Zestaw ćwiczeń koncentrujących uwagę

Dysleksja w wielu przypadkach wiąże się z nadpobudliwością psychoruchową z deficytem uwagi. Bolączką nauczycieli pracujących z uczniami nadpobudliwymi jest brak skupienia na zadaniu. Istnieją pewne sposoby poprawy koncentracji uczniów na lekcji, czy też na zajęciach terapeutycznych.

Zestaw ćwiczeń koncentrujących uwagę

Opisane ćwiczenia koncentrujące uwagę, a tym samym mobilizujące mózg do pracy, można stosować w indywidualnej pracy terapeutycznej z dzieckiem, uczniem, jak też całą grupą, czy klasą szkolną:

Ćwiczenia ruchowe

  • Zataczamy koła prawą ręką i równocześnie wymachujemy w bok lewą nogą, następnie na odwrót.
  • Wykonujemy koła prawą ręką, a bokserskie uderzenia lewą, potem na odwrót.
  • Zataczamy szybkie kółka lewą ręką w prawą stronę i w tym samym czasie lewą stopą w prawo, po chwili robimy to samo z prawą ręką i stopą.
  • Prawym ramieniem energicznie dotykamy do ucha, lewym usiłujemy zataczać koła, potem odwrotnie.
  • Na siedząco – jedną nogą próbujemy zataczać koła, a drugą energicznie wymachiwać w przód i w tył.
  • Maszerujemy w miejscu z dotykaniem naprzemiennym kolan łokciami - prawym łokciem lewe kolano, lewym łokciem prawe kolano. 

Rysowanki na kartkach

W każdej ręce trzymamy kartkę i ołówek. Rysujemy obiema rękami naraz. Początkowo te same kształty, przykładowo – zygzaki, koła. Następnie próbujemy kreślić jedną ręką koła, a drugą trójkąty, jedną kształty drobne, a drugą duże, jedną zygzaki, a drugą ciągłe linie. Potem zamiana. 

Jak wychować córkę na kobietę spełnioną?

Rysunki w powietrzu

Jedną ręką rysujemy dom, a drugą fale, jedną pierwszą literę swojego imienia, a drugą oko, prawą ręką cyfrę, a lewą węże.

Podróże po półkulach

Wyobrażamy sobie obie półkule naszego mózgu. Umieszczamy w nich kolejno podane obrazy:

  • L (po lewej stronie mózgu): wielką, pierwszą literę swojego imienia (możemy rysować ją w powietrzu lewą ręką),
  • P (po prawej stronie mózgu): cyfrę swojego wieku (rysujemy w powietrzu prawą ręką),
  • L: fragment ulubionego filmu,
  • P: trudne słowo napisane czarnym drukiem,
  • L: ulubiony obraz, plakat,
  • P: ciąg liczb nieparzystych,
  • L: monotonny deszcz na szybie,
  • P: burzę śnieżną,
  • L: gorącą kąpiel,
  • P: lodowaty prysznic,
  • L: dzwonek szkolny,
  • P: ciche gwizdanie,
  • L: zapach konwalii,
  • P: przypalony garnek,
  • L: dojrzałą, soczystą brzoskwinię,
  • P: gorącą, pieczoną kiełbaskę.

Następnie, bez podziału na półkule, wyobrażamy sobie wybrany wakacyjny obrazek, wraz z kilkoma ważnymi szczegółami.

Mantra

Monotonnie powtarzamy rytmiczny tekst – nie za długi, najwyżej dwuwersowy. Wyobrażamy sobie, że hasło napisane jest na wszystkich kartkach zeszytu - odwracamy kartkę po kartce i odczytujemy szeptem.

Polecamy: Ćwiczenie orientacji

Technika medytacji

Koncentrujemy uwagę na wybranym przedmiocie (wazon na biurku, kwiat doniczkowy, plakat). Intensywnie wpatrujemy się w przedmiot, po chwili zamykamy oczy i odtwarzamy go w swojej wyobraźni. Znów patrzymy na rzeczywisty przedmiot, by sprawdzić, który szczegół zgubiliśmy. Znów zamykamy oczy – czynność powtarzamy kilkakrotnie.

Praca domowa

Przed odrabianiem lekcji warto wykonać prostą czynność domową, która pomoże nam się skoncentrować. Wybieramy jedną z propozycji: dokładnie obieramy jeden ziemniak, solidnie przyszywamy jeden guzik, dokładnie czyścimy jeden kafelek, dokładnie myjemy i polerujemy jedną szklankę.

   Zobacz też : Ortograffiti

Opracowanie: pedagog Kinga Ignaszewska – Łaz

Źródło: K. Droga „Jak uczyć, aby nauczyć”.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)