Co sześciolatek powinien umieć, zanim pójdzie do szkoły?

Jeszcze tylko przez dwa lata rodzice mają możliwość zdecydowania, czy wysłać dziecko wcześniej do szkoły. Aby ułatwić wam decyzję, podpowiadamy, co wasz smyk powinien umieć, zanim pójdzie do pierwszej klasy.

fot. fot. Fotolia

Dojrzałość poznawcza

Wszystkie funkcje poznawcze, takie jak pamięć, uwaga, spostrzeganie, myślenie i mowa powinny być u twojego dziecka rozwinięte na takim poziomie, który umożliwi osiąganie dobrych wyników w nauce. Dla dziecka ważne są  dobre wyniki w nauce na początku kształcenia. Pozytywne skojarzenia z nauką będą niewątpliwą motywacją do dalszej pracy i pokonywania trudności, które mogą pojawić się w przyszłości. W jaki sposób sprawdzić dojrzałość poznawczą u swojego dziecka?

  • Sprawdź czy twoje dziecko rozumie znaczenie kategoria. Wyjaśnij, że kategoria, to zbiór rzeczy, które coś łączy i są do siebie podobne. Pomocne mogą okazać się plansze, na których widnieją różne przedmioty. Poproś swojego malucha, by wskazał przedmiot, który nie pasuje do pozostałych.  Dziecko sześcioletnie, z rozwiniętą dojrzałością poznawczą, już bez trudu powinno poradzić sobie z  takim zadaniem.
  • Przygotuj plansze przedstawiające kilka przedmiotów i zachęć malucha do wskazania obrazka, który nie pasuje do pozostałych. Na ogół sześcioletnie dziecko bez problemu powinno poradzić sobie z tym zadaniem. Umiejętność rozróżniania będzie niezbędna podczas nauki pisania i czytania, by móc rozróżniać litery o podobnym kształcie.
  • Wspólnie potrenujcie swoją pamięć. Wybierzcie wspólnie krótki wierszyk lub fragment piosenki. W wieku sześciu lat twój maluch już bez trudu powinien nauczyć się rymowanek.
  • Sprawdź, w jaki sposób twój smyk radzi sobie z opisywaniem obrazków. Podczas wieczornego czytania bajki, poproś malucha, by opisał ilustrację znajdującą się w książeczce. W tym wieku dziecko już bez problemu powinno budować pełne zdania, które opisują wszystko to, co maluch widzi na obrazku. Nie tylko to, co rysunek przedstawia, ale również zależności między narysowanymi obiektami, a także określać kierunki na kartce, na przykład „górny lewy róg czy dolny prawy róg” itp.
  • Podejdź z dzieckiem do miski, w której znajdują się owoce lub warzywa. Zachęć malucha, by policzył znajdujące się w misce rzeczy i wskazał palcem, ile jest czerwonych jabłek, a ile zielonych? Pamiętaj, że sześciolatek powinien już bez problemu dokonywać oceny,  gdzie jest więcej, a gdzie mniej elementów.
  • Pobaw się z dzieckiem w zgadywanki. Na przykład: „Jaki jest dzień tygodnia po sobocie?”, „Teraz jest wiosna, a jaka będzie następna pora roku?”. Sprawdź czy dziecko daje sobie radę  z  nazwami pór roku, czy rozumie następstwo dni.
  • Zachęcaj dziecko to rozmów i powtarzania po tobie ciekawych rymowanek. Wsłuchaj się uważnie w sposób recytowania wierszyka czy rymowanki przez twojego malucha. Zwróć uwagę na wymawiane przez niego głoski. Zapisz sobie, jakie głoski wymawia poprawnie, jakie zniekształca lub nawet nie próbuje wymówić.

Polecamy: Inteligentne emocje - co to takiego?

Dojrzałość fizyczna

Sześciolatek, który idzie do szkoły musi również wykazać się dojrzałością fizyczną. Szkoła stawia przed twoim dzieckiem wiele nowych wyzwań, które wymagają od smyka wytrzymałości i sprawności. Twoje dziecko musi wykazać się dużą energią, by wytrzymać w ławce kilka godzin dziennie, a do tego uczestniczyć na lekcjach wychowania fizycznego i dźwigać plecak z podręcznikami. Przez codzienną obserwację możesz sprawdzić, na jakim poziomie jest dojrzałość fizyczna twojego dziecka.

  • Podczas spaceru  obserwuj swojego malucha i patrz, czy chętnie biega z rówieśnikami i bierze udział w grach zespołowych.
  • Zachęć malucha do skakania na skakance czy do grania w gumę. Dzięki temu sprawdzisz, jak dziecko radzi sobie z przeskakiwaniem i planowaniem ruchów.
  • Sprawdź, w jaki sposób dziecko wchodzi po schodach. W tym wieku powinno z łatwością schodzić i wchodzić po schodach, stawiając naprzemiennie prawą i lewą nogę.
  • Dziecko w wieku sześciu lat powinno radzić sobie z utrzymaniem równowagi. Jazda na rowerze i skręcanie kierownicą powinny być dla smyka łatwością.

Polecamy: Jak poznać, że dziecko ma problemy z nauką?

Jak rozwijać pasje dziecka?

Rozwój społeczno – emocjonalny

Dla sześciolatka, który wybiera się do szkoły, ważna jest również dojrzałość rozwoju układu społeczno - emocjonalnego. Dzięki niemu twoje dziecko posiada umiejętność panowania nad sobą, motywację do nauki, a także wytrwałość, obowiązkowość i wrażliwość na wszelkie uwagi nauczyciela prowadzącego lekcję.  To właśnie około szóstego roku życia maluchy na nowo uczą się panowania nad swoimi emocjami i stają się odporne na wszelkie sytuacje z zewnątrz.

