Poznaj strategie uczenia się

Nawet przy największej koncentracji uwagi w trakcie samego czytania nie jesteś w stanie zapamiętać większości zawartych w tekście informacji. To bardzo ważne, aby zdać sobie sprawę z tego, że skuteczna nauka odbywa się poprzez wiele etapów pracy nad przyswajanymi wiadomościami.

Każdy z nich spełnia swoją rolę, zapewniając zwiększenie skuteczności i skrócenie czasu nauki. Pozwala o wiele łatwiej, przyjemniej, rozumieć, zapamiętywać i we właściwym momencie odtwarzać to, czego się nauczyliśmy. Skuteczną strategię uczenia się można zamknąć w następujących kolejnych etapach:

ETAP I.    PRZYGOTOWANIE

1. Pobudzenie energii mentalnej. To etap pozwalający osiągnąć tak zwany „optymalny stan uczenia się”. Jest on przygotowaniem naszej twórczej podświadomości do efektywnej pracy. Mózg najlepiej przyswaja nowe informacje, kiedy jesteśmy zrelaksowani, nasze ciało jest odprężone, a umysł uspokojony. Przed rozpoczęciem nauki należy więc wykonać kilka ćwiczeń rozluźniających i ćwiczeń oddechowych (np. prostych ćwiczeń ruchowych z tzw. „gimnastyki umysłu” lub „kinezjologii edukacyjnej” – opis wielu z nich znajdziesz w mojej książce Popraw swoją pamięć).

Jak pomóc piersiom wrócić do formy po ciąży i karmieniu piersią?

Na tym etapie określamy również jak najbardziej szczegółowo cel, jaki zamierzamy osiągnąć. Możemy go wypowiedzieć głośno lub w myślach, np. Za dwie godziny potrafię scharakteryzować gospodarkę Polski w XVII wieku. Taka słowna deklaracja pozwala zaprogramować umysł na realizację zamierzenia i zwiększyć koncentrację mózgu na najistotniejszych informacjach.

2. Wstępny przegląd materiału. Przekartkuj książkę lub artykuł, tak jak robisz to oglądając książkę w księgarni. Zwróć uwagę na spis treści, tytuły rozdziałów, wykresy, tabele i schematy, zdjęcia i ilustracje, fragmenty wyróżnione inną czcionką. Rób to pobieżnie, bez głębszej koncentracji i refleksji. Celem wstępnego przeglądu jest zaznajomienie mózgu ze strukturą książki i danie mu „całościowego wrażenia”.

3. Wstępne mapy myśli. Wykonaj dwie mapy myśli, które zaciekawią umysł, rozgrzeją go i uaktywnią proces szukania twórczych skojarzeń. Pierwsza mapa powinna być zapisem twojej aktualnej wiedzy na dany temat, druga – zestawem pytań, na które będziesz poszukiwał odpowiedzi w trakcie nauki.

Zobacz też : Szybka nauka a wiek

ETAP II.    LEKTURA WŁAŚCIWA

1. Zapoznanie się z treścią. Przeczytaj dosyć szybko wybrany fragment. Zaznacz najistotniejsze informacje. Nie rób na razie żadnych notatek i nie zatrzymuj się na dłużej w żadnym punkcie. Twoim zadaniem na tym etapie jest dokonanie oceny poszczególnych fragmentów pod katem ich przydatności dla zrealizowanych celów uczenia oraz zorientowanie się, które miejsca możesz ominąć. Zwróć szczególną uwagę na początek i koniec rozdziałów, podrozdziałów i akapitów. Tam znajdziesz najważniejsze informacje w dobrze przygotowanym tekście.

2. Bazowa mapa myśli. Powtórnie przeczytaj tekst, koncentrując uwagę na najważniejszych, podkreślonych wcześniej fragmentach. Wykonaj na ich podstawie mapę myśli.

3. Uzupełnienie mapy myśli. Dokonaj porównania swoich notatek z wybranym tekstem. W razie potrzeby uzupełnij mapę myśli i dokonaj koniecznych poprawek.

4. Przegląd końcowy. Skoncentruj się na samej mapie myśli. Sprawdź, czy wszystko jest zrozumiałe i czy znalazłeś odpowiedzi na pytania, które postawiłeś sobie na początku. Uzupełnij mapę o swoje uwagi, dodaj kolory, rysunki, piktogramy. Przejrzyj jeszcze raz całość i zrób sobie 10-minutową przerwę. Po przerwie narysuj z pamięci swoją mapę myśli. W trakcie sprawdzaj, czy wszystko jest dla ciebie jasne, czy rysunki i słowa-klucze przywołują odpowiednie skojarzenia i pożądane informacje. Porównaj z oryginałem, popraw, uzupełnij, w razie potrzeby sprawdź w tekście rzeczy niezrozumiałe.

