Talenty dyslektyków

Co ma wspólnego dysleksja z lewą półkulą mózgową? Bardzo wiele. Ta część mózgu odpowiada bowiem za umiejętności takie jak używanie języka pisanego i mówionego, zdolności analityczne, matematyczne i naukowe. Prawa półkula odpowiada natomiast za rozpoznawanie kolorów, kształtów, rytmów oraz ich wzajemnej zależności. Jest więc związana z uzdolnieniami artystycznymi, kompozycyjnymi, a także z wyobraźnią i poczuciem humoru.

Prawidłowa praca mózgu, a tym samym całego ciała, oparta jest na harmonijnej współpracy między obiema półkulami. To właśnie asymetria w ich współdziałaniu oraz zaburzenie funkcjonowania lewej półkuli jest przyczyną tzw. paradoksów dysleksji – dziecko jest inteligentne, a mimo to ma problemy z nauką. Może mieć słuch absolutny, ale nie przeczyta nut.

Polecamy:  Zasady pracy z dzieckiem dyslektycznym

Druga strona medalu

Dzięki wzmożonej aktywności prawej półkuli mózgowej można przejawiać wybitne uzdolnienia, mimo trudności z podstawowymi umiejętnościami typu pisanie czy liczenie w pamięci. Te same funkcje mózgu, które odpowiadając za problemy dyslektyków, mogą być źródłem wielu pozytywnych cech. Przykładowe z nich to:

Odkryj skuteczne techniki motywacji! [video]
  • duża wrażliwość (tzw. inteligencja emocjonalna), ciekawość i intuicja,
  • błyskotliwość, inteligencja, elokwentność,
  • kreatywność, umiejętność przetwarzania doznań percepcji,
  • polisensoryzm (wykorzystywanie wszystkich zmysłów w postrzeganiu).

Posiadanie zdolności wynikających z dobrej pracy prawej półkuli mózgowej (np. słuch muzyczny, zdolności plastyczne i twórcze) może być sporą pociechą dla dzieci z problemami w czytaniu i pisaniu. Zwłaszcza, że w przyszłości te pielęgnowane talenty (wsparte ćwiczeniami obu półkul) mają szansę zaowocować udaną karierą zawodową i być źródłem sukcesów i zadowolenia. Wielu dyslektyków wykazuje predyspozycje do wykonywania zawodów takich jak: aktorstwo, projektowanie, tworzenie muzyki, ponieważ odbiera świat sensorycznie i uczy się głównie manualnie i wizualnie.

Sławni dyslektycy:

  • Leonardo da Vinci (malarz, ale i konstruktor),
  • Hans Christian Andersen,
  • Nelson Rockefeller,
  • Aleksander Bell,
  • Henry Ford,
  • Winston Churchill,
  • Albert Einstein (fizyk, który grał na skrzypcach),
  • Walt Disney,
  • Cher,
  • Danny Glover,
  • Whoopi Goldberg,
  • Tom Cruise.
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (8)
~gość/rok temu
Ja również jestem osobą dorosłą i do dziś mam problemy z dysleksją. Dano mi tylko klocki i jakieś głupie zeszyty do ćw. po stwierdzeniu dysleksji. Psycholog stwierdził u mnie zaburzenia psychiczne przy wydawaniu opinii, ale to olano. Moje dzieciństwo to porażka. Nikt ze mną nie pracował, wręcz przeciwnie traktowano mnie jako upośledzoną w szkole. Wydzierano się na mnie i poniżano mnie. Czuję się zerem, jak taka osoba ma sobie poradzić w życiu? Nie chcieli mi przedłużyć papieru o stwierdzonej dysleksji, a teraz czytam, że jest to wada rozwojowa. Dziękuję za zrujnowane życie!!!
~dyslektyczka/4 lata temu
A mi się tam moja dysleksja podoba:)
~gość/7 lat temu
do Bart (195.216.109.*) To że ktoś ma dyslekcję nie znaczy , że musi być kimś wyjątkowym geniallnym.Dyslekcja jest bagażem ,który zostaje na całe życie, ponieważ z dużym prawdopodobieństwem Twoje dzieci też będą miały dyslekcję i jak ciężki okaż się ten bagaż zależy tylko od Ciebie.To że czytasz dużo na ten temat to nie ma żadnego znaczenia.Ważny jest ciągły trening mózgu przez rozwiązywanie różnych testów ,starania się zapamiętywać jak najwięcej słow, skrable i ćwiczenia ruchowe specjalne , które wykonuje się codziennie. Nie jestem lajkiem mam dyslekcję i moje dzieci tez ja mają kosztowało mnie to dużo wysiłku, żeby zmniejszyć skutki trzeba wiele poświęcenia i determinacji łącznie z codziennymi ćwiczeniami i wizytami co tydzień u logopedy i psychologa
POKAŻ KOMENTARZE (8)