POLECAMY

Zimowa dieta dla dziecka

Sprawdź co podawać dziecku do jedzenia, aby nie marzło, chętnie się bawiło i nie przeziębiało.

Zimowa dieta dla dziecka fot. Panthermedia

Nawet najzdrowsza dieta nie wystarczy, by dziecko nabrało zdrowia. Musi też dużo przebywać na świeżym powietrzu. Zimowe spacery, wyjazdy w góry, czy kuligi są świetną alternatywą na wspólne spędzenie czasu. Pamiętaj jednak, że do takich wypraw dziecko musisz przygotować przede wszystkim odpowiednią dietą.

Co trzy godziny
O tej porze roku dla małego dziecka bardzo ważna jest ilość i regularność posiłków – powinny być co najmniej cztery (porcje nie muszą być duże), najlepiej co trzy godziny. Wtedy maluch nie będzie głodny i nawet w mroźny dzień nie zmarznie (jego ciało łatwiej utrzyma równowagę cieplną).
Czy wiesz że... Zimą zarówno dorośli, jak i dzieci potrzebują więcej energii. Najkorzystniej gdy czerpią ją z węglowodanów, jednak ich udział w diecie nie powinien przekroczyć 50 proc. Najlepiej podawać pieczywo z mąki z pełnego przemiału oraz kasze.

Ciepłe śniadania
Rano warto dać dzieciom obfity i bogaty w kalorie posiłek. Gdy jemy ciepłe dania, do ich strawienia i przyswojenia organizm zużywa mniej energii. Ciepła kasza, płatki owsiane na mleku, czy kubek kakao sprawią, że przyjemne ciepło rozchodzi się po całym ciele, nawet gdy za oknem mróz.
Czy wiesz, że... Po nocy zapasy energetyczne organizmu są małe i dzieci stają się bardziej podatne na przeziębienia, zwłaszcza w chłodne dni, gdy więcej energii zużywają na ogrzanie ciała.

Naturalne witaminy i mikroelementy
W zimie potrzebujemy ich więcej, choć trudno wtedy o świeże owoce. Szczególną rolę odgrywa witamina C, która bierze udział w procesach regeneracji komórek i reakcjach obronnych organizmu. Często w naturze witamina ta występuje w czerwonej papryce, brokułach, owocach cytrusowych, jabłkach, natce pietruszki. Warzywa i owoce oprócz witamin A, E, C oraz z grupy B, wzmacniających naturalną odporność organizmu, zawierają także mikroelementy, np. selen i cynk, niezbędne do produkcji białych krwinek, których zadaniem jest walka z chorobotwórczymi bakteriami. Cynk i selen są też w czerwonym mięsie, jajkach, pieczywie pełnoziarnistym, orzechach i roślinach strączkowych.
Czy wiesz, że... Siarczki obecne w cebuli, czosnku, porach mają właściwości „antybiotyków” roślinnych.

Rozgrzewające napoje
Gdy maluch wraca z zimowego spaceru, podaj mu ciepły napój. Wykorzystaj miód i świeże (nie suszone i słodzone) żurawiny, które są bogate w witaminy C, A, B1, B2 oraz m.in. żelazo, wapń, magnez, potas, jod. Żurawiny zwalczają wolne rodniki i pomagają leczyć infekcje dróg moczowych. Rozgrzewająco działa też herbatka lipowa z miodem i cytryną oraz malinowa – możesz dodać do niej łyżkę soku z malin.
Czy wiesz że... Miód oprócz dobrego smaku ma lecznicze działanie. Lipowy i gryczany podnoszą odporność organizmu, przyśpieszają przemianę materii i wzmagają apetyt.

Sycące obiady
Powinny być dwudaniowe. Dwa razy w tygodniu podaj rybę, a w dwa inne dni naleśniki z owocami. Zamiast śmietany używaj jogurtu z probiotykami. Do mięsa i ryb podawaj jarzynkę lub surówkę, np. z kwaszonej kapusty z marchewką (oprócz witaminy C i beta-karotenu zawiera bakterie kwasu mlekowego, które korzystnie działają na przewód pokarmowy i wzmacniają odporność).
Czy wiesz że... Ryby, zwłaszcza morskie, są m.in. źródłem bardzo potrzebnej zimą witaminy D. Nasz organizm wytwarza ją w skórze pod wpływem słońca, którego w zimowych miesiącach jest niewiele.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)