Czym jest całościowe zaburzenie rozwoju dziecka?

Całościowe zaburzenie rozwoju obejmuje ono szereg zaburzeń, które w różnym stopniu mogą upośledzić prawidłowy rozwój dziecka. Sprawdź, czy dotyczy to Twojego malucha!

Czym jest całościowe zaburzenie rozwoju dziecka?

Czym są całościowe zaburzenia rozwoju?

Całościowe zaburzenia rozwoju dziecka (w skrócie CZR) obejmują zaburzenia ruchowe, emocjonalne i społeczne. Przypuszcza się, że ich przyczyną jest nieprawidłowy rozwój jeszcze w okresie płodowym.

Przykłady całościowego zaburzenia rozwoju to:

Jak rozwijać pasje dziecka?

Zespół Retta – dotyczy jedynie dziewczynek. Objawy zaczynają pojawiać się między 5. a 18. miesiącem życia. Początkowo można zauważyć utratę wcześniej nabytych umiejętności posługiwania się ręką. Charakterystyczne są tzw. stereotypowe ruchy rąk np. klaskanie, wkładanie do ust, wykręcanie rąk. Można również zauważyć, że głowa dziecka rośnie wolniej (tzw. wtórna mikrocefalia). Dziecko zaczyna unikać kontaktu wzrokowego, mogą wystąpić ataki paniki i napady padaczkowe. W zespole Retta występują także przykurcze mięśniowe, utrata koordynacji ruchów, często prowadząca do niezdolności chodzenia.

Polecamy: Siatki centylowe dla dzieci do 5. roku życia

Zespół Aspergera – charakteryzuje się przede wszystkim zaburzeniami rozwoju społecznego. Rozwój intelektualny przebiega natomiast prawidłowo, często nawet dzieci znajdują sobie jakąś dziedzinę, którą są zafascynowane. Dzieci z zespołem Aspergera nie potrafią wyrażać swoich emocji, mają zubożoną mimikę twarzy. Nie umieją bawić się z innymi dziećmi i znajdować sobie przyjaciół. Często występują także zachowania rutynowe, niechęć do zmian i nadmierne porządkowanie np. zabawek.

Autyzm wczesnodziecięcy – objawy można zauważyć już od pierwszych miesięcy życia. Dziecko unika kontaktu wzrokowego, nie reaguje na własne imię, nie chce być przytulane przez rodziców. Zwykle występuje także niechęć do nauki mowy (dziecko nie gaworzy). Dzieci z autyzmem nie potrafią wyrażać emocji, na niepowodzenia reagują krzykiem, płaczem bądź agresją. Często zauważa się też nadmierne porządkowanie przedmiotów, zachowania rutynowe i niechęć do zmian.

Czytaj także: Jak pomóc dziecku z autyzmem?

Dziecięce zaburzenie dezintegracyjne – dzieci z tym zaburzeniem do 2 – 4 roku życia rozwijają się normalnie. Później, w krótkim czasie występuje u nich utrata umiejętności społecznych. Często wpadają bez powodu w złość, mogą stać się nieposłuszne i agresywne. Występują też u nich ataki lęku. Zaburzenie prowadzi po całkowitej utraty mowy i znacznego upośledzenia funkcji intelektualnych.

Polecamy: Rozwijanie umiejętności emocjonalnych i społecznych dziecka

Jak leczy się całościowe zaburzenie rozwoju?

Terapia jest opracowywana indywidualnie dla każdego dziecka i zależy głównie od rodzaju i stopnia zaburzenia. Dzieci i ich rodziny obejmuje się psychoterapią grupową i indywidualną. Im wcześniej zdiagnozuje się zaburzenie, tym większa szansa na normalny rozwój dziecka.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)