Jak powinno wyglądać menu rocznego dziecka?

Przez pierwszy rok życia twój maluch bardzo się zmienił, a wraz z nim zmieniły się potrzeby jego organizmu. Dlatego jadłospis dziecka po 12. miesiącu wymaga urozmaiceń. Jednak nie zapominaj, że jego dieta ciągle musi się różnić od menu starszego dziecka. O czym powinnaś pamiętać w przygotowywaniu posiłków dla swojej pociechy?

Ile powinno jeść roczne dziecko?

Dziecko powinno zjadać 4-5 posiłków dziennie, trzy główne, takie jak śniadanie, obiad, kolacja oraz dwa dodatkowe, zdecydowanie mniejsze – drugie śniadanie oraz podwieczorek. Powtarzający się rytm posiłków kształtuje korzystny nawyk regularnego jedzenia. Pamiętaj, żeby podawać dziecku odpowiedniej wielkości porcje, które są adekwatne do jego potrzeb i możliwości. Roczne dziecko samo potrafi regulować wielkość zjadanych posiłków i warto zaufać jego instynktowi.

Mleko w diecie dziecka

W okresie intensywnego wzrostu i rozwoju małego, rocznego organizmu mleko jest nadal bardzo ważne. Dostarcza dziecku wapń niezbędny do rozwoju kości i zębów. Mleko i produkty mleczne, takie jak: jogurty, kefiry, białe serki, sery żółte zawierają także łatwo przyswajalne białko. Pamiętaj o tym, że dziecku do 3. roku życia warto podawać mleko modyfikowane, które zawiera m.in. wapń, żelazo, witaminę D, nienasycone kwasy tłuszczowe, a także prebiotyki.

Zaleca się podawać dzieciom dziennie 2 porcje po 200 ml mleka, najlepiej typu Junior oraz 1 porcję innych produktów mlecznych.

Polecamy: Mama na straży diety malucha

Jak odnieśc sukces w życiu? Ewa Chodakowska motywuje do działania!

Jak urozmaicić menu rocznego malucha?

Nowe produkty nadal podawaj ostrożnie, ze względu na możliwość wystąpienia u dziecka reakcji alergicznej. Po ukończeniu przez dziecko 12. miesiąca życia możesz wprowadzić do diety malucha także niewielkie ilości miodu, kakao i orzechów – menu rocznego dziecka powinno obfitować w zdrowe, ale lekkostrawne produkty. Pamiętaj, aby podawane przez ciebie produkty pochodziły ze składników wysokiej jakości. Na śniadanie możesz podać maluchowi płatki przeznaczone dla dzieci między 1. a 3. rokiem życia (takie jak np. płatki śniadaniowe BoboVita), które dzięki obniżonej zawartości cukru oraz odpowiedniej ilości wapnia i witaminy D będą rozwiązaniem dla małego juniora. Podane z mlekiem, kefirem czy jogurtem stanowić będą zdrowy i pełnowartościowy posiłek.

Ile powinno pić roczne dziecko?

Soki z warzyw i owoców są źródłem wielu cennych składników pokarmowych. Mimo że przecierowe soki dostarczają błonnika i witamin, ich nadmiar w żywieniu dzieci nie jest wskazany.

Dziennie możesz podać dziecku nie więcej niż pół szklanki soku przecierowego lub klarownego.

Najlepszym rozwiązaniem na zaspokojenie pragnienia malucha będzie woda. Podawaj wodę naturalną, źródlaną, niskozmineralizowaną, posiadającą odpowiedni atest. Pamiętaj, że u dzieci powyżej 1. roku życia zapotrzebowanie na płyny wynosi około 1300 ml na dobę. Podając maluchowi wodę lub sok korzystaj z kubka niekapka – to czas, by odzwyczaić go od butelki ze smoczkiem. Picie z kubka wpłynie korzystnie na rozwój aparatu mowy dziecka.

Zobacz także: Etapy wzbogacania diety niemowlęcia

Czas na samodzielne jedzenie

Gdy dziecko potrafi już samo pić z kubka, przychodzi moment na naukę samodzielnego jedzenia. Jeśli zauważyłaś, że Twój maluch chętnie trzyma łyżeczkę i wkłada ją sobie do buzi, spróbuj dać mu odrobinę przestrzeni do ćwiczeń samodzielnego jedzenia. Bądź cierpliwa, posiłki dziecka być może będą trwały dłużej, ponieważ maluch potrzebuje czasu, by nauczyć się jeść bez Twojej pomocy. Pamiętaj, że Twoje dziecko potrafi już samodzielnie gryźć. Zrezygnuj z miksowania zupek i obiadków. Zniechęca to malucha do gryzienia, a w dłuższej perspektywie może powodować problemy ze zgryzem.

Czego nie może zawierać dieta rocznego dziecka?

Zdarza się, że ukończeniu 1. roku życia rodzice serwują dziecku posiłki, które sami spożywają. Pamiętaj, że nie jest to dobra praktyka. Talerz dorosłego pełny jest przypraw, soli czy cukru, a posiłki przygotowane są w nieodpowiedni sposób. Unikaj produktów konserwowanych chemicznie, z zawartością barwników i sztucznych aromatów. Słodycze, napoje gazowane, chipsy czy frytki absolutnie nie powinny być częścią diety rocznego dziecka.

Warto wiedzieć: Dlaczego dzieci nie powinny jeść dużo soli i cukru?

Źródło: Materiał prasowy ALERT MEDIA Communications

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)