Zasady twórczego myślenia

Istnieje kilka zasad ułatwiających twórcze myślenie i działanie. Są one swoistym drogowskazem dla wszystkich uczestników coraz bardziej popularnych warsztatów twórczego myślenia.

Zasady twórczego myślenia

Zasada różnorodności - „jak najwięcej”

Tworzenie jak największej liczby różnorodnych pomysłów.

Polecamy: Style i tempo poznawcze

Przełamanie początkowych oporów przed wytwarzaniem mnóstwa pomysłów w obawie przed ich słabą jakością. Ilość bardzo często przechodzi w jakość – im więcej pomysłów, tym większa szansa, że pojawi się wśród nich coś naprawdę interesującego. Pierwsze pomysły to najczęściej gotowce - pomysły, które zastosował już ktoś inny. Prawdziwie oryginalne rozwiązania pojawiają się później.

Jak pomagać dziecku w nauce?

Zasada odroczonego wartościowania - „najpierw wymyślaj, potem oceniaj”

Powstrzymanie się na jakiś czas od krytykowania pomysłów – cudzych i własnych.

Wtedy to pomysły naprawdę niestandardowe nie zostaną odrzucone przez ich autora w obawie przed śmiesznością ani nie zostaną zignorowane przez członków grupy, którym są przedstawiane, z powodu małych szans na wdrożenie „dziwnego” pomysłu w życie.

Zasada racjonalnej irracjonalności - „niemożliwe jest przydatne”

Pożądanie elementów myślenia życzeniowego, nierealistycznego.

Wprzęgnięcie myślenia oderwanego od rzeczywistości w proces zmagania się z problemem ułatwia odnalezienie tropu prowadzącego do rozwiązania nawet w dziedzinach odległych od tej, z jakiej pochodzi problem czy zadanie.

Zasada kompetentnej niekompetencji – „laicy dużo wiedzą”

Niekompetencja rodzi innowacyjność.

Brak kompetencji oznacza brak sztywności intelektualnej, nieprzyjmowanie jako oczywistych pewnych schematów. Warto zachęcać laików – dzieci – do wypowiadania się na obce im tematy. Świeże spojrzenie na problem to ogromna wartość, zwłaszcza jeśli w późniejszym okresie mamy okazję połączyć innowacyjność laików z rzetelną wiedzą ekspertów.

Zasada ludyczności - „baw się”

Pozytywny nastrój ułatwia dostęp do zasobów pamięciowych, zwiększa produktywność intelektualną.

Polecamy: Jak odżywiać swój mózg

Trenując siebie, jak i dzieci, warto twórczo bawić się skojarzeniami, analogiami, metaforami. Zabawa pozwala pozbyć się emocjonalnych blokad, dynamizuje aktywność i dostarcza silnej motywacji do kontynuowania pracy.

Zasada aktualności - „tu i teraz”

Najważniejsza teraźniejszość.

Koniecznym jest skoncentrowanie się podczas treningu na „tu i teraz”, a tym samym wykorzystywanie dopiero co powstałych pomysłów i skojarzeń, a nie odwoływanie się do wcześniej nabytej wiedzy.

Źródło: E. Nęcki „TroP... Twórcze rozwiązywanie problemów”, E. Nęcki, A. Słabosz, B. Szymura „Trening twórczości”.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)