Jak zadbać o dietę podczas karmienia piersią?

Karmienie  piersią to bardzo odpowiedzialne zadanie - musisz wiedzieć, w jaki sposób się odżywiać, aby Twój pokarm był pożywny dla niemowlaka. Powinnas także zadbać o siebie - nieodpowiednia dieta wpłynie także i na Twoje samopoczucie.

Karmienie piersią - na świecie i w Polsce

1 sierpnia 1990 roku 29 krajów, w tym Polska, podpisało deklarację Innocenti: w sprawie "Ochrony, Propagowania i Wspierania Karmienia Piersią". ŚWIATOWY TYDZIEŃ KARMIENIA PIERSIĄ obecny jest już w 120 krajach. W Polsce, ze względu na święto narodowe obchodzony jest w innym terminie. Już od 18 lat, przypada on pomiędzy Dniem Matki (26 maja) a Dniem Dziecka (1 czerwca).

W tym niezwykle ważnym czasie, propagowane jest to, co piękne i nieopisane – jedyną w swoim rodzaju więź matki i dziecka. Pracownicy służby zdrowia, media i matki karmiące ze 120 krajów, przypominają o tym, że natura doskonale opracowała mechanizm zapewniający rosnącemu dziecku tyle pokarmu, ile potrzebuje, a co najważniejsze pokarmu idealnego – zarówno ze względów zdrowotnych jak i ekonomicznych. Perfekcyjnie skomponowany skład dostosowany do indywidualnych potrzeb naszego dziecka – to cenny skarb, z którego warto korzystać jak najdłużej.

Jak odnieśc sukces w życiu? Ewa Chodakowska motywuje do działania!

Pełnia korzyści z karmienia piersią

Wbrew pozorom karmienie piersią to poważna i odpowiedzialna praca. Organizm kobiety powinien być w tym celu odpowiednio odżywiony i nawodniony. Dzięki temu, naturalne wykorzystanie w procesie laktacji witamin i minerałów, a także wody nie wpłynie negatywnie na organizm matki, a maleństwu zapewni wszystkie składniki niezbędne do prawidłowego rozwoju.

Zobacz też : Karmienie piersią a choroby

Spożywanie urozmaiconych, regularnych i lekkostrawnych posiłków, picie w ciągu dnia około 8 szklanek niegazowanej wody mineralnej to nie tylko sprawdzone sposoby dbania o prawidłowy przebieg ciąży, ale i nawyki warte kontynuacji.

Dieta, dodatkowo wspierana odpowiednimi suplementami, będzie sprzymierzeńcem kobiety zarówno w dbaniu o własny organizm, a także w zapewnianiu dziecku odpowiednio wartościowego pokarmu. Od planowania ciąży, przez całe 9 miesięcy, a także w okresie karmienia piersią, powinna co dzień towarzyszyć nam odpowiednia dieta.

Dieta karmiącej piersią powinna być ona bogata w witaminy i składniki mineralne, takie jak np.: jod, cynk, kwas foliowy, witamina C, witamina B6, żelazo, selen. Wzmacniają organizm i poprawiają samopoczucie kobiety. Dodatkowo pomagają zadbać o ładną i jędrną skórę przyszłej mamy, ale co najważniejsze – działają wspomagająco na prawidłowy rozwój układu nerwowego, w tym cewy nerwowej u płodu. 

Zobacz też : Czy poradzę sobie z karmieniem piersią

Mama - strateg

W Polsce zaobserwowano zbyt niskie spożycie przez kobiety ciężarne wielu witamin i soli mineralnych, szczególnie w drugiej połowie ciąży. Właśnie z myślą o uzupełnieniu tego typu niedoborów, w trosce o zdrowie swoje i dziecka, powinnaś rozejrzeć się za odpowiednią dietą

Niestety nasza dieta często jest uboga w ryby, a co za tym idzie w tak istotne dla naszego organizmu – a tym bardziej dla dopiero rozwijającego się organizmu dziecka – kwasy omega – 3, zwłaszcza DHA. Źródłem kwasów omega-3 w preparacie jest wysoko oczyszczony olej z tuńczyka, w którym proporcje DHA do EPA są najbliższe mleku matki.

Badania potwierdzają, że koncentracja DHA w korze mózgowej i siatkówce oka jest dużo większa u dzieci karmionych naturalnie. Jego zawartość w mleku kobiecym wynika z obecności w diecie produktów bogatych w ten kwas.

Nawyki żywieniowe, obawy przed uczuleniami i zanieczyszczeniami tłustych ryb morskich, będących bogatym źródłem DHA, są powodem zbyt niskiego spożycia ryb w Polsce. Skutkuje to niewystarczającą zawartością kwasu DHA w mleku kobiecym. Wynosi ona ponad połowę mniej niż rekomenduje Światowa Organizacja Zdrowia. Dlatego w III trymestrze ciąży należy uzupełniać dietę w DHA i kontynuować suplementację w okresie karmienia piersią.

Karmienie piersią może być źródłem wielu profitów – zarówno dla dziecka i matki. Dotyczą one nie tylko żywienia dziecka, ale i zapewnienia mu naturalnej odporności oraz niezastąpionej więzi, która łączy mamę z maleństwem.

Kobiety planujące karmienie dziecka piersią powinny pamiętać o odpowiednim przygotowaniu do tego swojego organizmu, wtedy ze spokojem będą mogły, podążając za zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia, korzystając z dobrodziejstw laktacji zaufać sile natury, która zapewni dziecku doskonały start.

Zobacz też : Operacja piersi a karmienie dziecka

Więcej o diecie karmiącej mamy.

Źródło : Prenatal ProBaby

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
~bunia/3 lata temu
Najlepiej jeść zdrowe rzeczy ikarmić piersią, niestety nie zawsze mamy pokarm i ja tak miałam. Załamywałam ręce, mój brzdąc płakał i o ! ale zaczęłam pić środek na bazie jęczmienia słodowego i pokarm się pojawiał i mogę karmić Patryczka naturalnie a przecież to jest najważniejsze!