Dbaj o swoje oczy

W każdej chwili do Twoich oczu dociera ogromna ilość informacji. Są one doskonałym narzędziem, o które trzeba bardzo dbać. Niestety w obecnych czasach coraz więcej pojawia się wad tego narządu. Nie wynika to tylko z wad wrodzonych, ale często z zaniedbania.

Wzrok słabnie ponieważ w większości skierowany jest na patrzenie centralne z pominięciem patrzenia peryferyjnego. Patrzysz teraz na ekran ale jesteś w stanie zobaczyć przedmioty, które masz po prawej i lewej stronie. To jest właśnie spojrzenie peryferyjne.

Naturalnie człowiek ma doskonale rozwiniętą peryferię. Z tym przyszedłeś na świat. Potem pojawiła się telewizja koncentrująca wzrok i nikt nie powiedział jak dbać o oczy i po co to robić. Młodzi ludzie są o wiele bardziej narażeni na wady wzroku niż ich rówieśnicy żyjący 100 lat temu. Wtedy nie było komputerów, Internetu czy telewizji.

Jak pomagać dziecku w nauce?

Oto kilka wskazówek jak należy dbać o oczy. Jeżeli zależy Ci, aby Twoje oczy były sprawne na długie lata, zapoznaj się z poniższymi wskazówkami.

1. Masaż twarzy - oczy i ich praca zależy także od mięśni, które znajdują się w ich otoczeniu. Przez kilka minut dziennie warto zamknąć oczy i delikatnie okrężnymi ruchami masować mięśnie wokół oczu. Kiedy wzrok skoncentrowany jest w jednym punkcie mięśnie pozostają w napięciu co powoduje ich przemęczenie. Wykonanie takiego masażu podczas krótkiej przerwy dobrze zrobi Twoim oczom.

2. Gimnastyka oczu - gimnastyka oczu to nic innego jak wykonywanie pewnych ruchów. Ćwiczenia te dobrze wpływają na gałkę oczną i poprawiają funkcjonowanie mięśni. Ćwiczenia należy wykonywać powoli i spokojnie. Z czasem możesz zwiększyć ich intensywność i czas wykonywania.
• Krążenia oczu - powolnymi ruchami zataczaj koła raz w jedną raz w drugą stronę.
• Spirale - znajdź na przeciwko jakiś mały punkt, od którego zaczniesz to ćwiczenie. Może to być gwóźdź, plamka lub cokolwiek innego. Od tego punktu zaczynasz zataczać spirale. Gdy dojdziesz do granic możliwości wykonaj to ćwiczenie w drugą stronę.
• Kwadraty - jeżeli masz w pokoju dużą pustą ścianę to świetnie. Jeżeli nie to wyobraź sobie, że masz. Przeskakuj oczami po rogach ściany. Kilka razy w jedną stronę kilka w drugą.
• Prawo, lewo, góra, dół - tego chyba wyjaśniać nie muszę.
• Krążenie przy zamkniętych oczach - ćwiczenie to wykonuj bardzo powoli. Pozwoli Ci ono rozluźnić mięśnie oczu jednocześnie je nawilżając.
• Wielokąty - narysuj na kartce kilka dziwnych wielokątów. Następnie w powietrzu postaraj się narysować te figury wzrokiem.
• Spojrzenie w dal - kiedy siedzisz przed komputerem warto co jakiś czas zmienić punkt na którym się koncentrujesz. Wyjrzyj za okno i patrz na odległe budynki lub drzewa.

Teraz wyciągnij przed siebie rękę z wyprostowanym kciukiem. Skupiaj wzrok raz na kciuku i raz na odległych przedmiotach. Można tu dodatkowo wybrać punkty pośrednie między kciukiem a odległym przedmiotem i przeskakiwać po nich wzrokiem.

Patrzenie peryferyjne- spojrzenie peryferyjne sięga prawie 180′. Wyciągnij przed siebie proste ręce i machaj dłońmi. Teraz rozchylaj proste ręce na boki, ale cały czas patrz przed siebie. Jestem pewien, że dostrzegasz poruszające się dłonie. Skoro posiadamy tak duże pole widzenia, dlaczego większość ludzi nie potrafi jednym spojrzeniem objąć 5 wyrazów jednocześnie? Oczywiście każdy może się tego nauczyć, ale wymaga to treningu. Jednak patrzenie peryferyjne nie przydaje się tylko przy szybkim czytaniu. Podawanie dłoni patrząc w oczy to bardzo rzadka umiejętność a w taki prosty sposób możesz zrobić dobre wrażenie na drugiej osobie.

• Spojrzenie peryferyjne możesz trenować wszędzie. Jadąc autobusem patrz przed siebie i zgaduj jakie kolory mają ubrania ludzi stojących lub siedzących obok. Co trzymają w dłoniach itd.
• Zmiękczaj wzrok jadąc samochodem. Uruchamiając spojrzenie peryferyjne jesteś w stanie patrzeć prosto przed siebie i jednocześnie dostrzegać wszystkie lusterka.
• W rozwijaniu spojrzenia peryferyjnego pomaga także żonglowanie.

Palming - palming to zakrycie oczu dłońmi w taki sposób, aby nawet po otwarciu oczu panowała zupełna ciemność. Należy pamiętać aby nie przyciskać oczu. W chwile po zakryciu mogą pojawić się różne migotania i błyski, ale to po chwili mija. Jeżeli spędzasz dużo czasu przed komputerem zakrycie oczu na 5 minut co 2-3 godziny jest bardzo wskazane. Palming wygląda tak:

Mruganie - podczas pracy przy monitorze oczy często się wysuszają. Wynika to z tego, że patrząc się w monitor lub telewizor mrugamy znacznie rzadziej. Należy zatem robić to świadomie. Mrugaj za każdym razem kiedy klikasz myszą, wciskasz spację lub gdy spojrzysz na jakiś przedmiot. Ponadto co jakiś czas można zamknąć oczy na kilkanaście sekund. Jeżeli pracujesz w biurze gdzie jest kilka stanowisk nikt nawet nie zauważy tego co robisz.

Z podanych ćwiczeń wybierz te, które najbardziej Ci odpowiadają. Dbaj o swoje oczy jeżeli chcesz zachować je zdrowe i sprawnie z nich korzystać nawet za kilkadziesiąt lat.

Zaglądaj na mój blog - stale coś nowego:
www.bartekpopiel.pl

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (3)
~gość/4 lata temu
przydatne informację dzięki (:
~gość/4 lata temu
super
~bartek popek/6 lat temu
hahahahahahaha