Zespół Downa a dieta – jak zapobiegać otyłości?

Mimo że zespół Downa wiąże się z wyższym ryzykiem otyłości, odpowiednia dieta i ruch pomogą zapobiec przybieraniu na wadze. Sprawdź, czy zasady odżywiania osób z zespołem Downa różnią się od diety osób zdrowych i jakie korzyści przynosi aktywność fizyczna.

Zespół Downa a dieta – jak zapobiegać otyłości?

Ponieważ na otyłość narażone jest ponad 30% osób z zespołem Downa, należy zapobiegać przybieraniu na wadze nawet u najmłodszych dzieci. Wpajanie zasad odpowiedniej diety i ogólnie pojętego zdrowego stylu życia może przyczynić się nie tylko do poprawienia jakości życia, ale też do zapobiegnięcia przedwczesnej śmierci.

Zasady zdrowego odżywiania

Zasady zdrowego żywienia osób z zespołem Downa nie różnią się bardzo od odżywiania osób zdrowych. Warto jednak pamiętać, żeby ucząc dzieci najważniejszych reguł dotyczących jedzenia dawać im jednocześnie dobry przykład i samemu się do nich stosować.

Jak odnieśc sukces w życiu? Ewa Chodakowska motywuje do działania!

Aby utrzymać prawidłową wagę istotne jest jedzenie kilku niewielkich posiłków dziennie. Ponieważ zespół Downa może przyczynić się do problemów z przemianą materii, regularne dawkowanie kalorii w ciągu dnia wspomoże metabolizm.

Produktami, które powinny znaleźć się w codziennym menu są mleko oraz warzywa i owoce. Mleko dostarcza do organizmu białko, witaminy A, D, E i K i wiele innych składników mineralnych. Warzywa i owoce są z kolei nie tylko źródłem witamin, ale także błonnika, który usprawnia przemianę materii.

Czego unikać?

Zdrowa dieta wiąże się z pewnymi ograniczeniami. Szczególnie ważne jest zrezygnowanie ze spożywania słodyczy, w tym słodzonych napojów, i fast-foodów. Do utrzymania prawidłowej wagi przyczyni się także ograniczenie tłuszczów w jedzeniu. Dobrze jest w tym celu zastąpić tłuste mięsa i sery lżejszymi odpowiednikami i wprowadzić do diety chude przetwory mleczne i ryby.

Polecamy: Życie z zespołem Downa

Aktywność fizyczna u osób z zespołem Downa

Zdrowe życie to nie tylko prawidłowe odżywianie. Ważną rolę odgrywa także ruch. Połączenie go ze zdrową dietą jest podstawą utrzymania odpowiedniej wagi i uniknięcia efektu jo-jo. Jeśli nie istnieją ważne przeciwwskazania zdrowotne, jak na przykład choroby serca, należy zachęcać dzieci do aktywności fizycznej. W przypadku zespołu Downa, ćwiczenia przede wszystkim zapobiegają nadmiernym kilogramom. Jednocześnie jednak są ważnym czynnikiem w terapii, ponieważ wzmacniają poczucie własnej wartości, poprawiają samopoczucie, polepszają rozwój psychomotoryczny i ogólną kondycję fizyczną.

Profilaktyka

Profilaktyka chorób powiązanych z zespołem Downa wiąże się niestety z wieloma wizytami u lekarzy. Obejmuje między innymi podstawowe badania, jak pomiar masy ciała i wzrostu u dzieci oraz mierzenie ciśnienia tętniczego i obwodu brzucha. Bardziej skomplikowane analizy zdrowotne, o których również nie należy zapominać to badania poziomu glukozy, test obciążenia glukozą, badania tarczycy, lipidogramu (który pomaga ocenić poziom cholesterolu w organizmie) i CRP, czyli białka C-aktywnego, które wytwarzane jest w wątrobie jako odpowiedź na stany zapalne.

Przeczytaj: Zdrowa dieta dla dziecka - wywiad z pediatrą

Na podstawie poradnika dla rodziców i opiekunów osób z zespołem Downa „Dieta – problem dużej wagi”, którego wydawcą jest Stowarzyszenie Rodzin i Opiekunów Osób z Zespołem Downa „Bardziej Kochani”

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)