Dieta karmiącej piersią

Karmisz piersią? Powinnaś przejść na odpowiednio zbilansowaną dietę. Aby zapewnić dobry rozwój swojemu dziecku staraj się jeść urozmaicone pokarmy i dużo pić. O czym jeszcze nie powinnaś zapomnieć w diecie podczas karmienia piersią?

Dieta karmiącej mamy powinna być dobrze ułożona. Należy w niej umieścić odpowiednio dobrane składniki, zapewniające dostarczenie noworodkowi właściwych wartości odżywczych i niezbędnych minerałów i witamin. Powinny być one przyjmowane regularnie pod postacią różnych gatunków mięs, ryb, produktów mlecznych, jaj oraz w produktach zbożowych i roślinnych.

Więcej białka

Zapotrzebowanie kaloryczne kobiet w okresie karmienia wzrasta. Zapotrzebowanie na białko wynosi 1,5 - 2,0 g na 1 kilogram masy ciała na dobę. Białko znajduje się w dużej ilości w mleku, przetworach mlecznych, mięsie wołowym, wieprzowym i w drobiu. Należy jednak pamiętać, że mleko krowie i jego przetwory mogą uczulać. Jeśli mama lub/i tata są alergikami być może będzie niezbędna eliminacja tych składników od początku karmienia. Zamiast mleka i serów oraz mięsa cielęcego i wołowego można jeść drób, wieprzowinę i jagnięcinę, które zaopatrzą organizm i mleko w niezbędne białka.

Jak odnieśc sukces w życiu? Ewa Chodakowska motywuje do działania!

Nie należy spożywać za dużo fasoli, grochu czy soczewicy, gdyż wywołują kolkę u dziecka.

Niezbędne cukry i tłuszcze - w jakich produktach ich szukać?

W diecie nie powinno zabraknąć węglowodanów. Cukry są niezbędnym składnikiem pokarmowym. Dostarczają sporo energii i są ważne dla prawidłowej pracy mózgu. Zawarte są w: pieczywie, makaronach, kaszach, ziemniakach, warzywach i owocach.

Bardzo ważne jest spożywanie odpowiedniej ilości tłuszczów. Dla płodu stanowi podstawowe źródło energii i jest budulcem tkanki nerwowej. Istotne więc jest umieszczenie ryb i oliwy z oliwek w diecie, które zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe. Można także stosować suplementy diety zawierające te kwasy.

Nie należy zapominać o żółtku jajka. Wszystkie smażone mięsa czy ryby mogą wywołać ból brzuszka u dziecka. Najlepiej jest więc je ugotować albo upiec z niewielką ilością przypraw.

Polecamy: Jak robić zupki dla niemowląt?

Uważaj na hiperwitaminozę

Świeże warzywa i owoce są źródłem wielu witamin. Dobrym ich źródłem są też oleje roślinne, żółtko jajka, mleko, drożdże.

Nadmiar witamin z grupy A, D, E, K może wywołać hiperwitaminozę. Trzeba być ostrożnym zwłaszcza przy zakupie i stosowaniu suplementów diety.

Ilość mleka produkowanego przez mamę wynosi od 500 do 1500 ml w ciągu doby i zależy od zapotrzebowania dziecka. Należy więc dużo pić, nawet 2,5 - 3l płynów dziennie. Najlepsza oczywiście jest przegotowana woda niegazowana. Nie wskazane natomiast są napoje gazowane i soki wysokosłodzone oraz mocna kawa czy herbata.

Czytaj także: Czy wiesz jak karmić piersią?

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
~anialadeevit/3 lata temu
Dieta matki karmiącej powinna być przede wszystkim urozmaicona. Warto też przyjmować specjalne preparaty witaminowe dla kobiet karmiących, bo laktacja to ogromny wysiłek dla organizmu i czasami samą dietą nie jesteśmy w stanie dostarczyć wszystkich potrzebnych mikro i makroelemntów.