Zestaw ćwiczeń matematycznych

Potrzebne do przeprowadzenia pomoce dydaktyczne można stworzyć, bądź znaleźć w zaciszu domowym.
Wspaniałą pomocą w pokonywaniu trudności w nauce matematyki jest „Skarbiec matematyczny” autorstwa Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej oraz Małgorzaty Skóry. Przeznaczony do pracy terapeutycznej z dziećmi grup „0” oraz klas I-III oswaja najmłodszych ze „straszną” matematyką. Starsze dzieci również znajdą w nim wiele przydatnego, a przede wszystkim zachęcającego do dalszej nauki.
/ 03.04.2009 11:26
Potrzebne do przeprowadzenia pomoce dydaktyczne można stworzyć, bądź znaleźć w zaciszu domowym.

Autorki „Skarbca matematycznego” opierają wszelką pracę terapeutyczną z dziećmi na matematyzacji:

  • przez manipulację i sytuacje życiowe (gdyż dzieci nie uczą się definicyjnie),
  • od poziomu rzeczywistego do symbolicznego (oddając prym konkretyzacji, namacalności),
  • wbrew pośpiechowi edukacyjnemu (wprowadzając nowe treści dopiero po rzetelnym utrwaleniu już wcześniej poznanych).

Bazując na pomyśle „Skarbca matematycznego” przedstawiam przykładowe ćwiczenia matematyczne dla dzieci. Potrzebne do ich przeprowadzenia pomoce dydaktyczne można stworzyć, bądź znaleźć w zaciszu domowym.

Polecamy:  Zestaw ćwiczeń ortograficznych

Potrzebne pomoce dydaktyczne:

  • klamerki bieliźniane,
  • metr krawiecki,
  • różnokolorowe tekturowe taśmy,
  • tekturowe figury geometryczne różnego koloru,
  • różnokolorowe klocki w formie sześcianów,
  • różnorodne patyczki, kamienie, guziki, fasolki, koraliki itp.,
  • sznurki,
  • guma,
  • sznurowadła,
  • różnorodne kostki liczbowe, kostki do gry,
  • geoplan,
  • domino,
  • karty do gry,
  • karty matematyczne.

Przykładowe ćwiczenia matematyczne:

  • „metr”: rysujemy metr krawiecki mazakami na czystych tekturowych taśmach,
  • „wyścig”: rzucamy kostką do gry i przesuwamy klamerkę na metrze krawieckim (rzeczywistym, bądź stworzonym samodzielnie) o tyle, ile wyrzuciliśmy punktów; wygrywa ten, kto najszybciej dojdzie do 100 (możliwy wariant odwrotny - do 0),
  • „suwaki”: przesuwamy klamerki na metrze co 2, bądź co 3 jednostki itp.,
  • „liczydełka”:
  • „stonoga”: związujemy klocek sznurkiem jako głowę stonogi, zapinamy klamerki, po 10 klamerkach robimy odstęp, po czym zaczynamy zapinać klamerki innego koloru,
  • „taśmy”: dziurkujemy (dziurkaczem biurowym) kolorowe tekturowe taśmy w odstępach po 10,
  • „kółeczka”: wykonujemy działania na tekturowych kółeczkach oraz znakach matematycznych - dokładamy, zabieramy, łączymy w grupy kółeczka itd., przy tym zmieniamy znaki matematyczne ułożone między nimi, działania zapisujemy w zeszycie,
  • „różności”: liczymy na różnorodnych patyczkach, kamyczkach, tekturowych kółeczkach, fasolkach, guzikach, koralikach itp., wykonane działania zapisujemy w zeszycie,
  • „kostki”: liczymy na ściankach kostek liczbowych, działania zapisujemy również w zeszycie,
  • „sznurowadła”: układamy ze sznurowadeł woreczki, po czym rozrzucamy nad nimi kamienie, guziki itp., liczymy w różnych działaniach te, które wpadły do środka woreczków, zapisujemy działania w zeszycie; podobnie bawimy się na plaży, rysując woreczki na piasku oraz licząc rozrzucone kamyki, czy też muszelki,
  • „macanki”: „macamy” tekturowe figury geometryczne, również z zamkniętymi oczami („oglądamy paluszkami”); rysujemy w powietrzu zapamiętane kształty; rozglądamy się wokół w poszukiwaniu poznanych kształtów,
  • „wyszywanki”: wyszywamy sznurowadłami, bądź sznurkami, figury geometryczne w geoplanie (na wzór obrazkowych wyszywanek),
  • „żywy geoplan”: tworzymy figury geometryczne za pomocą gumy rozciągniętej między rączkami dzieci, bądź też ustawiamy się w określony kształt w zabawie grupowej,
  • „ścianki”: szukamy ścianek określonego kształtu na różnego rodzaju klockach w formie sześcianów,
  • „lusterko”: tworzymy nowe figury geometryczne, przedłużając inne lusterkiem (kwadrat stanie się prostokątem, a półkole – kołem itd.),
  • „twórca”: projektujemy ręcznik, materiał na sukienkę mamy, układamy szlaczki itp. z różnokolorowych tekturowych figur geometrycznych,
  • „książka”: zapisujemy to, co już potrafimy, co się nauczyliśmy, ile mierzymy, ile ważymy itp.,
  • „domino”: dokładamy kostki domino, by zawsze było np. 7 kropek; układamy z dwóch kostek domino kwadraciki o tej samie sumie kropek; wszystkie działania zapisujemy w zeszycie,
  • „karty”: liczymy z pomocą zwykłych kart do gry (od 1 do 10): rozkładamy na stole wszystkie karty, umawiamy się na liczbę od 10 do 20, po czym dobieramy karty do tej liczby (np. 3+3+6+3); dodajemy w słupku (karty układamy w ten sposób, by liczby na kartach znajdowały się jedna pod drugą),
  • „karty matematyczne”: dodajemy, odejmujemy, mnożymy, dzielimy (różne warianty gier opisane w podręczniku załączonym do kart),
  • i wiele innych… (wedle wyobraźni dzieci i dorosłych).

Radosnej matematyki!

Zobacz także: Skojarzenia- trening pamięci

Redakcja poleca

REKLAMA