Napoje w diecie dziecka – poradnik

Soki owocowe, napoje mleczne, herbata i kawa - kiedy te napoje mogą pojawić się w diecie dziecka? Poniżej mały poradnik dietetyka na temat napojów w diecie naszego malucha.

Dzieciom do 3. roku życia należy bezwzględnie podawać napoje posiadające atest lub akceptację Instytutu Matki i Dziecka. Warto zwracać także uwagę na to, by nie były one dosładzane. Od 7 – 9 miesiąca życia można wprowadzić soki owocowe, najlepiej przecierane, jednak nie więcej niż 150 g na dobę. Soki i przeciery owocowo warzywne powinny stanowić jedynie urozmaicenie diety, do gaszenia pragnienia dziecka powinna służyć wyłącznie woda! Po 12 miesiącu życia możemy wprowadzić do menu malucha słabą herbatę (także zieloną) oraz napoje mleczne.

Kompoty, najlepiej domowe i nie dosładzane podajmy dziecku dopiero po 2 urodzinach.

Jak zrobić peeling do skóry głowy – DIY

Herbata

Jeśli chodzi o herbaty, najlepsze są te z naturalnego suszu owoców np. jeżyna, dzika róża. Tylko takie herbaty nie zawierają barwników ani cukru. Można je podawać zarówno na ciepło jak i na zimno. Uzupełnieniem mogą być herbaty ziołowe, tu jednak radzę zwrócić uwagę na działanie konkretnych ziół. Najbezpieczniejsza jest mięta, melisa czy koperkowa (na wzdęcia). Wybierając herbaty zwykłe, nie smakowe kupujmy liściaste, wysokiej jakości, nie aromatyzowane. Jeśli zaś chodzi o granulowane herbaty wybierajmy wyłącznie te z atestem, sprawdzajmy także dokładnie czy nie zawierają dodatkowej ilości cukru! Jeśli nie ma konieczności kupowania herbat granulowanych skupmy się raczej na ziołach i herbatach owocowych bez dodatku cukru.

Zobacz też: Jak zmieniać konsystencję potraw w diecie dziecka?

Czarna herbata może znaleźć się w diecie dziecka dopiero po 2 roku życia. Jednak na początku powinna być podawana w ilości kilku łyżeczek, bardzo słaba i długo parzona. Warto także pamiętać, że herbata zawiera fluor – dlatego jest zalecana po posiłku, jednak z drugiej strony herbata często pita (zwłaszcza mocna) niszczy szkliwo zębów i powoduje przebarwienia. Dodatkowo zawiera składniki utrudniające wchłanianie żelaza!

Herbata zielona, podobnie jak i czarna powinna być parzona dłużej niż 3 minuty, gdyż wtedy otrzymamy napar o działaniu kojącym i relaksującym. Taki napar warto jeszcze dodatkowo rozcieńczyć wodą. Można również podać dziecku herbatę zieloną parzoną po raz drugi lub trzeci. Wówczas taki napar będzie jeszcze słabszy co wzmocni działanie relaksujące. Herbatę zieloną możemy podać od 12. miesiącu życia.

Pomijając wysokozmineralizowaną wodę mineralną, soki na bazie słodkich koncentratów owocowych, sztucznie barwione i słodzone napoje gazowane, prawdziwą kawę i oczywiście alkohol dziecko już od 3. roku życia może pić wszystkie napoje, podobnie jak dorosły.

Kawa zbożowa

Jeśli chodzi o kawę, to odpowiednia dla dziecka jest kawa zbożowa. Można ją podać od 18. miesiąca życia. Pod warunkiem, że nie jest uczulony na gluten. Produkty, z których jest sporządzana (żyto, cykoria, burak) korzystnie wpływają na zdrowie. Cykoria zawiera np. prebiotyki, które zwiększają florę bakteryjną w przewodzie pokarmowym, przez co poprawiają trawienie i zwiększają apetyt.

Kawa zbożowa nie zawiera sztucznych dodatków do żywności jak barwniki czy substancje smakowe, które mogą powodować reakcję alergiczną u dziecka. Jednak, jako produkt zbożowy, zawiera gluten! Dlatego z podaniem jej dziecku wstrzymajmy się aż dziecko zacznie swobodnie spożywać produkty z glutenem.

Polecamy: Jak napoje wpływają na alergie?

Warto także pamiętać, aby młodszym dzieciom przygotowywać ją na bazie mleka modyfikowanego lub mleka matki. Kawę prawdziwą, z kofeiną powinno się podać dziecku jak najpóźniej. Pamiętajmy, że picie zbyt dużej ilości mocnej kawy nawet u dorosłych prowadzi do nerwowości, niepokoju i rozdrażnienia… a co dopiero w małym organizmie!

Warto pamiętać, że poza powodowaniem nadpobudliwości kawa może zaburzać prawidłowe kostnienie.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (41)
~sylwia/rok temu
Nie tylko odpowiednie napoje się liczą ale także ich ilość, przy zbyt małej ilości płynów mogą wystąpić zaparcia, trudno się ich pozbyć nie stosując dicopegu junior.
~winry/2 lata temu
Moje dziecko też lubi Jupika Aqua, w upały super się ta woda sprawdzała do gaszenia pragnienia.
~Marianna/2 lata temu
Moja córcia bardzo lubi Jupik Aqua - woda nie ma za duzo kalorii i jest bez konserwantów i do tego w poręcznym bidoniku :)
POKAŻ KOMENTARZE (41)