Co robić, gdy dziecko się odurza?

Obawiasz się, że twoje dziecko się odurza? Sprawdź, jak możesz mu pomóc.

Co robić, gdy dziecko się odurza? fot. Fotolia
Lakiery do włosów, dezodoranty, odświeżacze powietrza, kleje, płyny do higieny intymnej, pigułki na migrenę czy przeziębienie... To tylko niektóre z substancji narkopodobnych, którymi dzieciaki poprawiają sobie nastrój, umysłową kondycję (np. przed klasówkami) albo wprowadzają się w ekstatyczne stany. Młodzi ludzie nie stronią też od narkotyków domowej produkcji. Mieszają np. całe garście powszechnie dostępnych leków według przepisów odnalezionych w Internecie. Doskonale bowiem orientują się w działaniu różnych specyfików. Wiedzą, że np. leki z efedryną dają efekty podobne jak amfetamina – pobudzają fizycznie, dobrze przy tym wpływając na koncentrację i zapamiętywanie. Jeśli więc obawiasz się, że również twoje dziecko się odurza podobnymi specyfikami, problemu absolutnie nie powinnaś lekceważyć.



Czym to może skutkować?

Gdy dziecko się odurza, nie tylko może popaść w uzależnienie od substancji narkopodobnych. Tego rodzaju eksperymenty poważnie zagrażają też jego zdrowiu, a nawet życiu! Nigdy bowiem nie wiadomo, jak młody organizm zareaguje na dużą dawkę jakiegoś farmaceutyku czy na wdychaną substancję chemiczną. Nawet niegroźny, zdawałoby się, przeciwkaszlowy Tussipekt – po zażyciu w znacznej ilości – grozi silnym zatruciem organizmu. Z kolei przewlekłe stosowanie wziewnych substancji odurzających może prowadzić do poważnych zaburzeń pamięci, intelektu, uszkodzeń wątroby, nerek czy nieodwracalnej anemii.


Sygnały ostrzegawcze:

Twoje dziecko bierze tabletki przeciwbólowe, choć nie wygląda na cierpiące albo pije syrop, choć nie kaszle? Być może wcale nie robi tego, by się leczyć, tylko odurzać. Co jeszcze może wskazywać na to, że syn czy córka  sięga po substancje narkopodobne?
  •  Z domu znikają twoje kosmetyki czy medykamenty.
  •  W pokoju dziecka znalazłaś poukrywane tubki kleju lub pojemniki czy chusteczki o dziwnym chemicznym zapachu.
  •  Pociecha sprawia wrażenie apatycznej, sennej, zmęczonej albo – przeciwnie – wygląda jak po spożyciu alkoholu, jest pobudzona, niezaradna i bełkotliwie mówi. Uwaga! Mogą to być objawy przedawkowania, natychmiast więc wezwij lekarza. Pamiętaj, udzielona w porę pomoc medyczna może uratować młodemu człowiekowi życie!


Jak chronić nastolatka przed narkotykami?

Gdy podejrzewasz, że dziecko się odurza, nie ulegaj emocjom. Pamiętaj, urządzenie nastolatkowi awantur nic nie da!
  • Przede wszystkim powiedz wprost o swoich przypuszczeniach i wysłuchaj, co nastolatek ma do powiedzenia na ten temat.
  • Twoje obawy niestety potwierdziły się? Najważniejsze w tej sytuacji, to uświadomić młodemu człowiekowi, na co się naraża, eksperymentując z odurzaczami.
  • Powiedz, że jesteś bardzo zaniepokojona takimi jego zachowaniami i że poważnie podważyło to twoje zaufanie do niego.
  • Zaproponuj, że razem ustalicie nowe zasady (np.: "Dopóki się nie upewnię, że znów mogę ci ufać, będę cię bardziej kontrolować. Jestem zdecydowana regularnie sprawdzać, co i kiedy robisz, a nawet, co trzymasz w swoim plecaku czy biurku. Jeżeli zaś się okaże, że dalej się trujesz, udamy się do poradni uzależnień, by przedstawić sprawę terapeuci").
  • O pomoc w dalszym postępowaniu możesz prosić specjalistów - np. z Ogólnopolskiego Telefonu Zaufania "Narkotyki - Narkomania" (801 199 990).
  • Miej zawsze czas dla pociechy, rozmawiaj z nią o jej problemach, pomagaj w ich rozwiązywaniu. Dzieci często bowiem po to się odurzają, by uciec od kłopotów.
  • Jeśli nastolatek okaże się już uzależniony, to wówczas niezbędna stanie się terapia odwykowa z  udziałem  psychologa.
Autorka jest redaktorką dwutygodników "Przyjaciółka" i "Pani Domu".
Jak być pewną siebie w pracy?
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)