5 rzeczy, które potrafi dziecko w chwili narodzin

W chwili narodzin maleńkie dziecko ma mnóstwo ciekawych umiejętności. Nie wierzysz? Zobacz, co potrafi!

fot. Fotolia

Umiejętności te to tzw. odruchy noworodkowe, czyli reakcje na bodźce zewnętrzne. Natura wyposażyła w nie dziecko, by mogło przeżyć poza łonem mamy i zaadaptować się w nowym otoczeniu. Część odruchów, z którymi maluch się rodzi, jest obecna tylko w pierwszych miesiącach życia, potem zanika. W ich miejsce, w miarę dojrzewania układu nerwowego, pojawiają się podobne, lecz już wyuczone. Inne odruchy, np. umiejętność oddychania, mrużenia oczu w reakcji na silne światło, pozostają na całe życie.

1. Odruch Moro

Jak dziecko reaguje? Na głośny hałas lub nagłą zmianę pozycji (gdy je np. raptownie uniesiesz) maleństwo rozpościera rączki i nóżki, napręża się, wygina plecki, a następnie zaciśnięte piąstki przyciąga do klatki piersiowej.
Skąd się wziął? Pomagał odzyskać równowagę, a także, w razie zagrożenia, pozwalał mocno uchwycić się mamy – prawdopodobnie odruch ten jest pozostałością po czasach prehistorycznych. Wtedy umiejętność szybkiego wtulenia się w mamę, która w chwili zagrożenia musiała salwować się ucieczką, mogła zadecydować o przeżyciu noworodka.
Kiedy zaniknie? Słabnie stopniowo, całkowicie za­nika zaś około czwartego miesiąca życia dziecka.

2. Odruch Babińskiego

Jak dziecko reaguje? Rozprostowuje paluszki stóp i rozsuwa je wachlarzowato, gdy poczuje łaskotanie w podeszwę lub przesuwanie palcem po spodzie jego stopy od pięty do paluszków.
Skąd się wziął? Źródło i przyczyna występowania odruchu Babińskiego (nazwa pochodzi od nazwiska lekarza, który go zbadał i opisał) są nieznane. Być może ma on jakiś związek z tym, że połączenia nerwowe między mózgiem a stopami u maluchów nie są jeszcze w pełni wykształcone.
Kiedy zaniknie? Zanim mały człowiek skończy drugi rok życia. Wtedy, podobnie jak starsze dzieci i dorośli, na łaskotanie w stópki maluszek zacznie reagować podkurczeniem paluszków i oczywiście radosnym śmiechem!
Jak rozwijać pasje dziecka?

3. Odruch kroczenia

Jak dziecko reaguje? Podtrzymywane pod paszkami maleństwo podnosi, prostuje nóżki i porusza nimi na przemian – jak przy stawianiu prawdziwych kroczków.
Skąd się wziął? W ten sposób, zdaniem niektórych naukowców, objawia się pierwotny instynkt chodzenia – jednak źródło tego odruchu nie jest do końca zbadane.
Kiedy zaniknie? W drugim miesiącu. Powróci jako nowo nabyta umiejętność około dziesiątego miesiąca życia, kiedy niemowlę nauczy się samodzielnie stawiać pierwsze kroczki, przytrzymując się np. mebli.

4. Odruch szukania i ssania

Jak dziecko reaguje? Gdy maleństwo poczuje muśnięcie w policzek, odwraca główkę w kierunku tego bodźca, otwiera usta i jest gotowe do ssania. Kiedy w buzi poczuje pierś lub np. palec, zaczyna ssać. Potrafi skoordynować ssanie z połykaniem pokarmu.
Skąd się wziął? To jeden z najważniejszych odruchów, bo...umożliwiający naturalne zaspokojenie głodu – a więc przeżycie. Noworodek ma nieostry wzrok, ale jego zmysł dotyku jest bardzo dobrze rozwinięty. Dzięki niemu czuje dotykanie w policzek i traktuje to jako zapowiedź karmienia: odwraca więc główkę tam, gdzie znajduje się przypuszczalne źródło pożywienia.
Kiedy zaniknie? Odruch szukania – około czwartego miesiąca życia. Umiejętność ssania utrzyma się zaś aż do zakończenia karmienia piersią lub butelką (dorośli nie umieją tak ułożyć warg i języka jak ssące niemowlę).

5. Odruch chwytania

Jak dziecko reaguje? Zaciska mocno paluszki, jeśli poczuje wsunięty w swoją dłoń palec. Uchwyt jest w pierwszych dniach po porodzie tak silny, że gdy maluszek złapie się czyjejś ręki obiema piąstkami, można go unieść do góry.
Skąd się wziął? Podobnie jak odruch Moro jest to zapewne pamiątka z czasów prehistorycznych, kiedy noworodek, by przeżyć, musiał się mocno trzymać mamy, która wędrowała w poszukiwaniu pożywienia, a także często musiała uciekać przed niebezpieczeństwem.
Kiedy zaniknie? W pierwszym półroczu życia. Najsilniej występuje w pierwszych­ dniach po porodzie. Później, około 3.–4. miesiąca, maluch na nowo i już świadomie nauczy się chwytać i trzymać w rączce różne przedmioty, np. zabawki.
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)