykanie, smakowanie i wąchanie przynosi dzieciom nie tylko relaks i odprężenie, ale i zrozumienie odwiecznego prawa stawania się i przemijania.

Zobacz też: Medytacje - sposób na relaks czy szpan?

Odpoczynek najlepszym lekarstwem

Ćwiczenia relaksacyjne intensyfikują dziecięce bogate przeżycia, rozwijają ich motorykę oraz fantazję i kreatywność. Przez odprężenie mięśni i wyłączenie myślenia dzieci uczą się mentalnego pokonywania stresów. Często można przez to pozytywnie wpłynąć na lekkie zaburzenia snu, mowy, apetytu i choroby skóry, które powstają z powodu nerwicy. Fizyczne i duchowe ćwiczenia relaksacyjne, dostosowane do sytuacji i wieku, mogą prowadzić u dzieci do wyraźnego zmniejszenia niedostosowanych zachowań i przyczyniać się do ich całkowitego zaniku. Dzieci stają się mniej agresywne i lękliwe. Ćwiczenia wyciszające i relaksacyjne mogą wpłynąć na poprawę ich zdrowia i być prawdziwą pomocą życiową.

Przyroda odciśnięta w wyobraźni

Prowadzenie relaksacji w naturalnym środowisku i danie dzieciom możliwości bezpośredniego doświadczania energii słońca, siły wiatru, ciepła i stabilności ziemi, miękkości traw czy wilgotności strumyka pozwala później na wracanie do nich w wyobraźni. Budowanie takich oaz ciszy i spokoju w umyśle dziecka, do których będzie chętnie i często powracało, jest niezwykle ważne dla harmonijnego życia i utrzymywania wewnętrznej równowagi. A tam, gdzie panuje spokój, nasze zmysły są otwarte na nowe bodźce i doświadczenia.

Fragment pochodzi z książki "Dziecko w świecie zabawy. O kulturze, cechach i wartościach ludycznej edukacji", red. Bronisława Dymara (Impuls, 2010). Publikacja za zgodą wydawcy.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)