Dlaczego dzieci nie powinny jeść dużo soli i cukru?

Według najnowszych badań, aż 90 % dzieci w wieku od roku do trzech lat je za dużo soli, a 80% spożywa zbyt duże ilości cukru w swojej diecie. Dzieci mają zbyt mało wapnia oraz witaminy D – jakie konsekwencje przynosi taka niezdrowa dieta i kto jest winny złym nawykom żywieniowym?

Dlaczego dzieci nie powinny jeść dużo soli i cukru? fot. Fotolia

Z badania Fundacji Nutricia oraz Instytutu Matki i Dziecka - "Kompleksowa ocena sposobu żywienia dzieci w wieku 13-36 miesięcy w Polsce" przeprowadzonego wśród grupy 400 dzieci w wieku 13-36 miesięcy wynika, że mniej niż połowa dzieci w wieku do trzech lat ma prawidłowy wskaźnik BMI – u 27% stwierdza się niedobór masy ciała, natomiast u 14,5% nadwagę. Otyłość dotyka około13% dzieci! W ich diecie brakuje bardzo wielu składników – najczęściej jest to witamina D oraz wapń, odpowiadające między innymi za prawidłowy stan układu kostnego.

Problem otyłości

Małe dzieci nie podejmują decyzji, jakie produkty będą spożywane w ich jadłospisach – za kształtowanie niewłaściwych nawyków żywieniowych odpowiedzialni są rodzice! Niestety, ale nadwaga oraz otyłość nabyta w okresie dzieciństwa jest ogromnym problemem, bardzo trudnym do zwalczenia, trudniejszym niż zrzucenie zbyt dużej ilości kilogramów w dorosłości. Jeśli cała rodzina nie zmieni swoich nawyków na zdrowsze, dziecku bardzo trudno jest mieć właściwa motywację oraz „upór” w odchudzaniu. Jeśli rodzice odżywiają się niewłaściwie, to dziecko również nie będzie jadło zdrowych, dietetycznych posiłków, nawet starannie i najbardziej apetycznie przygotowanych.

Jak rozpoznać objawy cukrzycy?

Zobacz także: Jak cukier wpływa na aktywność fizyczną?

Złe nawyki żywieniowe

Niewłaściwe nawyki dotyczą nawet ilości posiłków – często omijane jest śniadanie, a w ciągu dnia zamiast 3 głównych posiłków oraz 2 lżejszych przekąsek, dzieci zjadają nawet kilkanaście bezwartościowych posiłków – chipsy, paluszki, słodycze, fast foody, słodkie napoje gazowane. Problemem jest nawet zbyt duże spożycie soków – w małej objętości dostarczają mnóstwo kalorii i cukrów prostych. Soki zdecydowanie lepiej zastąpić niegazowaną wodą mineralną.

Produkty chętnie spożywane przez dzieci, są źródłem nadmiernej ilości cukru i soli w diecie.

Cukier jest świetną „pożywką” dla rozrastającej się tkanki tłuszczowej, a zbyt duża ilość w diecie prowadzi do rozwoju otyłości. Ale konsekwencji jest znacznie więcej – poprzez zbyt słodką dietę, dzieci częściej cierpią na próchnicę, cukrzycę, choroby trzustki, niedobory fosforu, wapnia oraz magnezu. Poza tym, cukier może nawet wpływać na zachowania dzieci, powodując apatię oraz nieumiejętność koncentracji i zmniejszenie chęci do nauki.

Zamiast cukru, lepiej wybierać w diecie dziecka naturalne słodycze - świeże owoce oraz samodzielnie przyrządzane soki owocowe bez dodatku cukru, jogurty oraz twarożki z dodatkiem owoców, czy ciasto z owocami, zamiast kalorycznych polew i kremowych mas.

Nadmiar soli

Z kolei nadmiar soli w diecie jest związany z rozwojem nadciśnienia tętniczego, ale również problemów z układem krwionośnym. Szczególnie organizm małego dziecka, poprzez zbyt duże spożycie soli, może mieć problemy z pozbyciem się tego nadmiaru, a konsekwencji prowadzi to do odwodnienia, ponieważ przy usuwaniu soli z organizmu zużywana jest duża ilość wody. Najważniejsze zalecenie zarówno dla dzieci, jak i dorosłych to unikanie dosalania potraw. Bardzo dużo produktów zawiera sól w sowim składzie, dlatego powinno się jak najrzadziej używać solniczki. Sól zarówno u dzieci, jak i dorosłych sprzyja udarom, obrzękom, a nawet nowotworom żołądka.

Będąc rodzicem, zwróć uwagę, aby dieta Twojego dziecka była lekkostrawna oraz urozmaicona. Powinna być bogata w warzywa, produkty zbożowe z pełnego przemiału, produkty mleczne i owoce. Najlepiej żeby posiłki były jak najbardziej naturalne – wybieraj produkty bez konserwantów, wzmacniaczy smaku, barwników i innych dodatków. Jeśli Twoje dziecko ma problem z wagą, wybierz się do profesjonalnego gabinetu dietetycznego.

Przeczytaj także: Ogranicz sól - walcz z nadciśnieniem tętniczym!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)