XII scenariusz zajeć korekcyjno-kompensacyjnych

XII scenariusz zajeć korekcyjno-kompensacyjnych
Temat: Ortografia w ćwiczeniach grafomotorycznych.
/ 16.02.2009 08:24
XII scenariusz zajeć korekcyjno-kompensacyjnych

Cel główny: utrwalanie zasad ortografii w ćwiczeniach usprawniających funkcje percepcyjno-motoryczne

Cele operacyjne:

  • usprawnia grafomotorykę, kaligrafię;
  • ćwiczy koordynację wzrokowo-słuchowo-ruchową;
  • usprawnia pamięć, logiczne oraz twórcze myślenie;
  • usprawnia pracę obu półkul mózgowych, przekracza środkową linię ciała;
  • ćwiczy poprawną pisownię wyrazów.

Metody: praktycznego działania

Formy: zbiorowa - indywidualna - jednolita

Środki dydaktyczne: artykuły piśmiennicze, komputer

Polecamy: VIII scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych

Przebieg zajęć:

Część I

  • Prezentacja prac domowych;
  • Gimnastyka mózgu P. Dennisona – zestaw wspomagający przekraczanie środkowej linii ciała (ruchy naprzemienne, leniwe ósemki, słoń, motyl na suficie, pozycja Cooka, punkty na myślenie). Ćwiczenia przedstawia grupie wybrane dziecko, wspomagane przez prowadzącego. W trakcie wykonywania poszczególnych ćwiczeń dzieci recytują pasujące doń wierszyki.

Część II

  • Ćwiczenia ortograficzne: Praca w grupach: dopisywanie do podanego wyrazu innych wyrazów zawierających wskazaną cząstkę i pisanych według tej samej zasady ortograficznej, np. wół – bawół. Prezentacja wytworów grupy.

Część III

  • Ćwiczenia grafomotoryczne: Rysowanie w kratkach zadanych obrazków w lustrzanym odbiciu. Kaligraficzny opis wykonanych obrazków, z zachowaniem poprawności ortograficznej.

Część IV

  • Ćwiczenia relaksacyjne: Lustrzane kalambury: wybrane dziecko rysuje w powietrzu obiema rękami na raz ten sam obiekt, reszta grupy rozpoznaje zadany kształt.

Część V

  • Trening ortograficzny przy komputerze;
  • Omówienie prac domowych.