Nie tylko czytanie

Strategia czytania drukowanych tekstów przez większość osób sprowadza się tylko do jednego kroku: do samego czytania, a powinien to być jeden z pięciu kroków. Rzecz jasna, jest on niezbędny, ale jeśli nie przerobiłeś efektywnie poprzednich kroków: przeglądania, zapytania, to może to oznaczać spore trudności w momencie czytania.

Nie tylko czytanie

Mówiąc krótko: w tym kroku chodzi oto, aby przeczytać wyselekcjonowany fragment tekstu. W jaki sposób go przeczytać? Skoro przeszedł on już przez ścisłe sito eliminacji na etapie przeglądu i formułowania pytań, to można założyć, że jest to wysoce wartościowy fragment, czyli że zawiera on interesujące informacje. Powinieneś być w stanie również określić stopień ich skomplikowania: czy są to informację w miarę proste, czy raczej złożone; czy napisane jest łatwym, zrozumiałym językiem, czy wręcz przeciwnie? Od tego można uzależnić, w jaki sposób podejdziesz do właściwego czytania tegoż fragmentu.

Generalna rada. Jeśli dany tekst jest ważny z jakiegoś tam powodu i pomimo tego, że został napisany bardzo prostym, jasnym, zrozumiałym językiem, to i tak zalecam jego uważne przeczytanie. Dlaczego?

Jak pomagać dziecku w nauce?

Synonimem uważnego czytania jest czytanie krytyczne, aktywne, w którym to jednocześnie czytasz i toczysz z autorem tekstu, coś na kształt debaty w swoich myślach. Nie przyjmujesz na wiarę wszystkiego, co przeczytasz, co podsuwa Ci autor swoim tekstem. Postępujesz inaczej. Starasz się wyszukać najważniejsze zdania, słówka w danym tekście i zidentyfikować stojące za nimi problemy, zagadnienia. Korzystasz przy tym, z delikatnych - mniej lub bardziej - sugestii autora (chodzi tutaj o stosowanie wszelkiego rodzaju wyróżnień w tekście, elementy graficzne, itp.), a także z własnej wiedzy, doświadczenia i logiki.

Aby mieć pewność, że Twoja lektura na tym etapie ma sens, w czasie lektury spróbuj odpowiedzieć sobie na takie pytania, jak:

  • Czy ten tekst dotyczy interesującego mnie zagadnienia?
  • Czy to jest fakt, czy tylko opinia autora?
  • W jaki sposób sprawdzić, czy faktycznie autor ma w tym punkcie rację, czy nie?
  • W jaki sposób autor „doszedł” do takiego wniosku? Na jakich podstawach go sformułował?
  • Co z tego wszystkiego wynika dla mnie? Jak mogę to praktycznie wykorzystać?

Etap czytania, to samo czytanie. Nic ponadto, nie powinno Cię interesować. Nie rób żadnych notatek, nie przerywaj czytania, żeby coś ciekawego podkreślić, zaznaczyć, itp. Na to przyjdzie czas w pozostałych krokach.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)