POLECAMY

Jaki wpływ na rozwój dziecka mają kwasy omega-3?

Koncentracja, pamięć, a nawet dobre samopoczucie dziecka w dużej mierze zależą od odpowiedniej suplementacji kwasów omega-3, zwłaszcza w życiu płodowym, gdy rozwija się jego układ nerwowy. Ile kwasów omega-3 potrzebuje dziecko i nastolatek?

Niebagatelny wpływ na prawidłowy rozwój i dobrą kondycję dziecka ma zróżnicowana, zbilansowana dieta, która zawiera m.in. kwasy omega-3, należące do rodziny Niezbędnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych (NNKT). Kwasy omega-3 są potrzebne już w życiu płodowym i mają duży wpływ na dalszy zdrowy rozwój organizmu.

Jak kwasy omega-3 wpływają na układ nerwowy?

Układ nerwowy najintensywniej rozwija się III trymestrze ciąży, dlatego tak ważne jest dostarczenie w tym okresie odpowiednich ilości kwasów omega-3 (w okresie ciąży zapotrzebowanie na nie wzrasta aż czterokrotnie).

Poszczególne obszary mózgu rozwijają się w różnym wieku. Otoczki mielinowe komórek nerwowych, (zbudowane m.in. z DHA – pochodnej kwasów omega-3), wykształcają się w pierwszych dwóch latach życia. Natomiast struktury mózgu odpowiedzialne za funkcje poznawcze (tj. pamięć, koncentrację, umiejętność uczenia się) następuje w wieku szkolnym i trwa do okresu dojrzewania. Kwasy tłuszczowe omega-3 mają więc niebagatelne znaczenie dla kondycji mózgu.

Dzieci kobiet, które w czasie ciąży dbały o prawidłową suplementację NNKT, po urodzeniu wykazują m.in. większą dojrzałość ośrodkowego układu nerwowego (OUN). A dzieci, których mamy przyjmowały dodatkowe ilości omega-3 podczas ciąży, wykazywały zauważalnie wyższy poziom inteligencji w porównaniu z rówieśnikami.

Kwasy omega-3 wpływają na prawidłowy rozwój układu nerwowego, poprawiają zdolności psychomotoryczne, intelektualne oraz poznawcze. Dzieje się tak dlatego, że 60% tłuszczów budujących mózg tworzą właśnie kwasy omega-3. Dieta bogata w te kwasy korzystnie wpływa na rozwój intelektualny, zwiększa zdolność koncentracji i zapamiętywania, przyspiesza i reguluje przepływ informacji w układzie nerwowym, obniża nadpobudliwość i możliwość występowania ADHD. Dostarczenie odpowiedniej ilości omega-3 jest więc niezbędne, zwłaszcza w okresach nasilonej aktywności umysłowej, czyli głównie w wieku szkolnym.

Warto wiedzieć: Kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6

Jak kwasy omega-3 wpływają na odporność dziecka?

Kwasy omega-3 wzmacniają również odporność dziecka, ponieważ wywierają wpływ na wiele czynników odpowiedzialnych za funkcję układu immunologicznego. Nienasycone kwasy tłuszczowe biorą udział w syntezie eikozanoidów – biologicznie aktywnych substancji o charakterze hormonów tkankowych. Wykazano, że odpowiednie spożycie kwasów omega-3 ma wpływ immunomodulujący, tj. hamuje powstawanie reakcji typu alergicznego oraz zwiększa ochronę przed infekcjami.

NNKT, do których należą kwasy omega-3, zwiększają poziom energii, wydolność i wytrzymałość organizmu. Poprawiają procesy termiczne w organizmie, powodują zwiększanie masy mięśniowej, zapobiegają uszkodzeniom mięśni i przyspieszają regenerację po wysiłku, przyspieszają procesy gojenia i są niezbędne do prawidłowego wzrostu.

Jak omega-3 wpływają na samopoczucie dziecka?

Kwasy omega-3 zwiększają poziom serotoniny i dopaminy – neuroprzekaźników wpływających pozytywnie na samopoczucie. Dlatego warto zadbać o odpowiednią ilość omega-3, by zapobiegać zaburzeniom nastroju lub problemom z koncentracją.

Ile kwasów omega-3 potrzebuje dziecko?

Rozwijający się organizm dziecka potrzebuje stałego dostarczania kwasów omega-3 na odpowiednim poziomie. Eksperci żywieniowi rekomendują nie dzienne zapotrzebowanie na kwasy omega-3, lecz stosunek kwasów omega-3 do omega-6 w prawidłowej diecie, który powinien wynosić 1:2, tj. na 1 gram spożywanych kwasów omega-6 powinno przypadać 0,5 grama kwasów omega-3. Dla dzieci od 3. do 12. roku życia jest to 550 mg na dobę, dla dzieci powyżej 12. roku życia i dorosłych 1000-1500 mg na dobę (średnio 1 g na dobę).

Polecamy: Zdrów jak ryba – kwasy omega-3

Autor: lek. med. Ewelina Lewandowicz, doradca medyczny firmy Polfarmex S.A./ udostępnione przez 100%PR i VeL/mk

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (3)
/miesiąc temu
Mi pediatra też zalecił branie tego bobika dha. Daję dziecku właśnie i jestem spokojna, że ma to co potrzeba. Sama też biorę – profilaktycznie.
/2 miesiące temu
Ilona żadne dziecko nie lubi czegoś, co pachnie rybą i w dodatku jest niesmaczne. Wtedy nawet bardzo trudno to podać, jak już podasz to okej, ale następnym razem dziecko już negatywnie reaguje na sam widok np. łyżeczki, na której są witaminy. Takie rozwiązanie twist-off jest super. Co do samych witamin to właśnie ja cenię sobie przede wszystkim neutralny smak.
/2 miesiące temu
do niedawna sądziłam, że ważne jest tylko podawanie witaminy d, zwłaszcza przy niedoborach, jakiś czas temu doczytałam się właśnie o roli omega 3..im więcej czytam, tym bardziej się przekonuję, że dobrze zrobiłam wprowadzając je w którymś momencie do codziennej suplementacji w kapsułkach bobika dha, które zawierają też witaminę d..zwłaszcza, że w przypadku mojego dziecięcia trudno o dostarczenie w pożywieniu, bo to typ niejadka, który np. na widok ryb, czyli wiadomo głównego źródła zaciska usta jak przed jakąś trutką ;)