Samodzielność i sprawność manualna

Sprawność manualna twojego dziecka (tzw. motoryka mała) jest niezbędna do opanowania umiejętności pisania. Sprawdź na jakim poziomie jest rozwój sprawności manualnej twojego smyka.

  • Jeśli nie chcesz, by ćwiczenia były nudne, zaproponuj maluchowi zabawy plastyczne i logiczne. Rysowanie po śladzie, gdzie zadaniem jest połączyć linie przerywane. Zabawy z ciastoliną lub plasteliną, gdzie twój maluch będzie musiał ulepić proste ludziki lub kulkę. Inną zabawą może być  wycinanie nożyczkami prostych wzorów, na przykład  kwadratu czy trójkąta. Sześcioletnie dziecko z dobrze rozwiniętą sprawnością manualną powinno dać sobie radę z tymi zadaniami.
  • Poproś dziecko, by z drewnianych klocków zbudowało prostą konstrukcję - na przykład  wieżę.
  • Wybierzcie się razem na spacer w poszukiwaniu liści, kwiatów i innych roślin. Poproś, by maluch zrobił z nich piękny bukiet. Dzięki temu będziesz mogła sprawdzić, jak twoje dziecko daje sobie radę z trzymaniem i jednoczesnym układaniem kompozycji.

Pamiętaj, że twoje dziecko, które wybiera się do pierwszej klasy, powinno przejawiać trochę samodzielności. Samodzielne korzystanie z toalety, samodzielne jedzenie, ubieranie się i  mycie z niewielką pomocą dorosłego nie powinno sprawiać dziecku problemów.

Polecamy: Jak pomóc dziecku zaaklimatyzować się w nowej szkole?

Obserwuj swoje dziecko…

- Czy twój maluch radzi sobie z porażkami? Jeśli na przykład twoje dziecko podczas układania puzzli napotyka na trudności, postaraj się życzliwie i łagodnie zachęcić je do ponownej próby. Zachęcony po porażce sześciolatek powinien bez trudu podjąć się kolejnej próby. To bardzo ważne, gdyż w szkole takie sytuacje mogą powtarzać się bardzo często.

- Czy twoje dziecko potrafi podporządkować się pomysłom innych? Pamiętaj, że w szkole dziecko bardzo często musi ustąpić grupie.

- Czy maluch potrafi wykonywać polecenia kierowane do większej grupy ludzi?

- Czy potrafi posługiwać się poprawnie podstawowymi zwrotami grzecznościowymi? Czy mówi „dzień dobry”, „do widzenia”, „dziękuję”, „przepraszam”?

- Czy chętnie reaguje na nowości i angażuje się w zabawy grupowe? Sześciolatek powinien być ciekawy świata i rówieśników, skory do zabaw i zadawania wielu pytań na temat otaczającego go świata.

- Czy potrafi opanować płacz, gdy rodzica nie ma w pobliżu?  Powinien umieć opanować swoje emocje, nawet wtedy, gdy rodzica przy nim nie ma.

Na koniec pamiętaj, że jeśli dziecko nie radzi sobie z niektórymi zadaniami, nie wpadaj od razu w panikę. Zaznacz  te zadania, z którymi twoje dziecko miało problem, by później móc nad nimi popracować. Dzieci w wieku sześciu lat rozwijają się bardzo szybko i z pewnością po kilku tygodniach ćwiczeń problem może sam zniknąć.

Postaraj się także nigdy nie porównywać swojego dziecka z dziećmi znajomych. Dzieci rozwijają się w różnym tempie, dlatego różnice, które widzisz w rozwoju dzieci wcale nie muszą być powodem do zmartwienia.       

Zobacz także: Co powinien wiedzieć rodzic pierwszoklasisty?                                          

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (3)
~b a/3 lata temu
Nikt nie twierdzi żeby nie posyłać.Ale trudno się dziwić rodzicom, że nie wykazują hura-optymizmu dla pomysłów rządowych.Zwłaszcza, że są forsowane na siłę - bez konsultacji albo wbrew konsultacjom.Łączenie roczników uważam za bzdurę.Boję się co będzie w 2014 roku, kiedy obligatoryjnie de facto dwa roczniki pójdą naraz do I klasy - 2008 (z wyżu demograficznego!) i nie ukrywajmy większość rocznika 2007.Czy szkoły są przygotowane?Same zapewnienia to zbyt mało.fakt temu przeczą.Jestem matką dziecka z 2008 roku, więc - jeśli nic się nie zmieni - nie będę miała wyboru - synek pójdzie do szkoły jako 6-latek.A w zasadzie niejako 6-latek, bo jako urodzony w końcówce grudnia, 6 lat jeszcze mieć nie będzie.trudno więc mi się dziwić, ze na cała reformę patrze z niepokojem. W zapewnienia ministerstwa nie wierzę.połowa mojej rodziny to nauczyciele. informacje jakie od nich mam - na temat stanu przygotowania szkół - są przerazajace.
~Do Przeciwniczki/4 lata temu
No pewnie, po co w ogóle wysyłać dziecko do szkoły? Rany jak mnie takie matki z takim podejściem denerwują!!!
~Przeciwniczka/4 lata temu
Jestem przeciwna wysyłaniu dziecka do szkoły w wieku 6 lat! Zabierają dzieciom rok dzieciństwa. Męczą te maluchy. Takie jest moje zdanie.