Zdrowe co nieco – lista przekąsek dla dziecka

Oto lista propozycji na zdrowe co nieco dla dziecka. Jeśli chcemy dać dziecku przekąskę między posiłkami, dobrze żeby była ona nieprzetworzona. Zapewni mu wartościowe składniki odżywcze i przyzwyczai do naturalnych smaków od dzieciństwa. Jakie przekąski dla dziecka wybierać, a jakich się zdecydowanie wystrzegać?

Zdrowe co nieco – lista przekąsek dla dziecka fot. fot. Fotolia

Główne dania... i przekąski

U dzieci po pierwszym roku życia rozpoczyna się okres kształtowania nawyków żywieniowych. W tym okresie zadbajmy o prawidłowe wzorce dietetyczne naszych pociech. Dzieci, zwłaszcza między 1. a 3. rokiem życia, powinny zjadać od 3 do 5 posiłków dziennie. Oznacza to, że w ich diecie, prócz podstawowych dań, jest jeszcze miejsce na przekąski. Dla rosnącego malucha niezwykle istotna jest regularność przyjmowania pokarmu, dlatego starajmy się zachowywać w miarę równe odstępy pomiędzy ich spożywaniem. Przekąski nie powinny jednak zastępować głównych posiłków. Pamiętajmy, żeby postawić na jakość a nie ilość. Dlatego najlepszym momentem na ich podanie jest podwieczorek lub drugie śniadanie, które idealnie uzupełni codzienne menu.

Największymi „grzechami” rodziców jest podawanie dzieciom produktów wysoko przetworzonych typu fast food, chipsów czy gazowanych napojów.

Tych produktów postaraj się unikać:

  • Słone orzeszki, paluszki i chipsy – nadmiar soli obciąża nerki i układ moczowy,
  • Wysoko przetworzone produkty (np. mrożone frytki),
  • Słodycze i cukier, który jest główną przyczyną próchnicy.

Łakocie z sadu

Nie od dziś wiadomo, że zarówno warzywa jak i owoce są źródłem wielu witamin. Dlatego nie powinno ich zabraknąć w codziennym menu naszych pociech. Są słodkie i smaczne, co sprawia, że mogą zastąpić słodycze. Aby maluchy sięgały po nie z większą ochotą wystarczy podawać je na różne sposoby. Pamiętajmy, aby w naszych lodówkach nie zabrakło talerzyka z warzywami i owocami- aby zawsze były one w zasięgu ręki.

Wskazówka: Dobrą metodą może okazać się przygotowanie świeżych i soczystych owoców zanurzonych w kolorowej galaretce lub polanie ich naturalnym jogurtem.

Jeśli nie masz dostępu do świeżych owoców, starszym dzieciom zaproponuj owoce suszone. Wcześniej jednak sprawdź na etykiecie, czy nie dodano do nich dodatkowych składników (np. cukru). Naturalne zachowują wiele składników odżywczych.

Popcorn

Wbrew pozorom popcorn zaliczany jest do jednej z zdrowszych przekąsek zalecanych przez dietetyków. Zawiera błonnik, który pomaga regulować pracę jelit. Zdecydowanie powinniśmy jednak zrezygnować z gotowego produktu z dodatkiem masła lub soli. Dużo zdrowsze dla dzieci będą ziarenka, które razem będziecie mogli uprażyć na patelni lub w specjalnych maszynach.

Wskazówka: Jeszcze ciepły popcorn posypcie cynamonem, lub sproszkowanym czosnkiem. Nie bójcie się bawić smakiem i chrupcie na zdrowie!

Zobacz też: Popcorn bogaty w przeciwutleniacze

Jak odnieśc sukces w życiu? Ewa Chodakowska motywuje do działania!

Pieczone ziemniaczki

To doskonała alternatywa dla tłustych i niezdrowych frytek. Zawierają  witaminę  B6, C i kwas foliowy, a przy tym stanowią smaczny posiłek dla osób w każdym wieku.

Wskazówka: Pokrój ziemniaki w cienkie talarki i upiecz je w piekarniku. W efekcie otrzymasz chrupiące ziemniaczane krążki, które możesz podawać dzieciom np. z jogurtowym dipem.

Wafelki ryżowe

Małe, okrągłe wafelki ryżowe można podawać nawet niemowlakom. Ich chropowata powierzchnia doskonale masuje dziąsła, dlatego są odpowiednie zwłaszcza dla ząbkujących maluchów. Starszym dzieciom mogą posmakować wafle z czekoladą, które dodatkowo dostarczą im magnezu i żelaza. Tego typu łakocie stanowią idealną propozycję na zdrowy i słodki podwieczorek.

Wskazówka: Pamiętaj by wybierać tylko te produkty, do których nie został dodany cukier. Brak tego składnika sprzyja zachowaniu zdrowych zębów u najmłodszych. Bezcukrowe wafelki można chrupać do woli!

Polecamy: Przekąski w diecie – co trzeba wiedzieć?

Pełne ziarna zbóż

Produkty zbożowe leżą u podstawy piramidy żywieniowej. Są doskonałym źródłem błonnika, który wpływa na przemianę materii i zapewnia uczucie sytości. Pamiętajmy, że dzieci uwielbiają chrupiące przekąski, dlatego warto z tego skorzystać podając im np. chrupki zbożowe, które można jeść „na sucho” lub łączyć z jogurtem.

Wskazówka: Śniadaniowe chrupki zbożowe to świetna propozycja na dobry początek dnia. Dostarczą one dziecku sporą dawkę energii i witamin. Dodawaj do nich sezonowe owoce, orzechy lub rodzynki, które wzbogacą ich smak.

Owocowe i mleczne koktajle

Nawet najbardziej wybredne dziecko nie oprze się koktajlom. Korzystajmy zatem z sezonowych owoców i nie bójmy się miksować ze sobą różnych smaków. Tego typu przekąska mleczno-owocowa zawiera dużo białka, wapnia (budulec kości) i błonnika oraz stanowi doskonale orzeźwienie w upalne dni.

Wskazówka: Nie kupuj gotowych koktajlów, które zawierają sporą ilość cukru. Dużo lepiej będzie przygotować taki napój samemu, łącząc świeże owoce i mleko. Dodając szczyptę cynamonu dodatkowo wzbogacisz ich smak.

Wśród szerokiej gamy przekąsek przeznaczonych dla dzieci znajdziemy wiele odmian, spośród których często trudno dokonać wyboru. Zawsze jednak warto upewnić się, czy zawierają one naturalne i zdrowe składniki. Takie małe „co nieco” może być doskonałą okazją do wyrobienia u dziecka nawyku sięgania po wartościowe produkty.

Źródło: informacja prasowa /ah

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)