5. Odpocznij. Koniecznie odrwij się od swojej pracy. Zrelaksuj się na spacerze, posłuchaj ulubionej muzyki, zajmij się czymś co lubisz i co nie wymaga od ciebie zbyt dużego wysiłku umysłowego. Przejrzyj mapę myśli tuż przed zaśnięciem.

ETAP III.   KOLEJNE POWTÓRKI

Przeglądaj przygotowaną mapę myśli systematycznie. Rysuj ją z pamięci przestrzegając następującego harmonogramu powtórek:

  • po 24 godzinach;
  • po tygodniu;
  • po miesiącu;
  • po trzech miesiącach;
  • po pół roku itd.

Ostatnią powtórkę zrób tuż przed czekającym cię egzaminem (sprawdzianem)

PRAWO KONTEKSTU I PRAWO RYTMU W UCZENIU SIĘ

Łatwo zapamiętujemy informacje, jeżeli kojarzą nam się z rzeczami i sytuacjami, które mocno utrwaliły się w naszej świadomości, np. w których sami braliśmy udział i które wywołały w nas silne emocje. Nasza pamięć działa na zasadzie swoistych „paczek” pamięciowych, w których wiedza, zdarzenia, uczucia, łączą się na zasadzie asocjacji z jednoczenie występującymi elementami będącymi efektem pracy naszych zmysłów: widokami, dźwiękami, smakami, zapachami i odczuciami kinestetycznymi (tzw. kotwice).

Jeśli więc uczysz się czegoś w konkretnym miejscu (na ławce w parku, w pokoju), o określonej porze dnia (np. przed południem), w pozycji siedzącej lub stojącej, słuchając muzyki lub w kompletnej ciszy, to przypomnisz sobie szybciej „w tym samym kontekście”, czyli w warunkach zbliżonych jak najbardziej do tych pierwotnych.

Co ciekawe, nie tylko fizyczny powrót do miejsca nauki doskonale „odświeża” pamięć, ale również samo wspomnienie i wyobrażenie sobie tego miejsca. Aby korzystać z prawa kontekstu w praktyce, uwzględnij następujące sugestie:

1. Ucz się w miejscach i warunkach jak najbardziej zbliżonych do tych, w których będziesz odtwarzał informacje.

2. Rób „próby mentalne”. Ucząc się wyobrażaj sobie jak najdokładniej przyszły moment, w którym będziesz wykazywał się swoją wiedzą i umiejętnościami. Przygotowując się do egzaminu, wystąpienia publicznego, startu w zawodach sportowych, rób wszystko tak, jakbyś rzeczywiście już w tym wydarzeniu brał udział.

3. Ucz się w miarę możliwości każdego przedmiotu w innym, stałym miejscu. Uczenie się w różnych miejscach zwiększa ilość i różnorodność bodźców zmysłowych, które będą ci się kojarzyć z danymi, przyswajanymi zagadnieniami, a tym samym będą stanowiły znakomite „przypominacie”

4. W sytuacjach, gdy w trakcie egzaminu masz kłopoty z przypomnieniem sobie informacji, przez chwilę skup się na przywołaniu w pamięci okoliczności (kontekstu) w których się uczyłeś.

Drugim prawem, które znajduje zastosowanie w poprawieniu skuteczności uczenia się, jest tzw. prawo rytmu. Rytm to energia. Regularność dodaje sił. Ustal więc godziny codziennie przeznaczone na określone czynności. Czy wiesz, że nawet duży oddział wojska przechodzący przez most nieregularnym krokiem nie wywoła żadnych następstw, a kiedy marsz jest regularny, może zawalić most. Doceń w swoim życiu pozytywną moc rytuału. Wzorce rutynowych czynności i rytuałów dają nam poczucie emocjonalnego bezpieczeństwa i wzmacniają ich efektywność i wpływ na nasze życie. Dzięki rytuałom możemy budować większe poczucie kontroli nad nieprzewidywalną przyszłością.

Zobacz też : Twój umysł stać na więcej

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
~YAMAHA YZ 426F/4 lata temu
Bardzo dziękuję za tę podpowiedz regularnie stosuję się do tego planu i działa jeszcze raz dzięki pozdr.:D