Etapy wzbogacania diety niemowlęcia

Okres wzbogacania diety niemowlęcia w produkty bezmleczne trwa kilka miesięcy. Samo wzbogacanie należy dostosować do jego wieku i sposobu karmienia. W artykule znajdziesz schemat, który pomoże wprowadzić poszczególne produkty do diety niemowlęcia.

Mleko matki zapewnia niemowlęciu wszystkie niezbędne składniki, które są potrzebne do jego rozwoju. W pewnym momencie następuje jednak stopniowe przejście na pokarm modyfikowany. Najlepiej konsultować taką zmianę w diecie maluszka z lekarzem pediatrą.

Potrzeba rozbudowy diety pojawia się dopiero około 7 miesiąca życia. Jeżeli dziecko jest karmione sztucznym pokarmem, dietę należy rozbudować już około 5 miesiąca życia.

Jak pomóc piersiom wrócić do formy po ciąży i karmieniu piersią?

Polecamy: Witaminy w diecie dziecka. Jakie są najlepsze i gdzie występują?

Specjaliści opracowali następujący schemat wprowadzania poszczególnych produktów do diety dziecka, dzięki temu wiemy, jakie przepisy dla niemowląt są najodpowiedniejsze w określonym wieku.

Jeśli karmisz niemowlę piersią – wprowadzaj te produkty w poniższej kolejności od 7 miesiąca życia.

Rozszerzanie diety niemowlaka na sztucznym lub mieszanym pokarmie

Miesiąc – wiek dziecka

Produkt

5

Bezglutenowa kasza ryżowa lub kukurydziana. Przetarte warzywa i owoce: marchew, dynia, jabłka, winogrona, maliny, porzeczki. Do zup jarzynowych ( marchew, ziemniak, pietruszka) możesz dodawać oliwę z oliwek lub łyżeczkę masła.

Umiejętność jedzenia twojego dziecka

Dzięki nowym daniom, twój maluszek uczy się nowych sposobów jedzenia. Poznaje nowe smaki i różne konsystencje przygotowanych przez ciebie posiłków.

6

Mięso (indyk, królik), ziemniaki, koperek, korzeń pietruszki, zupy przecierowe, kleiki ryżowe, brokuły, kalafior, buraki, fasolka szparagowa, seler, groszek. Dania nadal miksuj, ale nieco mniej dokładnie niż w poprzednim miesiącu.

Umiejętność jedzenia twojego dziecka

Twój maluszek podczas karmienia powinien pochylać się ku podawanej łyżeczce. Jeśli dziecko jest już najedzone, odpycha rączką jedzenie.

7

Lekki rosół, żółtko, banan, czarne jagody, gruszki, agrest, czereśnie (bez pestek), jeżyny,  kapusta, cukinia, por, kasza kukurydziana, chrupki kukurydziane, ryby (łosoś, dorsz, sola, pstrąg).

Umiejętność jedzenia twojego dziecka

Maluch bez trudu pałaszuje papki, coraz sprawniej je połykając. Pokarm rozgniata dziąsłami, dlatego przygotowując posiłek zmiksuj danie przez chwilę.

8

Zupy jarzynowe z mięsem (konsystencja grudkowata), kaszki i kleiki zbożowe, niewielkie porcje produktów z kaszy jaglanej, gryczanej, pszennej. Mineralna woda przegotowana, kurczak wiejski. Owoce i warzywa: morele, brzoskwinie, śliwki, melony, borówki amerykańskie, porzeczki , wiśnie, kalafior, groch, cebula, a także przyprawy (odrobina kminku, majeranku, bazylii oraz rozmarynu).

Umiejętność jedzenia twojego dziecka

Maluszek chwyta samodzielnie za łyżkę. Bez trudu spożywa pokarm podawany do ręki. Szykując smykowi posiłek, na talerzyku połóż po kilka kawałków jedzenia i następnie dołóż gdy maluch upora się z podaną porcją – widząc większą porcję, dziecko mogłoby próbować włożyć sobie całe jedzenie na raz do buzi.

9

Biszkopt bezglutenowy, pieczywo glutenowe, obiady dwudaniowe, pieczywo, ryż (płatki ryżowe na wodzie lub mleku modyfikowanym), kisiel z owocami, wieprzowina, cielęcina, kasza jaglana, wywar mięsny. Warzywa i owoce: pomidory, seler, fasolka szparagowa, śliwki, winogrona.

Umiejętność jedzenia twojego dziecka                    

Maluch z twoją pomocą potrafi wypić napój z kubka z przykrywką.

10

Zboża glutenowe, jogurt naturalny i owocowy,  masło, twarożek,  całe jajko, chuda wędlina, galaretka owocowa, pieczywo pszenne, makaron, biszkopty, naleśniki, kasza jęczmienna, żytnie wafle, bułki.  Owoce i warzywa:   truskawki, poziomki, maliny, żurawina , ananas, por, ogórki kiszone i kapusta, bakłażan, pomidory, małe ilości warzyw strączkowych, czosnek, szczypiorek, koperek, natka, kiełki soczewicy, soi, słonecznika, rzodkiewki i lucerny. Dania możesz doprawić odrobiną kolendry i szczyptą pieprzu. Coraz mniej rozdrabniaj podawane posiłki.

Umiejętność jedzenia twojego dziecka

Maluch coraz bardziej interesuje się samodzielnym jedzeniem.  Z łatwością sięga po łyżeczkę, aby włożyć ją do buzi.

11

Kaszka krakowska, kasza gryczana, drobny makaron,  ryby, wołowina. Możesz wprowadzić do diety dziecka całe jajko, produkty z mleka krowiego – kefiry, maślankę. Owoce i warzywa: brzoskwinie, szpinak, botwina, buraki, cebula, szczypiorek.

Umiejętność jedzenia twojego dziecka

Maluch sam trzyma kubeczek. Z łatwością pokazuje czym i w jakiej kolejności chce być karmiony.

12

W niewielkich ilościach wprowadzaj  soję, zróżnicowane pieczywo, płatki owsiane.  Owoce: cytrusy i morele.

Umiejętność jedzenia twojego dziecka

Maluch podczas jedzenia używa języka do przesuwania pokarmu, aby go rozdrobnić.

Zobacz także: Dlaczego dziecko nie chce jeść?

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
~małaMiMi/rok temu
Dla mnie wiarygodne sa produkty ekologiczne - to pierwszy wyznacznik, jaki biorę pod uwagę, zanim podam mojemu dziecku coś nowego. Wiem, że takie firmy jak Holle na przykład mają jedzenie atestowane, z upraw ekologicznych, bez cukru i konserwantów. Jak na razie sa dobrze tolerowane przez moja Kasię:)