Jaka naprawdę jest Twoja pamięć

Czy wydaje Ci się, że całe to zamieszanie zwane „szybką nauką” nie jest wiele warte i możesz śmiało sobie pozwolić na brak znajomości zasad i praw rządzących sztuką uczenia się? Czy uważasz, że Twoja pamięć jest dobra bez tej całej teoretycznej gadaniny?

Jaka naprawdę jest Twoja pamięć

Jeśli na oba te pytania możesz odpowiedzieć twierdząco, zanim popadniesz w pułapkę samozadowolenia, przeprowadź na sobie krótki test.

TEST

Zanim zaczniesz przygotuj sobie kartkę papieru i coś do pisania.

Jak pomagać dziecku w nauce?

Poniżej znajdziesz 10 sylab zapisanych w kolumnie. Powoli przeczytaj każdą na głos. Jak tylko skończysz, natychmiast zapisz na swojej kartce zapamiętane sylaby w odpowiedniej kolejności. Sprawdź, ile sylab zapisałeś prawidłowo.

TYN OD WNP AZK YBE QXI LKY RFB EPX TVO

Drugi etap ćwiczenia polega na tym samym co pierwszy, ale tym razem masz do czynienia z wyrazami. Przeczytaj każdy powoli na głos, następnie zapisz na kartce papieru wszystkie zapamiętane wyrazy i sprawdź, ile z nich zapisałeś prawidłowo.

WIDOK, NAMIOT, BARKA, OPAD, TACZKA, GAWRON, LEW, WILK, PIWO, OCET

Ostatni etap. Poniżej znajdziesz szereg cyfr. Przeczytaj go powoli jeden raz na głos, a następnie zapisz na swojej kartce zapamiętane cyfry. Sprawdź uzyskany rezultat.

3 9 1 0 2 8 4 9 2 4

Twój wynik

Jakie uzyskałeś wyniki zapamiętania? Badania naukowe dowodzą, że większość dorosłych osób po jednokrotnym zobaczeniu/usłyszeniu ciągu sylab, wyrazów, cyfr jest w stanie przypomnieć sobie prawidłowo od 5 do 9 elementów. Z tego wynika wniosek, że większość z nas potrafi przechować w swojej pamięci 7 - plus / minus dwa – elementy.

Twoja pamięć nie dość, że jest z definicji znacznie ograniczona, to w dodatku bardzo ograniczony jest również czas przechowywania „zapamiętanych” w niej informacji (badania wykazują, że wynosi on do kilkudziesięciu sekund).

Jedynym sensownym rozwiązaniem jest tutaj – niejako – przetransportowanie ważnej dla siebie informacji do pamięci długotrwałej, która (tak się przynajmniej uważa) może pomieścić nieskończenie wiele informacji przez dowolnie długi czas. Trzeba „jedynie” wiedzieć, w jaki sposób skutecznie to zrobić, a następnie jak wydobyć zapamiętaną informację, która jest nam aktualnie potrzebna, z tego wielkiego magazynu informacyjnego. Tym właśnie zajmuje się szybka nauka.

  

Na podstawie: Czerniawska E., Ledzińska M., Jak się uczyć? Wydawnictwo Park, Bielsko – Biała 2007.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)